
موشنگرافیک چیست؟
ویدیوهایی که پیام و محتوا مورد نظر ما را به صورت متحرک به مخاطب منتقل میکنند موشن هستند. موشن (Motion) در لغت به معنای جنبش و حرکت است، و به محتوای متحرک شده و صداگذاری روی آنها موشن گرافیک میگویند. انتقال محتوا با این روش از مزیتهای بسیاری برخوردار است. از جمله اینکه میتوان محتوا را بهصورت تأثیرگذارتر و جذابتر در زمان کوتاهتری به مخاطب انتقال داد.
بازار کار و درآمد موشنگرافیک
جهان امروز بر پایه فناوری پیش میرود و کسبوکارهای گوناگون در هر زمینهای نیازمند جذب افرادی هستند که متناسب با پیشرفتهای روز پیش بروند. بنابراین یادگیری مهارتهای نو مانند موشن گرافیک شانس یافتن موقعیت شغلی مختلف و همچنین درآمد بهتر را افزایش میدهد. از آنجایی که طیف کارآیی و استفاده از موشن گرافیک بسیار گسترده است و در زمینهها و موقعیتهای بسیار زیادی است، از طراحی وب سایت و انیمیشن گرفته تا صنعت سینماو تلوزیون و فیلمسازی با توجه به علایقتان میتوانید در هر زمینهای فعالیت کنید. بنابراین یادگیری این مهارت و سرمایهگذاری روی خود میتواند شما را برای ورود حرفهای به دنیای کار و قرارگیری در موقعیت شغلی مورد علاقهتان آماده کند.
کاربردهای موشن گرافیک
- مارکتینگ (تبلیغات) و بندسازی
- IT و طراحی وبسایت
- صنعت سینما و تلویزیون
اطلاعات دوره:
- مدرس دوره

مهندس سپهر مهدویانی
تدوینگر و موشنگرافیست
حوزههای فعالیت
سوابق اجرایی
- همکاری با صدا و سیما در شبکههای یک، سه، بازار، نمایش، خبر و نسیم
- سرپرست تدوین استودیو فیلمیکس
- همکاری در ساخت و تولید فیلمها و سریالها و برنامههای تلویزیونی به عنوان تدوینگر و موشنگرافیست
- دستیار تدوین پروژههای سینمایی مثل برادرم خسرو (1394)، خوب بد جلف (1394)، ویلاییها (1395)، آذر (1395)، جاده قدیم (1396)، کامیون (1396)، معکوس (1396)، سال دوم دانشگاه من (1396)
- برنامه اجرایی دوره
طول دوره: 5 ماه، هفتهای 6 ساعت آموزش
تمرین: این دوره تخصصی پروژه محور است و انجام پروژه هر جلسه شرط ورود به جلسه بعدی است، و در انتها میزان مهارت شما ارزیابی میشود.
گواهینامه: شرکتکنندگان پس از پایان دوره، گواهینامه دو زبانه با مهر و امضای مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف و مدرس دوره دریافت مینمایند. (به شرط تحویل پروژه نهایی در انتهای دوره)
مباحث و مهارتهایی که در این دوره خواهید آموخت:
نرم افزار ادوبی فتوشاپ (25 ساعت)
نرم افزار ادوبی افترافکتس (75 ساعت)
دوره ایدهپردازی و سناریونویسی (15 ساعت)
سر فصلها و جلسات دوره:
- معرفی فتوشاپ و شناخت کامل ابزارهای سلکشن برای انتخاب تصاویر selection tools
- شناخت کامل لایهها و پروژههای چند لایه و تغییر حالتها برای ترکیب تصاویر Free transform
- شناخت کامل ماسک و امکانات آن برای جداسازی و تفکیک تصاویر Mask panel
- شناخت کامل ابزارهای شکل و پِن برای طراحی کارکتر Shape & pen Tool
- شناخت کامل قابلیت استایل برای لایهها Layer Style
- اصلاح و بازسازی تصاویر با استفاده از ابزارهای رتوش Retouch & Remake
- اصلاحات و تغییرات رنگ و نور Adjustment Layer
- تصویر سازی و ساخت صحنههای ترکیبی با استفاده از تمام ابزارها Manipulation photo
- معرفی افترافکت و شناخت کامل لایهها و Transform
- شناخت کامل اصول متحرکسازی و انواع کیفریمها
- کار با انواع کیفریمها Easy in in & out & ease
- کار با کیفریمهای Hold & Pove & Berizer
- اتصال چندین لایه و متحرکسازی لایههای چند بخشی Parent & LInk
- شناخت کامل ابزار پاپت و تکنیک پارالکس در موشن گرافیک Puppet tools
- متحرکسازی بدن یک کاراکتر و راه رفتن با استفاده از تکنیک Cut out
- شناخت کامل لایه و ابزار شیپ Shape Layer
- متحرکسازی پیشرفته لایههای شیپ با استفاده از مجموعه امکانات Add motion
- شناخت کامل ابزار ماسک و جداسازی و ترکیب تصاویر Mask Layer
- شناخت کامل لایه و ابزار تکست Type Tool
- متحرکسازی پیشرفته لایههای تکست با استفاده از Text Animator
- شناخت الگوهای ترکیب تصاویر و کار با Track Matte & Blending Mode
- کار با مجموعه افکتهای Distort & Generate & Noise &Blur & Sharpen
- کار با مجموعه افکتهای Simulation & Perspective & Transition
- کار با مجموعه افکتهای Color Correction
- کار با مجموعه افکتهای خارج از نرمافزار یا همان Plugin
- کار با فضای سه بعدی نرمافزار Classic 3D
- کار با دوربین فضای سه بعدی 3D Camera
- نورپردازی در فضای سه بعدی 3D Light Layer
- اکسترود کردن در فضای سه بعدی 3D Extrude Layer
- آشنایی با اصول کدنویسی در نرمافزار Expression
- شناخت ابزارهای کدنویسی Scripts
- کار با انواع اسکریپتها
- رندر کردن و خروجی نهایی گرفتن از نرمافزار
- شناخت کامل تمام مراحل کار از ایده تا اجرا
- ایدهپردازی و نوشتن سناریو و کارگردانی بر اساس ذهنیت مخاطب
- مصور کردن سناریو نوشته شده و متحرکسازی آن تا خروجی نهایی
- شناخت رسانههای مختلف و سلیقه مخاطب در جهت ارتباط دوست با مخاطب
- اصول گرفتن پروژه، بستن قرارداد، تعهدات و مطالبات
سوالات متداول:
موشن گرافیک تلفیق طراحیهای گرافیکی با حرکت است. طراحیهای بجای ایستا بودن و سکون داشتن، حرکت دارند و بر اساس سناریو چیده شده حرکت میکنند.
علاقه و آشنایی محدود با روانشناسی رنگها و شکلها و سپس آشنایی محدودی با یکی از نرمافزارها مثل فتوشاپ یا ایلاستریتور و پس از اینها در قدم بعدی آشناییبا نرمافزار افترافکت.
یک موشن گرافیست حرفهای برای هر موشن، به ازای هر دقیقهای بیشتر از 3 میلیون تومان دریافت میکند. و برای موشن گرافیک سه بعدی این رقم به بیش از دو برابر میرسد. برای طراحان تازهکار کف مبلغ عددی حدود 1 میلیون تومان است.
یک طراح موشن گرافیک بایستی دانشی در رابطه با انیمیشن، طراحی گرافیک، نظریه رنگها و کار با نرمافزارهای مربوط مختلف و همچنین زمان بندی و مسئولیت پذیری همراه با روابط عمومی خوب را دارا باشد.