سازمان نظام کارآفرینی در کشور باید ایجاد شود

کارآفرینی در دهه‌های اخیر مورد توجه دولت و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بوده است و باید از خانواده تا پس از دانشگاه نهادینه شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ مسلم خانی ، مدرس کارافرینی گفت : سازمان نظام کارآفرینی در کشور باید ایجاد شود و شبیه نظام پرستاری و نظام پزشکی با حضور خود کارآفرینان اداره شود.
خانی گفت: به ایجاد و تقویت دفاتر و مراکز توسعه کارآفرینی هم نیاز داریم تا خدمات مشاوره ، اطلاع رسانی و کارآفرینی در استان‌ها را توسعه دهد و بیشترین نقش را مردم داشته باشند و محور اداره امور این دفاتر و مراکز مردم باشند.
خانی تصریح کرد : فرهنگ کارآفرینی از خانواده تا دانشگاه‌ها باید توسعه یابد و در برخی کشور مانند سوئد در مهد کودک‌ها نیز موضوع کارآفرینی با شیوه‌های کودکانه اموزش داده می‌شود.
وی گفت : باید خود کارآفرینان و فعالان و کارجویان به طور نظام مند وارد عرصه شوند و دولت فقط نقش هدایتی ناظر و سیاستگذاری را داشته باشد.
بنابراین گزارش کارافرینی فراتر از ایجاد اشتغال و تولید صرف است و روندی پایدار محسوب می‌شود که هنر اقتصادی و دانش و مهارت را هم تقویت می‌کندو ارزش ان پایان ناپذیر خواهد بود.
در تولید ملی کارآفرینان در خط مقدم جبهه اقتصادی هستند و با ساماندهی قیمت و کیفیت در رقابت با کشورهای سازنده می‌توانند رقابت پذیری کالاهای ما را در جهان بیشتر می‌کنند.
در دهه‌های اخیر در دنیا کارآفرینی و کارآفرینان با شدت بیشتری مطرح شده و توسعه یافته است و کارافرینان هنر تقبل و مدیریت ریسک‌ها در حوزه‌های صنعتی، خدمات و کشاورزی را دارند و به توسعه کسب و کار می‌پردازند ، کارآفرین فردی است که وارد این فضا می‌شود و ریسک پذیری بالا و قدرت تجزیه و تحلیل بیشتری دارد و با شناخت نیازهای جامعه بموقع اقدام می‌کند.
کارآفرینی با ایجاد اشتغال تفاوت‌هایی دارد ویکی از محصول‌های کارآفرینی ایجاد شغل است و باید توسعه اموزش‌های سواد اطلاعاتی برنلمه‌ریزی شود و در جامعه کارآفرین ، افراد برای دیگران هم فرصت سازی می‌کنند و موقعیت آفرین و ارزش آفرین هستند.
هر اندازه جامعه اطلاعاتی قوی تری داشته باشیم می‌توان انتظار داشت پدیده کارآفرینی و کسب و کارهای جدید بیشتر شود.
مدرس کارآفرینی تأکید کرد: تهیه مسیر شغلی از دوران مهد کودک تا پایان دانشگاه ضروری است و باید در دستور کار همه خانواده‌ها و نهادهای رسمی و آموزشی قرار گیرد.
مسلم خانی گفت: متأسفانه شناخت مسیر شغلی برغم اهمیت بسیار زیاد آن همچنان در کشور و مدیریت بازار کار مغفول مانده است و این روند سبب می‌شود تناسب قابلیت‌ها ، خلاقیتها ، استعدادها و حتی تحصیلات دانشگاهی با نوع اشتغال نیروی کار فاصله زیادی داشته باشد که این موضوع باعث کندی بهره وری و تضعیف سلامت کار می‌شود.
وی افزود: هر فردی با قابلیت‌های خاص خود به دنیا می‌آید و باید این استعداد به مرحله شکوفایی و فعلیت برسد بنا بر این همه خانواده‌ها و برنامه‌ریزان و نهادهای آموزشی باید برای قابلیت شناسی فرزندان خود در مسیر پیشرفت شغلی تلاش کنند.
خانی گفت: تکمیل قابلیت‌های فردی با همکاری اعضای خانواده‌ها آغاز می‌شود و در مرحله بعد باید با آموزشی رسمی و غیررسمی تقویت شود و در ادامه هم انباشت مهارت باعث شکل گیری رفتار شغلی ویژه هر فرد می‌شود که تکرار و استمرار آن به شکل گیری شخصیت فرد در اقتصاد کمک خواهد کرد.
وی افزود: بیش از 600 روش برای پیدا کردن کسب و کار در جامعه ایران وجود دارد اما فقط عمده نیروی کار جویای اشتغال به فکر استخدام است و این روند نمی‌تواند به توسعه هوشمند و قابلیت محور بازار کار کمک کند.
این مدرس کارآفرینی با بیان اینکه شاید عده ای بگویند وضع موجود بازار کار بسیار محدود کننده است و نمی‌توان به راحتی شغلی را پیدا کرد بنا بر این داشتن مسیر شغلی هدفمند و متناسب با خلاقیت‌های فردی و استعدادهای نیروی انسانی خیلی سخت است گفت: بیکاری پدیده بسیار بدی است اما شغل نامناسب و کار ناصحیح داشتن آثار زیانبارتری دارد.
وی توصیه کرد کسانی که در شغل نامناسب همکاری می‌کنند، باید همزمان با ادامه همان اشتغال برای یافتن کاری مناسب تلاش کنند و اگر از استقرار و پایداری شغل جدید خود مطمئن شدند حتماً به شغل مناسب خود منتقل شوند.
آقای خانی تصریح کرد: شناخت مسیر شغلی به مدیریت صحیح منابع انسانی ، افزایش بهره وری و شکوفایی استعدادهای انسانی کمک می‌کند.
وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که 62 درصد کسانی که در رشته‌های علوم کشاورزی فارغ التحصیل شده اند به شغلی غیرمرتبط رفته اند و در این شرایط نمی‌توان انتظار بهره وری را داشت.
خانی گفت: هدایت شغلی باید در دستور کار برنامه ریزان و همچنین خانواده‌ها قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *