محتوای سئو چیست؟راهنمایی برای تولید محتوای سئو

اگر برای شما دنیای جست‌وجوی بازاریابی، نسبتا جدید و تازه است، شاید اصطلاح «محتوای سئو» را که در جلسات بازاریابی گفته می‌شود، شنیده باشید.

این راهنمای مبتدی برای این طراحی شده است که به سه سوال پاسخ دهد:

  • “محتوای سئو” چیست؟
  • چه مدل‌هایی از محتوای سئو وجود دارد؟
  • استراتژی من برای تولید محتوای سئو چیست؟

اگر شما در مورد استراتژی‌های تولید محتوای سئو که من در این جا پاسخ نداده‌ام، سوالاتی دارید، در قسمت نظرات مطرح سازید و من آن‌ها را اینجا یا در یک پست دیگر پاسخ خواهم داد.

بیاید شروع کنیم!

محتوای سئو چیست؟

برای درک منظور بازاریابان از اصطلاح محتوای سئو، بهتر است که آن را به اجزای تشکیل‌دهنده‌اش بشکنیم و آن‌ها را به طور مجزا بررسی کنیم:

  • «سئو» به بهینه‌سازی موتورهای جستجوگر و یا روند بهبود یک وب‌سایت اشاره دارد تا مردم بتوانند آن را به سادگی از طریق موتورهای جستجوگری نظیر گوگل پیدا کنند.
  • منظور از «محتوا»، هرگونه اطلاعاتی است که در شبکه وب وجود دارد و می‌تواند مورد استفاده کاربران قرار گیرد.

بنابراین با  قرار دادن این دو مفهوم درکنار یکدیگر داریم: محتوای سئو هرگونه محتوایی است که با این هدف ایجاد شده باشد که ترافیک موتورهای جست‌وجو گر را جذب کند.

من تمام اطلاعاتی را که شما درباره بهبود محتوای خود برای موتورهای جستجوگر نیاز به دانستن آن‌ها دارید، در این جا ارائه نمی کنم؛ این، به‌طور کامل، یک راهنمایی جدا است؛ اما در اینجا، یک راهکار فوق‌العاده سریع برای آنچه که شما بدان نیاز خواهید داشت تا انجام دهید و محتوای وب خود را بهبود سازید، قرار دارد:

  • جستجوی کلید واژه

اگر شما می‌خواهید تا در حین جستجو، ترافیک ایجاد کنید، بهتر این است که پیش از شروع نوشتن، جستجوی کلید واژه را انجام دهید. در این صورت، می‌توانید برروی کلید واژه‌هایی تمرکز کنید که برای آنها یک حجم جستجوی مشخص انجام شده و از قبل وجود دارد؛ به بیان دیگر، در راستای عناوینی بنویسید که مردم درحال جستجوی برای اطلاعات مرتبط با آن موضوع باشند.

  • بهبود کلید واژه

بدانید برای بالاترین قابلیت جستجو، کجا و چگونه در محتوای خود از کلیدواژه ها استفاده کنید. (سئوموز،راهنمای بسیار خوبی برای بهینه‌سازی صفحه ارائه می‌دهد.)

  • سازمان‌دهی محتوا

محتوای درون وب‌سایت شما باید از طریق یک راه منطقی، سازماندهی شده باشد. این نه تنها برای سئو خوب است، بلکه به بازدیدکنندگان وب سایت شما کمک می‌کند تا محتواهای مرتبط را راحت‌تر بیابند. (هر چه بیشتر آن‌ها درون وب سایت شما بمانند، بهتر است.)

  • ارتقا و توسعه محتوا

با اشتراک­گذاری محتوای جدیدی که ایجاد کرده‌اید، برروی شبکه‌های اجتماعی و ایجاد ارتباطات (لینک‌ها) با محتوای خود (هم داخلی و هم از سایت‌های خارجی) امکان رؤیت و پدیداری آن را ارتقا دهید.

یک ابزار جستجوی کلید واژه نظیر کلید واژه یاب طاقچه به شما کمک خواهد کرد تا موضوعات و عناوین خاصی را برای هدف قراردادن در محتوای سئوی خود شناسایی کنید.

یک جمله درباب اهداف

این مطلب مهم است که به ذهن بسپارید اگر تنها هدف شما، ترافیک موتور جستجوگر است، نتایج شما احتمالا آسیب خواهند دید. برای راضی کردن هم موتورهای جستجوگر (کسانی که با رتبه‌بندی‌های بالا در طول زمان به شما پاداش می‌دهند) و هم مشتریان بالقوه و نیز بازگشت بازدیدکنندگان، شما نیاز دارید تا ارزشی بالاتر و فراتر از بهینه‌سازی‌های موتور جست‌وجو ارائه کنید. به عبارت دیگر، محتوای «کم‌مایه و سبک» که فقط رتبه‌بندی می‌شود و تعدادی کلیک می‌خورد، اما هیچ ارزش اضافی به کاربر موتور جستجو ارائه نمی‌کند، تولید نکنید. سایت‌هایی که محتوای «سبک» و کم‌ارزش را ترویج می‌دهند، احتمال جریمه شدن توسط گوگل را افزایش می‌دهند؛ همچنین آن‌ها تمایل دارند نرخ‌هایی با جهش‌های بالا و تبدیل‌های کم داشته باشند.

انواع محتوای سئو

محتوای سئو می‌تواند هرکدام از مطالب ذیل را داشته باشد:

  • صفحات محصول

این‌ها نان و پنیر(اساس) هر وب‌سایت تجارت الکترونیک می‌باشند. یک صفحه محصول خوب می‌تواند هم در نقش محتوای سئو و هم به‌عنوان یک صفحه فرود ppc [6] (پرداخت به ازای کلیک) خدمت کند.

  • پست های وبلاگ

یک وبلاگ، یکی از آسان ترین راه ها برای ایجاد یک جریان منظم از محتوای سئو است. به طور کلی، پست های وبلاگ از صفحات محصول جذاب تر بوده و لینک ها را جذب خود می کنند، پس آن ها می توانند مسیر عالی برای ایجاد اعتبار برای سایت شما باشند. (به یاد داشته باشید که اینگونه وبلاگ ها بسیار انعطاف پذیر بوده و شما می توانید جهت میزبانی هرکدام از انواع محتوا که در این لیست آمده است، استفاده کنید.)

  • مقالات

به مقالات خبری، مصاحبات یا قطعه های خاص فکر کنید. این، اصلی ترین نوع محتواست که شما در اکثر وب سایت های خبری یا مجلات و روزنامه ها خواهید یافت.

  • لیست‌ها

یک لیست در حقیقت نوعی مقاله می‌باشد، اما شکل دادن به آن مانند یک لیست (مانند «۱۰ روش کاهش هزینه قبض انرژی» یا «۱۰۱ چیزی که من در مورد گوگل تنفر دارم») مرور کردن آن را راحت‌تر می‌کند. این نوع از عنوان‌ها و سرتیترها هنگامی که در نتایج جستجو و یا مطالب شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌شود، به نظر می‌رسد بیشتر قابلیت کلیک‌پذیری را داشته باشند.

  • راهنماها

یک راهنما یک محتوای نسبتا طولانی و بلند است که روش انجام یک چیز را با جزئیات تشریح می‌کند.(راهنماها معمولا در چندین صفحه وب شکسته شده‌اند؛ با این وجود، این یک تمرین خوب است که به کاربران اجازه دهند، اگر تمایل داشتند محتواهای طولانی را در یک صفحه ببینند.)

شما می‌توانید یک راهنمای کامل را درون وبسایت خود قرار دهید یا می‌توانید یک خلاصه یا گزیده را قرار دهید که نیازمند این است که بازدیدکنندگان یک فرم ثبت‌نامی برای خواندن راهنمای کامل را پر کنند. این می‌تواند راهکاری خوب برای سوق دادن بازدیدکنندگان باشد، اما به یاد داشته باشید که قرار دادن یک دیوار ثبت‌نامی ممکن است مقدار ترافیک سئویی را که شما می‌توانید به سمت آن راهنما هدایت کنید، کاهش دهد.

  • ویدئوها

به طور کلی در شبکه وب تعداد ویدئوهای کمتری نسبتا به صفحات متنی وجود دارد؛ در نتیجه می‌توان از طریق ایجاد یک ویدئو به جای یک مقاله، آسان‌تر و راحت‌تر در صفحه اول یک رقابت کلید واژه‌ای را رتبه‌بندی کرد. با توجه به نوع سایت و تجارتی که شما انجام می‌دهید، ویدئوها می‌توانند یک راهکار عالی برای جذب بینندگان باشند. تولید ویدئوهای آموزشی نحوه استفاده از محصولات‌تان را در نظر بگیرید؛ یا یک فرایند را که با تجارت شما مرتبط است، نشان دهید برای مثال، یک لوله‌کش می‌تواند ویدئویی را بسازد که نشان می‌دهد چگونه می‌توان یک سینک را پاکسازی کرد.

  • اینفوگرافیک‌ها(داده‌های گرافیکی)

اینفوگرافیک‌ها یا تصاویر فرمت بزرگ که اطلاعات زیادی (اکثرا به صورت گراف‌ها و نمودارها) راجع به یک موضوع واحد را دربردارند، می‌توانند تعداد زیادی از بازدیدهای صفحه و لینک‌ها را کسب کنند. اما، چون مقدار زیادی از محتوا درون تصویر جایگذاری شده است و چون قابلیت خوانده شدن مانند یک متن توسط موتورهای جستجو را ندارد، این موضوع مهم است که با دقت بالا بقیه صفحه را بهبود بخشید.

  • نمایش اسلاید

نمایش اسلاید یک روش برای نمایش دادن یک سری از تصاویر مرتبط با یکدیگر است. برخی اوقات، تصاویر از متن مهم‌تراند؛ در نظر بگیرید شما تلاش می‌کنید تا آنچه را که تمام ستارگان سینما برای مراسم اسکار پوشیده بودند، نشان دهید. دوباره در اینجا، سئوی عنوان شما، عناوین، نام فایل‌های تصاویر و سایر موارد مهم است؛ زیرا مقادیر کمی اطلاعات برای موتور های جستجو برای خواندن وجود دارد.

  • واژه نامه‌ها

من اطمینان می‌دهم که اکثر افراد برای پیدا کردن معانی اصطلاحات بیشتر از گوگل استفاده می‌کنند تا از یک فرهنگ لغات. (آیا شما حتی می‌دانید که فرهنگ لغاتتان کجاست؟) اگر در یک صنعت تخصصی کار می‌کنید، یک واژه‌نامه خوش­ساخت می‌تواند یک راهکار خوب برای جذب مقداری از ترافیک جستجو باشد. به اصطلاحات آشپزی، پزشکی، مد، معماری و… فکر کنید.

  • دایرکتوری‌ها(فهرست‌های راهنما)

یک دایرکتوری، یک طبقه‌بندی مفید از لینک‌هایی به سایت‌ها یا مراجع پیرامون یک موضوع خاص است. برای مثال، یک وبلاگ عطر می‌تواند یک دایرکتوری از مکان‌هایی برای خرید عطر از فروشگاه‌های بزرگ تا مغازه‌های مستقل سراسر کشور ایجاد کند.

این‌ها تنها تعدادی از انواع اصلی محتوای سئو می‌باشند؛ اما اجازه ندهید که این فهرست، شما را محدود کند؛ امکانات تقریبا بی‌حد و حصر هستند.

چگونه یک استراتژی محتوای سئو ایجاد کنیم؟

اگر شما بصورت تصادفی و بی‌هدف تولید محتوا می‌کرده‌اید و امید داشته اید و دعا می‌کردید که نهایتا برخی از آنها رتبه‌بندی می‌شوند، الان زمان این است که دست­وپنجه نرم کنید و برای استراتژی محتوای سئو برای وب، منظم‌تر وارد عمل شوید.

در اینجا چهار مرحله برای تعریف و اصلاح استراتژی محتوای سئو شما وجود دارد:

اهداف خود را تعریف کنید.

ابتدا، اهداف خود را به عنوان یک وبسایت یا تجارت تعیین کنید. آیا به دنبال فروش در وبسایت خود هستید؟ آیا سایت‌تان از طریق تبلیغات کسب درآمد می‌کند و بنابرای تنها به دنبال افزایش ترافیک و بازگشت خوانندگان هستید؟ اهداف شما تعیین می‌کند که بر چه نوع محتوایی باید تمرکز کنید.

یک نمونه عالی از یک صفحه محصول کوچک، اما براق و ظریف.

اگر در ابتدا سعی در فروش محصول دارید، تمرکز اصلی شما باید صفحات پرمحتوا و جذاب باشد که برای جستجو و تبادلات نیز بهینه‌سازی شده‌اند. تمرکز ثانویه شما می‌تواند یک محتوای وبلاگ مفید باشد که نشان می‌دهد چه زمان و چگونه از محصولات شما استفاده کنند و به صفحات مرتبط متصل باشد. (اگر چه بهتر این است وبلاگ شما تماما تبلیغاتی نباشد.)

اگر سایت شما براساس یک مدل تبلیغاتی عمل می‌کند و هدف این است که خوانندگان جدید را از طریق جستجو جذب کند، شما می‌توانید بر مطالب غنی (مانند مقالات بلندمدت یا منابع ویدئویی که پرمحتوا، سرگرم کننده یا هر دو باشند) به همراه “چسبندگی” تمرکز کنید (محتوای “چسبنده” بازدیدکنندگان بیشتری را روی سایت شما نگه می‌دارد یا آنها را ترغیب می‌کند که بازگردند).

مخاطبان خود را در نظر بگیرید.

مخاطبان خود را بشناسید – نظرسنجی‌ها و نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیل شما می‌تواند به شما در دریافت تصویر بهتر از بازدید کننده یا مشتری نوعیتان کمک کند. افراد بازاریاب یا شخصیت‌هایی را که بازدیدکنندگان و مشتریان ایده‌آل سایت شما هستند، در نظر بگیرید. سپس در مورد نوع محتوایی که آن افراد در جستجوی آن هستند، تفکر کنید.

به عنوان مثال، اگر شما یک وب سایت B2B که برای مدیران سطح c عمل می‌کند، راه‌اندازی کرده‌اید، ممکن است بخواهید مقالات سفیدپوش سطح بالا را که می‌توان آنها را دانلود و ذخیره کرده و بعدها مطالعه کرد، ایجاد کنید.

اگر کسب‌وکار شما جوانان و نوجوانان را هدف قرار داده است، ممکن است بخواهید برروی به روزرسانی‌های مکرر با متن کمتر و تصاویر و ویدئوهای بیشتر تمرکز کنید. همچنین لازم است مطمئن شوید که سایت شما برای کارکرد تلفن همراه بهینه سازی شده باشد.

یک تقویم تحریریه ایجاد کنید.

هنگامی که شما یک ایده از این دارید که چه کسانی و چرا گروه هدف شما هستند، می‌توانید اقدام به ایجاد یک تقویم تحریریه کنید. یک تقویم تحریریه، یک برنامه زمانی است که دیکته می‌کند چه زمانی یک محتوای جدید منتشر خواهید کرد و نوع محتوای آن به چه صورت خواهد بود. این به شما کمک خواهد کرد تا به یک برنامه منظم پایبند باشید (به خصوص مهم است که اگر شما یک وبلاگ داشته باشید، محتوای جدید را بر یک اساس و مبنای منظم ایجاد کنید)، همچنین شما را از تقلا کردن برای ایجاد یک موضوع برای محتوای جدید در آخرین لحظات باز می‌دارد.

چند نکته برای ایجاد و پیوستن به یک تقویم تحریریه:

  • از Outlook (یا تقویم گوگل) استفاده کنید – تقویم سرمقاله را با تیم بازاریابی خود به اشتراک بگذارید. یادآورها را برای نویسندگان تنظیم کنید تا زمانی که ضرب‌العجلی فرا می‌رسد، به آن‌ها اطلاع رسانی شود.
  • ایجاد ویژگی‌های مداوم و درحال پیشرفت را درنظر بگیرید– برای مثال، یک وبلاگ غذا ممکن است یک دستورغذای فاقد گوشت را هر دوشنبه ارائه دهد. بسیاری از وبلاگ‌ها یک بار در هفته جمع‌آوری لینک‌ها را انجام می‌دهند. برای هر یک از ویژگی‌های پیوسته و مداوم، یک صفحه طبقه‌بندی شده ایجاد کنید تا بازدیدکنندگان بتوانند تمام دوشنبه‌های فاقدگوشت شما و یا هم افزایی پیوندها (لینک‌ها) را در یک مکان پیدا کنند.
  • به خود، بازه زمانی زیادی را اختصاص دهید، هنگامی که انواع پیچیده‌تر محتواها، نظیر فیلم‌ها و اینفوگرافیک‌ها را تولید می‌کنید. این‌ها، اغلب، به چند دوره ویرایش برای تکمیل نیاز دارند و برای بهینه‌سازی برای جستجو پیچیده‌تر می‌باشند.
  • از پیش برای زمان خیلی دور برنامه‌ریزی نکنید– تقویم‌ها، اغلب، پس از یک یا دو ماه به علت تغییرات در اهداف بازاریابی، بودجه‌ها، یا کارمندان از خط خارج می‌شوند (سقوط می‌کنند). پس تلاش نکنید که برای سال آینده یک برنامه بچینید و میزان زیادی از زمان و تلاش خود را هدر دهید.

تجزیه و تحلیل و ارزیابی دوباره

در نهایت، به تجزیه و تحلیل سایت خود ادامه دهید. به طور منظم، محتوای سئوی خود را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید چه کار می‌کند و چه کاری نمی‌کند. اقدامات خوب موفقیت و تعامل شامل بازدید صفحات، لینک‌ها، نظرات (در پست‌های وبلاگ و برخی از انواع دیگر محتوا)، اشتراک اجتماعی (موردعلاقه‌ها یا لایک‌ها در فیس‌بوک، توییت و غیره) و نرخ ‌های تبدیل است. تجزیه و تحلیل شما باید دو هدف داشته باشد:

  • موفقیت‌های خود را بررسی کنید تا بتوانید این استراتژی‌ها را تکرار کنید – به دنبال الگوها باشید. آیا مخاطبان شما فیلم‌ها را دوست دارند؟ پس فیلم‌های بیشتری تولید کنید! تقویم تحریریه خود را به پیش ببرید تا بتوانید زمان و تلاش بیشتری را بر روی انواع محتوا متمرکز کنید که واقعا جذاب و تحریک کننده هستند.
  • زمانی را برای به­روز رسانی و بهبود محتوای سئوی قدیمی اختصاص دهید– اگر تلاش کرده‌اید که یک مقاله را برای یک کلیدواژة خاص بهینه‌سازی کنید، اما برای یک نوع متفاوت آن کلیدواژه، ترافیک بیشتری ایجاد شده است، پس به عقب بازگردید و آن را دوباره برای کلیدواژه جدید بهینه‌سازی کنید. به‌عنوان مثال، شما ممکن است بتوانید با قرار دادن آن کلیدواژه در عنوان، ترافیک را به طرز قابل توجهی افزایش دهید.
  • منبع:http://www.wordstream.com/blog/ws/2012/01/17/seo-content-beginners-guide

مترجم: رضا غرقانلو

ویرایش ترجمه: حانیه عبداله زاده، کاری از گروه تولید محتوای مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف، مهرماه ۹۶

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *