۷ کلید تصمیمگیری درست برای بار اول و برای همیشه

هر کار آفرینی باید یک تصمیم گیرنده نیز باشد؛ حتی با وجود اطلاعات زائد، کارمندان احساساتی، مشتریان عصبانی و رقبایی که از هر طرف هجوم می آورند. تصمیم گیری بدون فکر یا فکر کردن بیش از حد که مانع تصمیم گیری میشود، هر دو در کسب و کار نابود کننده اند. چالش اصلی، ایجاد تعادل بین اینها و تصمیم گیری درست و به موقع
در هر زمانی است.
این، چالش دشواریست. بر اساس گفته محققی از ایالت اوهایو، ۱ پائول نوت، ۲ تصمیم گیرنده های کسب و کار امروزی، نیمی از اوقات، در تصمیم گیری های اولیه برای شرکتشان با شکست مواجه میشوند. مثال هایی که اغلب از این دست ذکر میشوند، تصمیم هایی هستند که منجر به نابودی pets.com ، excite و webvan شده اند. با وجود اینکه این تصمیم ها شامل تفکر استراتژیک بودند، اما اشتباهات در تصمیمات عملی حتی پرتکرارترند.
درباره مراحل تفکر تصمیم گیرنده های موفق، تاکنون، مقالات بسیاری نوشته شده است؛ ازجمله وارن بافت ۳ و الون ماسک. ۴ برخی افراد با وجود آن که یک برنامه روزانه شلوغ و کارهای مختلف و بسیاری دارند، اما زمانی را برای تفکر تاثیرگذار اختصاص میدهند. در حالی که دیگران به طور منظم از دفترکار برای یک نوسازی فکری استفاده
میکنند. با این حال به نظر میرسد که همه از عادات فکری یکسانی برای تصمیم گیری های روزانه خود استفاده میکنند.
-۱ قبل از شروع تصمیمگیری زمانی را برای تفکر بگذارید.
مخصوصا در یک شرایط بحرانی یا تحت فشار، وسوسه برای تصمیم گیری سریع بر اساس احساسات یا تجربه های مشابه قبلی وجود دارد.به عنوان یک رهبر،رویکردتان برای کنترل شرایط و تصمیم گیری ، الگویی برای دیگران می شود. مدل خود را به گونه ای تعیین کنید که ابتدا اندیشیدن و سپس انجام عمل تنظیم شده باشد.
-۲ کاملا اما انتخاب گرانه روی مباحث مرتبط با نتیجه تمرکز کنید .
تلاش برای توجه به مباحث متعدد به طور هم زمان عملی نیست.ابتدا مسایلی که برایتان مهم است را انتخاب کنید و بقیه را به بعد موکول کنید. سپس تمام توجه تان را به مسایل انتخاب شده اختصاص دهید تا تصمیمی به موقع و فکر شده بگیرید. بیش از حد به هیچ موضوعی نیندیشید تا باعث عدم تصمیم گیری نشود.
-۳ از مشورت با افراد دیگر برای تایید فکر خود استفاده کنید .
بیشتر تصمیمات کسب و کارها به اندازه کافی پیچیده هستند که نیاز به ورودی مستقیم از یک مولفه کلیدی یا آزمایش میزان درکتان داشته باشند.با وجود اینکه پیام متنی یا ایمیل مفید تر به نظر می ایند اما تن صدا یا زبان بدنی که برای تصمیم گیری درست نیاز دارید را منتقل نمیکنند.
-۴ زمان و روند پیوستهای را به تصمیمات حیاتی اختصاص دهید.
بسیاری از گفت و گوهای کوتاه در محیط های آشفته که از سایر فعالیت ها جدا شدهاند ، تفکر عمیق یا تصمیمات پایدار را تسهیل نمیکنند. هزینه بازسازی پس از یک تصمیم بد میتواند به مراتب بیش از تلاش برای مدیریت فرآیند تفکر با افراد مناسب، مکان مناسب و زمان مناسب باشد.
-۵ یک تصمیم بالقوه را برای طرح اجرایی در نظر بگیرید .
برنامه ریزی برای مراحل بعد ، پیش از نهایی کردن تصمیم ، فکرتان را تایید میکند یا شاید باعث روشن شدن این نکته شود که کار بیشتری لازم است.تصمیماتی که بدون توجه به اهداف اجرایی گرفته شوند اغلب منجر به مسایل جدی تر و مستمر میشوند.تفکر خودتان را تا آینده پیش ببرید.
-۶ ایده تان را همانند یک تصمیم با دیگران در میان بگذارید.
تصمیماتی که به عنوان یک دستور العمل بیان میشوند هیچ گاه رضایت بخش نیستند و ممکن است باعث یک پس رفت شوند که یک تصمیم خوب را از بین میبرد.رهبران مورد احترام نگرانی ای از خلاصه کردن روند تفکرشان روی مباحث ندارند و زمانی را برای در میان نهادن نکات کلیدی با سایر افراد مرتبط اختصاص میدهند.
-۷ نتایج واقعی اجرا را مدیریت و نظارت کنید.
حتی بهترین تفکر و یک تصمیم خوب میتواند با اتفاقات پیش بینی نشده و یا سوء تفاهم های مردم تضعیف شود.اصلاحات کوچک و سریع و ارتباطات پیگیر میتوانند مسایل عمده و تازه را برطرف کرده و تصمیمتان را برای اولین بار به آنی که درست است تبدیل کنند.
توانایی تصمیم گیری درست در یک زمان معین چیزیست که شما را یک کارآفرین میکند.این مهارتی نیست که هر کسی با آن متولد شود. بلکه مهارتی است که میتوانید بیاموزید و در طول زمان عاداتتان را پیشرفت دهید.برای کارآفرینان جدید توصیه میکنم که از یک مربی که به او اعتماد دارید کمک بخواهید و نترسید که از همسالان و مشاوران ارشد خود درخواست کمک کنید.
در حالی که تکنولوژی جدید به شما اجازه میدهد که سریع تر عمل کرده و واکنش نشان دهید،هیچ یک از این ابزارها جایگزین تفکر ، مشورت و تصمیم گیری های خودتان نیستند.در نهایت، هر کسب و کاری شامل افرادی در ارتباط با افراد دیگر است . چالشتان این است که انها را متقاعد کنید که در مرکز توجهتان هستند.

منبع : https://www.entrepreneur.com/article/ 222224
مترجم : معین امینی
ویرایش ترجمه: رضا غورقانلو ، کاری از گروه تولید محتوای مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف، دی ۶۶

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *