۷ عادت از کارآفرین‌های بزرگ و تاثیرگذار

عادت‌هایی از زندگی ما وجود دارند که یک چارچوب یا بستری که ما موفقیت‌های حرفه­ای و شادی‌های شخصی را بر آن ایجاد کنیم را می‌سازند. بعنوان یک جامعه (اجتماع)، مسحور عادت‌های سایرین می‌شویم _به ویژه شخصیت‌های برجسته_ مانند افراد مشهور، شخصیت‌های سیاسی و البته کارآفرین‌های به نام. (مانند: ریچارد برنسون، بیل گیتس، مارک زاکربرگ و…)

من و تیمم اغلب بر روال عادی زندگی بنیان‌گذاران و اینکه چطور می‌توانیم خودمان از آنها الگوبرداری کنیم، بحث می‌کنیم. در اینجا مواردی از عادت‌های جالب کارآفرینان مشهور آورده شده است که می‌تواند شما را در نقطه‌ی آغازین موفقیت‌های روزانه‌تان کمک کند.

  1. تصمیمات کم تاثیر را به حداقل برسانید.

برای بیشینه کردن انرژی و اقدامات با اثرگذاری بالا و تصمیم‌های خلاقانه، کارآفرینان نیاز دارند که تا حد امکان تصمیم‌گیری‌های روزانه را کاهش دهند. این موارد می‌تواند کاری به سادگی خوردن یک صبحانه ثابت هر روز صبح باشد. یا اینکه به هر روز هفته یک هدف با موضوعات مرتبط دادن باشد.

مارک زاکربرگ[۱] موسس فیس بوک همه انرژی خود را بر تصمیم‌های مهم خود متمرکز می‌سازد و همه‌ی خورده تصمیم‌هایی که همه‌ی ما روزانه با آنها سر و کار داریم را حذف می‌کند. مانند: امروز چه بپوشم؟ با الگو برداری از استیو جابز که همواره شلوار جین و یقه اسکی مشکی می‌پوشید، بنیان‌گذار فیس بوک نیز همواره یونیفرم شلوار جین و پیراهن می‌پوشد.

  1. نه را به عنوان یک جواب در نظر نگیرید.

وقتی درگیر مبارزه با تحقیر هستید (تحقیر حاصل از رد شدن درخواست)، گاهی تنها راه به سوی پیشرفت، نادیده گرفتن مخالفت‌ها و مخالفان و اعتماد داشتن به این است که در لبه‌ی موفقیت هستید.

کارآفرین سریالی، الان ماسک[۲]، که به نپذیرفتن پاسخ رد شناخته می‌شود، به دیگران اجازه نمی‌دهد که به او بگویند که چیزی ناممکن است. او خود را در مسیر رو به جلو قرار می‌دهد و نسبت به یک هدف نوآورانه و منحصر به فرد دیدی تونلی ایجاد می‌کند. و به این ترتیب به هیچ کس اجازه بازداشتن او از حرکت و یا ترساندن را نمی‌دهد.

گزارش شده است که حدود ۹۰ درصد استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورند. بدون اتکای کامل بر یک ایده و تصمیم بر انجام دادن اقداماتی که موجب موفقیت می‌شوند، کارآفرین موفق نخواهد شد.

  1. یک قدم بیشتر از دیگران بردارید.

معمولا کارآفرین‌ها به عنوان افرادی که می‌خواهند یک گام بیش از سایرین بردارند، شناخته می‌شوند. ماریسا مایر[۳] از اعضای هیئت مدیره یاهو تعبیر زنده‌ای از این عبارت است و به دلیل نتایج نزدیک به ایده‌آلی که انتظار دارد، شناخته شده است. گفته می‌شود یک بار او تیمش را برآن داشت تا ۴۱ سایه از رنگ آبی برای نتایج جست‌وجوی گوگل بیازماید. در حالی که برخی او را سرسخت و متعهد به ایده‌آل، دلهره‌آور و ترسناک می‌دانند، او توانسته است در حرفه‌اش تعهدی از کیفیت بالای خروجی و نتایج را ایجاد کند.

  1. اولویت را با مشتریان خود قرار دهید.

استارت‌آپ‌های نوآورانه همواره مشتریان را در اولویت اول قرار می‌دهند. کارآفرین‌ها معمولا یک نیاز را می‌بینند و تلاش می‌کنند به آنها پاسخ دهند تا به این ترتیب برای مشتریان خود دنیایی بهتر را بیافرینند.

توئیتر بر پایه این فرض اولیه “ارتباطات جهانی بسیار سریع” ایجاد شد، ۱۶۰ کاراکتر در یک زمان! بنیان‌گذاران توئیتر ایوان ویلیامز[۴]، جک دورسی[۵] و بیز اشتون[۶] در آن سال‌های آغازی و حیاتی بیشتر با بهبودِ تواناییِ استفاده کردن، درگیر بودند تا درآمدزایی. بعنوان نتیجه آنها موفق به ایجاد یک تغییر جهانی در جهان ارتباطات شدند، به گونه­ای که کاربران احساس مالکیت دارند.

  1. مشتاقانه جهت چرخ دنده‌ها را تغییر دهید.

بسیاری از شرکت‌ها شکست می‌خورند. این یک حقیقت است. هرچند کارآفرینان سمج که سعی در تجربه کردن چیزی متفاوت را دارند، درنهایت کسانی هستند که کار را با موفقیت به اتمام می‌رسانند. بسیاری از کسب‌وکارها و خدمات شگفت‌انگیز و باورنکردنی دومین، سومین یا حتی چهارمین اقدام یک کارآفرین هستند که در زمانی ظاهر می‌شوند که کارآفرین از تلاش کردن دست برنداشته است و به جای آن تصمیم به ادامه دادن و تجربه کردن چیز جدیدی را دارد.

زمانیکه اولین شرکت او، Classtivity در چالش بود، پایال کاداکیا[۷] متوجه شد که در پی هدفی اشتباه است و جهت را به سوی خلق ClassPass عوض کرد. استارت‌آپ در دو سال ابتدایی فعالیتش با تنظیم برنامه برای صدها هزار کاربر کلاس‌های بدنسازی به صورت نمایی رشد کرد، و دلیل اصلی این بود که کاداکیا از اعتراف به اینکه مسیری اشتباهی را پیش گرفته بود، نهراسیده است و اراده کرد تا بازگردد و مسیر بهتری را برگزیند.

  1. دیده شوید.

بیشتر کارآفرین‌ها به قالب ۹ صبح تا ۵ عصر تعلق ندارند. آنها زمانی که دوست دارند کار می‌کنند (هرچند، این زمان نسبت به زمانی که کارمند بودند، بیشتر است.) و از هر جا که مایلند کار می‌کنند. و این را درک می‌کنند که بینش خلاقانه نیاز به محیط‌ها و تجربیات جدید دارد.

سر ریچارد برنسون[۸] علاوه بر این به مرحله دیگری پیش برده است، نه تنها با در ارتباط بودن با (کارکنان) شرکت خود بلکه با ارتباط با مشتریان خود. او با کارمندان و مشتریان خود برای بازخورد گرفتن درباره نحوه عملکرد شرکت خود (هواپیمایی Virgin) چت می‌کند. به طور کلی او دائما بیرون از دفتر کار است و در حال ملاقات افراد جدید و یافتن ایده‌های نو است.

  1. به فرهنگ سازمانی خود متعهد باشید.

استارت‌آپ ها به مردم فرصت خلق نوعی فرهنگ می‌دهند. موسس ModCloths سوزان گریگ­کوگر[۹] خرده‌فروشی آنلاین خود را در سن ۱۷ سالگی شروع کرد در حالیکه هیچ سابقه‌ی حرفه‌ای در دنیای خرده‌فروشی نداشت و این توان خلاقیت برخواسته از ذهنیت «ستیزه‌جو» و بی‌اعتنایی به سایر خرده‌فروشی‌های بزرگ بود و همچنین ایجاد نوعی وفاداری و تجربه خرید اجتماعی به مشتریان دادن، مهمترین عواملی هستند که آنها را به سوی خلاقیت بیشتری هدایت کرد. در اصل وضعیت تازه­کار بودن به تیم او کمک کرد که بیرون از چارچوب محدودیت­ها بیاندیشند.

سال‌ها بعد، با یک شرکت موفق زیر نظر وی، گریگ کوگر تیمش را تشویق می‌کند که این ذهنیت تازه‌کار را ادامه دهند و آن را تبدیل به کانالی کنند برای نوآوری وفادارکردن مشتریان و پیشرفت شرکت. او به فرهنگی پایبند و متعهد است که همواره خلاقیت را به جای دنبال کردن رد پای سایر خرده‌فروشان موفق ترویج می‌کند.

نویسنده: دو تندون[۱۰] (مالک و هیئت مدیره گروه کینی[۱۱])

مترجم: منصوره شوقی

[۱] Mark Zuckerberg

[۲] Elon Musk

[۳] Marissa Mayer

[۴] Evan Williams

[۵] Jack Dorsey

[۶] Biz Stone

[۷] Payal Kadakia

[۸] Richard Branson

[۹] Susan Gregg Koger

[۱۰] Dev Tandon

[۱۱] Kini Group

منبع: رهنُمون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *