۱۳ قانون بقای استارت‌آپ

در روند استارت‌آپ‌ها، مانند هر میدان رقابتی، وقتی که ادامه دادن سخت می‌شود، شما ممکن است تمام قانون‌هایی را که یادگرفته‌اید، فراموش کنید.

اگر نمی‌توانید از آموخته‌هایتان چیزی به یاد بیاورید، یک قانون وجود دارد که شما را نجات می‌دهد: کاربرهای خود را درک کنید. این کاربرهایتان هستند که شما را زنده نگه می‌دارند. استارت‌آپی که برای کاربران خود مفید باشد هیچگاه نمی‌میرد، حداقل نه به‌خاطر دلایل خارجی امّا همچنان می‌تواند خود را از داخل بکشد.

قوانین نجات یافتن استارت‌آپ:

مؤسسان خوب انتخاب کنید.

 چیزی که بیشتر از همه استارت‌آپ‌ها را از بین می‌برد خود استارت‌آپ‌ها هستند. همه چیز با پیدا کردن مؤسس بد، شروع می‌شود. بنیان‌گذاران بد ممکن است مردم بسیار خوبی باشند. آن‌ها همچنین ممکن است به دلایلی که به عقیده‌ی آن‌ها بد نیست؛ مانند به دانشگاه رفتن یا داشتن یک پروژه جانبی، کارایی خوبی در یک استارت‌آپ نداشته باشند؛ به این دلیل است که در آغاز برآورد این‌که چه کسی یک مؤسس خوب است سخت است.

سریع راه‌اندازی کنید.

 در زمان راه‌اندازی کاربران نمی‎توانند از شما استفاده کنند و در این صورت راه اندازی شما برای آن‌ها بی‌فایده است. هرچه بیش‌تر در آن موقعیت باقی بمانید، شکستن عادت سخت‌تر خواهد شد. غرق در کار شوید قبل از اینکه به بی‌فایده بودن عادت کنید.

بگذارید ایده‌تان تکامل یابد.

 بسیاری از استارت‌آپ‌های موفّق ایده خود را از اساس تغییر داده‌اند. پی‌پال (Paypal) شروع به فکر کردن کرد که آیا می‌توانند بین خلبانان پالم پول انتقال دهند. آیا شما به یاد می‌آورید که آن‌ها که هستند؟ دقیقا. اگر آن‌ها پذیرای احتمال نیاز به تغییر هر چیزی نبودند ممکن بود ما هرگز چیزی از آنها نشنویم.

بهتر است که تعداد کمی از کاربران را خوشحال کنید، درمقایسه با تعداد زیادی دو جانبه‌ای.

 اگر از مردم بپرسید که راه‌اندازی شما را می‌پسندند یا خیر، بسیاری از آن‌ها احتمالاً بله می‌گویند. مردم مهربان هستند ولی آن برای شما هیچ معنایی ندارد، به آن‌ها فرصت دهید با زمان و پولشان رأی بدهند. اگر آن‌ها اینگونه از شما استفاده کردند، این به حساب می‌آید. اگر بگویند «این ایده ی بسیار خوبی است»، ولی از شما استفاده نکنند، بهتر است نگران باشید.

سرویس خدمات به مشتری شگفت‌انگیزی ارائه دهید.

 در ابتدا می‌توانید با مشتری‌های خود تلفنی یا حضوری صحبت کنید. چرا که نه؟ آن‌ها اوّلین افرادی هستند که محصول شما را مفید یافته‌اند. آن‌ها مانند سرمایه‌‌گذاران هستند، منتها با زمان خود. از آن‌ها بیاموزید، و بهترین چیزی که دارید را به آن‌ها ارائه دهید.

شما چیزی را که اندازه می‌گیرید، می‌سازید.

 شما چیزی راه‌اندازی نمی‌کنید مگر اینکه رشد کنید. اگرچه رشد، اغلب اگر چیز اشتباه را بسنجید فریبنده به نظر می‌رسد. کشف کنید که چه چیزی واقعا برای شما به معنای رشد است.

کم خرج کنید.

 اهمیتی ندارد که چقدر بودجه دارید شما همیشه از آنچه فکر می‌کنید به نابودی نزدیک‌تر هستید. مگر این که شما سودآور باشید. بنابراین کم خرج کنید. پول سرمایه‌گذاران پولی است که شما آن را ندارید.

سودآور بمانید.

 حتی اگر اندک درآمدی دارید به این معنا است که کسانی برای محصول شما، به حد کافی که برای آن پول بپردازند، ارزش قائل‌اند. این آخرین نشانه‌ی این است که شرکت شما ممکن است زنده بماند. در این حال تنها چیزی که اهمیت دارد این است که مشتری‌های بیش‌تری را وادار به انجام آن کنید.

از عوامل حواس‌پرتی دوری کنید.

 تنها دلیل موجودیت داشتن یک استارت‌آپ، خدمات دادن به کاربران آن است. تأمین بودجه عامل حواس‌پرتی است. دانشگاه حواس ‌رتی است. گالری عکس یک مجله حواس‌پرتی است. البته این‌ها می‌توانند حواس‌پرتی‌های مفیدی باشند امّا اگر زمان و توجّه را از ساختن محصول بگیرند، حواس‌پرتی‌های مفید امّا کشنده خواهند بود.

روحیه‌ی خود را نبازید.

در یک استارت‌آپ اتّفاقی نمی‌افتد تا این که خودتان باعث اتّفاق افتادن آن شوید. مردم پاسخ‌گو نیستند. مشتری‌ها تلاشی برای پرداخت کردن پول نمی‌کنند. همکاران به کمک نمی‌آیند. سرمایه‌گذاران پراکنده خواهند شد. کارگران کار را رها می‌کنند. چه کاری از دست شما برمی‌آید؟ شما نمی‌توانید کار را رها کنید. فقط به تلاش کردن ادامه دهید تا اینکه دریابید کاربران به چه چیزی نیاز دارند.

تسلیم نشوید.

امن‌ترین راه برای اینکه خود را به مردم اثبات کنید این است که به رشد کردن ادامه دهید. اگر نمی‌توانید رشد کنید، به راه را ادامه دهید. لحظه‌ای که تسلیم شوید، به راستی لحظه‌ی پایان کار شما است.

احتمال شکست در معاملات را در نظر بگیرید.

شاید باور کردن این موضوع سخت باشد امّا حتی بعد از این که سرمایه‌گذاران به شما پاسخ مثبت بدهند، باز هم ممکن است هرگز چکی را برای شما نفرستند. مردم، حتی فرهیخته‌ترین آن‌ها هم، حس ندامت از خرید، تفکر دوم و ناامنی می‌کنند. در کوتاه مدّت آن‌ها با شما متفاوت نیستند، پس این انتظار را از آن‌ها داشته باشید و با وجود آن هم ادامه دهید.

مطلب مرتبط: ۱۸ اشتباهی که استارت‌آپ‌ها را از بین می‌برد

الهام از مقاله پل گراهام[۱] «راه‌اندازی در ۱۳ گزاره»

نویسنده: آنا وایتل[۲]

مترجم: عاطفه بنایی بروجنی

[۱] Paul Graham

[۲] Anna Vital

منبع: رهنُمون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *