معرفی طرح سفیر

مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف

مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف در سال 1379 به عنوان اولین مرکز کارآفرینی در کشور، فعالیت خود را آغاز نمود. این مرکز از زمان تاسیس، فعالیت‌های مختلفی را به‌ صورت تحقیقاتی، توسعه سرمایه‌‌های انسانی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های ترویجی متنوع در دانشگاه صنعتی شريف در حوزه کارآفرینی انجام داده است. رسالت اصلی مرکز، افزايش روحيه کارآفرينی در دانشجويان، اساتید و نيز فارغ التحصيلان دانشگاه و افزايش سطح معلومات عمومی و تخصصی کسب‌وکار و استفاده بهینه از قابلیت‌ها و توانمندی‌های اعضای جامعه دانشگاه صنعتی شریف جهت توسعه کسب‌وکار دانش‌بنیان است. مرکز کارآفرینی شریف، در راستای نيل به اهداف مورد نظر، عمده فعاليت خود را در 2 گروه عمده «فرهنگ سازی و ترویج» و «ارتقاء توانمندی‌ها و قابلیت‌های کارآفرینانه» متمرکز نموده است. همکاری نزدیک با سایر نهادهای فعال در حوزه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان از ویژگی‌های این مرکز و به عنوان یک حلقه از زنجیره خلق ارزش و توسعه فعالیت‌های فناورانه ایفای نقش می‌نماید. در ارتباط با سایر حلقه‌های این زنجیره که در طول این مرکز قرار می‌گیرند می‌توان به مرکز رشد، شتاب‌دهنده شریف، صندوق پژوهش و فناوری و غیره اشاره کرد.

سفیر مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف

مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف در راستای ماموریت‌های مرکز که توسعه کارآفرینی در سطح دانشجویان، اعضای هیئت علمی، کارمندان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف در ابعاد آموزشی، پژوهشی و ترویجی می‌باشد اقدام به برگزاری دوره‌های پذیرش سفیر کارآفرینی در دانشگاه شریف نموده است. از این رو دانشجویان دانشگاه شریف می‌توانند رویدادهای برگزار شده توسط مرکز در دانشگاه شریف را در سطح کشور با هدف ترویج، ترغیب و ارتقای روحیه کارآفرینی در بین مخاطبان و همچنین ایجاد تحول در فضای دانشگاه‌های سنتی جهت تحقق دانشگاه کارآفرین در استان مورد نظر برگزار نمایند.

اهداف پروژه سفیر کارآفرینی شریف :

  • انتقال تجربه و دانش به دست آمده در طی ۱۶ سال در راستای مسئولیت اجتماعی
  • آشنایی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با فضای کسب و کاری محل زندگیشان
  • ایجاد و تقویت ارتباط بین مرکز کارآفرینی شریف و دانشگاه‌های سراسر کشور
  • ترویج فرهنگ کارآفرینی در سطح کشور توسط دانشجویان
  • همراهی در تکمیل اکوسیستم کارآفرینی در دانشگاه‌های کشور

مراحل اجرایی سفیر کارآفرینی:

مرحله ۱- فراخوان

مرکز کارآفرینی سالانه دو دوره فراخوان در ابتدای هر ترم در دانشگاه برگزار می‌کند تا دانشجویان داوطلب در این دوره از طرح سفیر ثبت نام نمایند.این فراخوان از طریق سایت و بنرهای دانشگاه اعلام می‌شود.متقضیان می‌توانند با مراجعه به سایت مرکز فرم ثبت نام را تکمیل نمایند و درصورتی‌که حداقل تعداد ثبت نامی ها به ۱۰ نفر برسد مرحله مرحله۲ نیز اجرا می‌شود.

مرحله۲- مصاحبه

پس از پایان دوره ثبت نام افراد، لازم است یک غربالگری از بین افراد داوطلب صورت پذیرد و افراد با تجربه کاری مناسب انتخاب شوند.در این بخش مسئول طرح سفیر و بخش ترویج مرکز با مطالعه فرم ها افراد را انتخاب می‌کنند و افراد منتخب با مراجعه به مرکز پس از انجام مصاحبه، برای شرکت در مرحله بعد تایید و یا رد صلاحیت می‌شوند.

مرحله ۳- دوره‌های آموزشی

افراد در این مرحله در طی ۱۰ ساعت آموزش با مجموعه مرکزکارآفرینی شریف و اقدامات آن آشنا می‌شوند و اطلاعات لازم برای برگزاری هریک از رویدادهای مرکز را کسب می‌کنند.

مرحله۴- ارائه معرفی‌نامه

سپس معرفی‌نامه‌ای از سوی مدیر مرکز کارآفرینی شریف برای شخص سفیر به نام مسئول موردنظر در مرکز یا دانشگاه مقصد صادر می شود تا دانشجو را بعنوان سفیر کارآفرینی شریف را برای داشتن اطلاعات و شخص مورد اطمینان تایید کند.

مرحله ۵- پیگیری برگزاری برنامه

پس از صدور گواهی نامه، از سوی مسئول طرح سفیر پیگیری صورت می-گیرد تا در صورت بروز هرگونه مشکل و سوالی در زمینه برگزاری رویداد همراه شخص سفیر باشد.

مرحله ۶- دریافت گزارش و هماهنگی فعالیت‌های بعدی

شخص سفیر پس از اتمام و برگزاری موفق یک رویداد در استان و شهر مورد نظر لازم است یک گزارش کامل(تصویری و متنی به همراه عکس و فیلم) به مسئول طرح سفیر در مرکز کارآفرینی تحویل دهد تا ضمن مستندسازی، انتقال تجربه به سفیران بعدی نیز امکان پذیر باشد.