۷ اشتباه وحشتناکی که کارآفرینان در نخستین فعالیت کارآفرینانه مرتکب می‌شوند

در طی سالیان به عنوان مربی هدایت بیش از ۱۰۰ کارآفرین اولی را به عهده داشتم و دریافتم که کارآفرین­‌ها اشتباه مشابهی را در نخستین فعالیت کارآفرینانه­‌شان انجام می­‌دهند.

پس از این­ها پرهیز کنید:

تظاهر به اینکه همه چیز را می­‌دانید

هیچ اشکالی ندارد اگر اقرار کنید، شما یک کارآفرین اولی هستید. در حقیقت، اولین اشتباهی که کارآفرین اولی انجام می­‌دهد، تظاهر به دانستن همه چیز است.

وقتی به کمک نیاز دارید، کمک بطلبید. شاید فردی در شبکه ارتباطی شما جوابی برای شما دارد.

فقط از شخصی که به شما توصیه یا پیشنهادی بر آن موضوع می­‌دهد، اطمینان بیابید که شایستگی­‌های لازم را دارد. اجتماعات کارآفرینانه شگفت­‌انگیز هستند، بسیاری از افراد در صورتی­ که کمک بخواهید، مشتاق به کمک کردن هستند.

شروع کردن بیزینسی که از آن نمی­‌دانید

یکی از تصمیم‌­های هوشمندانه­‌ای که شما در نخستین کارآفرینی می­‌توانید بگیرید، این است که وقت­تان را بر بیزینس مناسبی سرمایه­‌گذاری کنید. اولین بیزینس خود را با فعالیت در زمینه‌­ای که رقابت در آن بالاست و به خوبی آن را نمی‌­شناسید، آغاز نکنید.

مثل اینکه یک برنامه‌نویس کامپیوتر در دعوای MMA علیه جورج سنت پیر[۱] یا اندرسون سیلوا[۲] شرکت کند. احتمال شکست بالاست. موضوعی که به خوبی می­‌شناسید را انتخاب کنید و آن را به اولین بیزینس خود تبدیل کنید.

گیر دادن به یک ایده­‌ی بد (چسبیدن به ایده­‌ی بد)

همسر/ مادر/ پدر/ باغبان شما به شما گفته‌اند که ایده‌ی نرم‌افزار شما خوب بود. اگر آنها در زمینه‌ای که فعالیت شما در آن تعریف شده است، متخصص نباشند از آن داده به تنهایی نمی‌توان بهره گرفت تا کیفیت ایده‌تان را ارزیابی کنید.

امروزه پلت‌فرم‌های بی‌شماری برای جست‌وجو ­کردن رقبا و نیاز بازار در دسترس است. برای مثال نقدهای آمازون، ردیت، سیستم نقد و شکایت مشتریان و …. . اگر یک روش گام به گام برای یافتن ایده‌های بیزینسی می­‌خواهید، روش کلمات جادویی را توصیه می‌کنم.

استخدام کردن دوستانتان

ممکن است وسوسه ­برانگیز باشد. دوستان خودتان را استخدام کنید چراکه آنها وفادار هستند، درست؟ اشتباه است. حال اگر آنها به خوبی کار نکنند و شما مجبور به اخراج آنها شوید، چه اتفاقی می­‌افتد؟!

به سرعت اوضاع به هم می‌­ریزد و ممکن است دوستی­‌ها نابود شود. از استخدام دوستان پرهیز کنید، مگر آنکه انتظارات را به وضوح از آغاز تعیین کنید، بنابراین در این صورت اگر مجبور به اخراج آنها شوید، اوضاع پیچیده نخواهد بود.

آشکار ساختن (یا واگذاری) کنترل سرمایه

بسیاری از کارآفرین اولی‌ها در نقطه شروع می‌مانند تا زمانیکه سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری کردن بیابند. و اگر شما مجبور شوید که کنترل سهم در شرکت خود را واگذار کنید، اغلب این کار خطرناک هم می‌شود. اگر هنوز در مرحله ایده هستید، بهتر است پیش از آنکه به دنبال جذب سرمایه‌گذار باشید، خودتان بیزینس را راه‌اندازی کنید و نیرو محرکه بگیرید.

اگر شما نمونه‌ی اولیه یا هیچ کششی و محرکه‌ای ندارید، یافتن سرمایه­‌گذاری که سهم بیشتری از شرکت را نخواهد به مراتب سخت‌تر می­‌شود. بنیان‌گذارانِ استارت‌آپ‌های زیادی را دیده‌ام که از شرکت خودشان اخراج شده‌­اند چرا که در این شرکت‌ها بیش از ۵۰ درصد سهام را سرمایه‌گذار در اختیار داشت.

به همه گوش دهید

وقتی ­که نوپای خود را راه­‌اندازی می­‌کنید، قطعا وسوسه برانگیز است که به همه‌ی افراد گوش فرا دهید. هر کسی نظری دارد. اما واقعیت این است که هر کسی نظر شایسته و صحیحی ندارد. شما نظرات ارزشمند را می‌خواهید. قطعا می‌توانید مقدار کمی ورودی خلاقانه از افراد غیرمتخصص دریافت کنید، اما بیزینس شما نباید بر پایه‌ این موارد بنا شود.

داستان‌های عجیب بسیاری را این روزها می­‌شنویم. یک مورد فردی بود که توصیه‌هایی را در حوزه‌ی فروشگاه نرم‌افزاری از مادربزرگش دریافت کرده بود. نکته شگفت‌انگیز اینجاست که نرم‌افزار او دیگر وجود ندارد.

همه پولتان را بر برندسازی بگذارید

یکی از جنبه­‌هایی (مواردی) که بیشتر توسط کارآفرین اولی­‌ها نادیده گرفته می­‌شود. یکی از مشتریان پیشین گفت: «من یک تابلو تبلیغاتی در بلوار هالیوود می­خواهم. فقط ۱۵۰٫۰۰۰ دلار؟». و به طور اتفاقی، همه پولش را بر باد داد و چیزی عایدش نشد.

من به یاد دارم که با ناراحتی زیاد به او گفتم این کار را نکند، و درعوض یک طرح را بر اساس راه‌­اندازی کمپین برای او ارائه دادم که این هزینه کردن، نتیجه را برای او تضمین می­‌کرد. این کمپین پیشنهادی به او این اجازه را می‌­داد تا به تدریج بیزینس خود را وسعت بخشد. این روشی است که پیش‌تر آزموده شده و بسیاری از نرم‌افزارهای موفق از آن بهره گرفته‌اند.

اما او زرق و برق دیدن برند خود بر تابلو تبلیغاتی را انتخاب کرد. و مطمئنا یک بخش کوچکی از مردم محلی این تبلیغات را دیدند، اما  این نتیجه بسیار کوتاه مدت بود و شرکت نرم­افزاری او هم‌اکنون از بیزینس خارج شده است.

بهترین توصیه­‌ای که می‌­توانم بدهم، این است که به تک­ تک گام­‌ها پیش از اقدام عملی فکر کنید. در نخستین فعالیت کارآفرینانه، یک گام اشتباه می­‌تواند به قیمت کل بیزینس تمام شود، حتی پیش از آن­که شانس ظهور داشته باشد. وقتی که تردید دارید از افراد مطمئن و شایسته کمک بطلبید.

نویسنده: Brian D. Evans

مترجم: منصوره شوقی

[۱] Georges St. Pierre

[۲] Anderson Silva

منبع: رهنُمون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *