دوره معافیتهای مالیاتی تجارت الکترونیک روز دوشنبه 28 تیر ماه 1400 توسط فرشید رستگار در مرکز کارآفرینی شریف برگزار شد.
سرفصلها شامل نظارت قانون تجارت بر تجارت الکترونیک، معافیتهای مالیاتی در حوزه تجارت الکترونیک، قوانین و مراحل ثبت برند در حوزه تجارت الکترونیک و غیره بود. وبینار، با معرفی استاد و شرکتکنندگان آغاز شد.
به طور کلی علم حقوق شامل مجموعه قواعدی است که از طریق مجلس تنظیم میشود و دولت موظف به اجرای آن است و مالیات، یکی از آنها است. نحوه اجرای قانون توسط بخشنامهها، آییننامهها، دستورالعملها، تصویبنامهها و تصمیمنامهها و آرای شورای عالی مالیاتی و دیوان عدالت اداری انجام میشود و اگر هرکدام از آنها با قانون مغایرت داشته باشند افراد میتوانند به دیوان عدالت اداری مراجعه نمایند تا آن را ابطال کنند.
ضمنا افرادی که به این موضوع علاقه دارند، میتوانند کتاب مجموعه قوانین مالیاتی آقایان رجبپور و برزگر را مطالعه نمایند و یا به سایت WWW.INTAMEDIA.IR که متعلق به سازمان امور مالیاتی کشور است، مراجعه کنند.
سازمان امور مالیاتی زیر نظر وزارت دارایی است. این سازمان برای نظارت بر مودیان مالیاتی در شهرهای مختلف دارای اداره کل است اما در تهران به دلیل گستردگی، هفت اداره کل (اداره کل امور مالیاتی در شمال، جنوب، شرق و غرب تهران و همچنین اداره کل امور مالیاتی مودیان بزرگ (LTU)، کوچک (STU) و متوسط (MTU)) داریم که LTU شامل بانکها، شرکتهای نفت و گاز و اپراتورها و غیره، MTU نیز مربوط به شرکتهایی مانند دیجیکالا، اسنپ، تپسی و بقیه هم در بین آنها پخش هستند.
ضمنا، هر اداره کل از ادارههای کوچکتر (ادارههای مالیاتی) تشکیل شدند و کوچکترین بخش تقسیمهای اداری که بر اساس محدوده جغرافیایی، منابع مالیاتی، نوع مودیان یا بر حسب وظیفه مقرر از طرف سازمان امور مالیاتی تعیین میگردد حوزه مالیاتی نامیده میشود. علاوه بر آن، هر ممیز وظیفه پاسخگویی به نیازهای مودیان را دارد و ماموران مالیاتی نیز عهدهدار شناسایی، تشخیص و مطالبه و وصول مالیاتهای مستقیم هستند.
ماموران مالیاتی به دو گروه واحد رسیدگی و واحد مطالبه و وصول تقسیم میشوند که واحد رسیدگی مسئول رسیدگی به پروندههای مالیاتی و تشخیص مالیات است اما واحد مطالبه و وصول کارهایی مانند تقسیط، بخشودگی، ابلاغ اوراق مالیاتی و مفاصا حساب مالیاتی را انجام میدهند.
ضمنا، اطلاعات مالیاتی و کارکرد بانک اطلاعات مودیان از طریق سامانه جستجوی اطلاعات مالیاتی مودیان، سامانه پالایش و الحاق اطلاعات به پروندههای مالیاتی، سامانه بررسی و پیگیری تشکیل پرونده مودیان شناسایی شده و سامانه بررسی تراکنشهای بانکی مشکوک بدست میآید.
در واقع مالیات، هزینه اجتماعی است که مردم در راستای بهرهبرداری از منابع و امکانات کشور موظف به پرداخت آن هستند. مالیات در ایران به صورت مستقیم و غیرمستقیم اخذ میشود که مالیات بر ارزش افزوده، مالیات غیرمستقیم به حساب میآید. مالیات مستقیم نیز شامل مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی میشود که مالیات بر درآمد شامل املاک، مشاغل، اتفاقی (مانند جایزه) و اشخاص حقوقی (مانند شرکتها) است و مالیات بر دارایی، حق تمبر و مالیات بر ارث را شامل میشود. مالیات حق تمبر در حال حاضر به صورت فیش بانکی، نقش تمبر بر روی برگه و الصاق تمبر پرداخت میشود که برای اغلب اوراق بهادار، مانند سفته ابتدا مالیات آن اخذ میشود و سپس واگذاری انجام میگردد اما برای برخی دیگر از اوراق بهادار بعد از واگذاری مطالبه میشود.
پس، اوراق بهادار بدون ابطال حق تمبر رسمیت ندارند. سهام نیز به محض انتشار، مشمول مالیات حق تمبر نیم در هزار است که دو ماه پس از تاریخ ثبت شرکت باید پرداخت شود در غیر این صورت مشمول جریمه دو برابری میشوند. در مورد مالیات بر ارث هم اگر فرد متوفی بدهی داشته باشد و تسلیم اظهارنامه مالیاتی او حداکثر یک سال پس از وفاتش انجام شود بدهیهای متوفی قابل پذیرش است.
ضمنا، مالیات بر درآمد مشمول قانون شامل مشمول مالیات با نرخ صفر، نرخ مقطوع و نرخهای مقرر است که در نرخ مقطوع، درصدی از ارزش آن را مالیات میگیرند و کاری به سود ندارند که میتوان به نقلوانتقال ملک و سهام اشاره کرد. ولی وزارتخانهها و موسسات دولتی، دستگاههایی که تامین بودجه آنها با دولت است، شهرداریها و نهادهای اسلامی که دارای مجوز معافیت از طرف حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری باشند غیرمشمول قانون مالیات بر درآمد هستند.
اما شهرداریها اگر فعالیت اقتصادی یا تولیدی انجام دهند باید بیست و پنج درصد درآمد حاصل از کارشان را بابت مالیات پرداخت کنند یا اگر سهام شرکتی را دریافت کنند بیست تا چهل درصد آن مشمول قانون مالیات است. ولی سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی، کلیه فعالیتهای کشاورزی و دامداری اشخاص حقیقی، درآمد اجاره املاک مسکونی (تهران صد و پنجاه متر و شهرستانها دویست متر) و کلیه موقوفات و هدایا به هلال احمر و مساجد و آستانها و همچنین درآمد اشخاص از محل خمس و زکات معاف از مالیات است.
سپس در ادامه وبینار، پرسش و پاسخ بین استاد و شرکت کنندگان انجام شد و بحث نهایی کارگاه مربوط به جرم مالیاتی بود. جرم مالیاتی شامل تنظیم دفاتر و اسناد خلاف واقع و استناد به آن، اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن، ممانعت از دسترسی ماموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود شخص یا اشخاص ثالث، تنظیم معاملات خود به نام دیگران یا معاملات و قراردادهای دیگران به نام خود بر خلاف واقع، خودداری از انجام تکالیف قانونی برای تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینههای سه سال متوالی و استفاده از کارت بازرگانی دیگران برای فرار مالیاتی است.
اگر هریک از جرائم توسط شخص حقوقی انجام شود از شش ماه تا دو سال به ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی و یا ممنوعیت از صدور برخی از اسناد تجاری محکوم میشود.
پایان بخش وبینار نیز معرفی سامانه پایش اظهارنامه مالیاتی و پیشنهاد به شرکتکنندگان برای مشاهده ویدئوهای مربوط به تکمیل اظهارنامه مالیاتی و همچنین پیگیری رادیو مالی سپیدار سیستم و برنامه مالیاتچی و لایوهای پرسش و پاسخ در اینستاگرام برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه بود.
نویسنده: یاسمن حسینی