اولین جلسه از سلسله نشست های کارآفرینان موفق شریفی(آبان‌ماه ۱۳۹۰)

نشست اول: مهندس سعيد زکایی، مدیرعامل شرکت پارسا پلیمر شریف

دانش‌­آموخته کارشناسی (ورودی ۱۳۷۶) و کارشناسی­ارشد (ورودی ۱۳۸۱) مهندسی و علم مواد از دانشگاه صنعتی شریف

افتخارات:

  • سومین فناور برتر در حوزه نانو تکنولوژی در کشور در پنجمین جشنواره فناوری نانو (۱۳۸۹)
  • جایزه اول پیروز جشنواره شیخ‌بهایی (۱۳۸۹)
  • شرکت برتر منتخب صنایع نوین کشور (۱۳۸۸)
  • رتبه اول شرکت‌های دانش­بنیان برتر دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۸۸)
  • مدیر پژوهش شاخص پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در دهمین جشنواره بزرگداشت پژوهشگران برگزیده کشور (۱۳۸۸)
  • مقام دوم جشنواره جوان خوارزمی (۱۳۸۷)

طبق برنامه­‌ریزی­‌های انجام شده در مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف اولین جلسه‌­ی گفتگو با کارآفرینان موفق دانشگاه در تاریخ سه‌­شنبه ۰۳/۰۸/۱۳۹۰ در سالن جلسات روابط عمومی واقع در طبقه سوم ساختمان سلف برگزار شد. این جلسه میزبان طیف وسیعی از دانشجویان (کارشناسی، تحصیلات تکمیلی و حتی فارغ‌­التحصیلان) بود.همچنین حضور چند نفر از مهندسان حاضر در اولین نمایشگاه کار که به این جلسه آمده بودند، نشان از اهمیت بسیار وجود چنین جلسات تبادل تجربیاتی برای هر دو گروه دانشگاهی و صنعتی بود. جلسه، راس ساعت ۳۰/۱۶ و با سخنرانی دکتر منتظری در جهت خوشامدگویی به حاضران و آشنایی آنها با فعالیت­‌های مرکز کارآفرینی و اهداف جلسه­‌ی در حال برگزاری، آغاز شد.

ابتدا جناب آقای مهندس زکایی ضمن معرفی خود، تاریخچه­‌ای از شرکت پارسا پلیمر شریف و نوع فعالیت­‌های آن را بوسیله اسلایدهای نمایشی به حاضران توضیح دادند و سپس با پخش فیلم کوتاهی از قسمت­‌ها و تجهیزات شرکت، معارفه­‌ی خود را تکمیل کردند. یکی از امتیازات پخش این فیلم، ایجاد اشتیاق بیشتر در حاضران، برای شنیدن تجربیات این کارآفرین پرتلاش بود.

بخشی از فعالیت­‌های این شرکت به شرح زیر ارائه گرديد:

–        تولید ترکیبات پیشرفته‌­ی پلیمیری، قابل استفاده در زمینه­ی قطعه­‌سازی، ساخت قطعات داخلی خودرو.

–        تولید نانو کامپوزیت‌­های عایق در برابر اکسیژن در زمینه­‌ی صنایع برق و مخابرات.

–        تولید پلیمرهای زیست تخریب پذیر در زمینه­‌ی صنایع بسته­‌بندی

پس از آشنایی اولیه­‌ی حاضران با اهداف و فعالیت­های شرکت پارسا پلیمر شریف، دو پرسش کلی در ابتدا مطرح شد تا مهندس زکایی در پاسخ به آنها خط سیر طی شده از دوران دانشجویی­شان تا کارآفرینی و همچنین چالش­‌های پیش‌رویشان و نحوه­‌ی برخورد با آنها را برای حاضران شرح دهند. مهندس زکایی با صداقت و ظرافت خاصی سعی داشتند مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهند و انگیزه‌­ی کارآفرینی را در آنها ایجاد کنند. ایشان ابتدا از دوران کارشناسی خود گفتند که مثل بسیاری از دانشجویان، آینده مبهم و نامعلومی را در نظر داشتند و دقیقاً نمی­‌دانستند می­‌خواهند به کجا برسند، ولی این باعث نشد که دست از کار و فعالیت بکشند و از کسب تجارب دور بمانند. شرکت در پروژه­‌های دانشجویی، گروه­‌های علمی و فعالیت­‌های درون دانشکده‌­ای از جمله تجربیاتی بود که مهندس زکایی از اهمیت آنها در شکل­‌گیری آنچه که اکنون بدست آورده­‌اند صحبت کردند.

به گفته‌­ی ایشان، نفس حرکت کردن و به راه افتادن مهم است و حتی یک تصمیم اشتباه، از تصمیم نگرفتن و ساکن ماندن بهتر است زیرا حتی تصمیم اشتباه، یک راه جدید برای رفتن و تجربه کردن است. شرکت در کارهای گروهی باعث افزایش اعتمادبه‌نفس دانشجویان می­‌شود که نیاز اول برای کارآفرین شدن و منشاء اثر بودن است. ایشان اهداف خودشان را از تاسیس این شرکت، رفع نیازهای موجود در صنعت پلیمر، اشتغال­‌زایی برای افراد و همچنین انتفاع از مزایای کارگروهی و سود حاصل بیان کردند. ایشان بیان کردند که شناخت درست از افرادی که در اطرافمان هستند، می­‌تواند باعث موفقیت­‌های دوچندان در آینده شود. مهم این است در گروهی باشید که به شما انگیزه بدهد، تنها در این صورت است که می‌­توانید موانع را بر طرف کنید و در مسیرتان ثاب قدم باشید. اگر به خودتان و مسیری که برای خودتان در نظر گرفته باشید ایمان داشته باشید، می­‌توانید دیگران را برای کمک به پیش برد اهدافتان متقاعد کنید. سعی کنید برای کارهایی داوطلب شوید که هر کسی برای آن اقدام نمی‌­کند. مهم­تر از این­ها، داشتن یک مشاور بزرگ است که راهنمایتان باشد مانند استادی در رشته­‌ی خودتان. شما در هر جایی از دنیا بروید و کسب‌وکار راه بیاندازید رقیب خواهید داشت اما در ایران به دلیل کم بودن شرکت‌­های ممتاز، این مساله بیشتر به چشم می‌­آید. تنها زمانی که بتوانید جایگاه­تان را در بازار پیدا کنید و جلب رضایت مشتری را از اهداف شرکت خود قرار دهید، می­‌توانید از طوفان­‌هایی که سر راه شرکت­‌های نوبنیان قرار
می­‌گیرند به سلامت عبور کنید و به حالت پایدار برسید. در ایران در خیلی از زمینه‌­ها سرعت کسب‌وکار بسیار بیشتر از خارج از کشور است، فقط کافی است شناخت کافی را نسبت به محیط پیرامون خود و نیازهای بازار، بدست آورید.

پس از صحبت­‌ها و انتقال تجربیات مهندس زکایی، نوبت به پرسش‌­های حاضران رسید و افراد علاقه­‌مند دغدغه‌­هایشان را در قالب سوالی از یک کارآفرین شریفی پرسیدند. به علت تعدد سوالات و گستردگی پاسخ­‌های مطرح شده، نکاتی چند از این پاسخ­‌ها را دسته­‌بندی کرده‌­ایم:

  • رفتارها در ایران نوعاً خطی نیست و همین خطی نبودن، گاهی باعث حرکت­‌های خیلی بزرگ می­‌شود.
  • اگر کاری به اندازه­‌ی کافی شفاف باشد، شما آخر صف ایستاده‌­اید و کسب‌وکارتان جای پرسش ندارد و صرفاً می­‌توانید در آن زمینه قدم بزنید.
  • هر چه در انجام فرایند جلوتر بروید، مسیر روبرویتان تدریجاً روشن می­شود. از این تاریکی نترسید.
  • مهم­ترین اتفاق، برداشته شدن دیوار بی‌­اعتمادی بین دانشگاه و صنعت اعتماد کردن آنها به یکدیگر است.
  • تنها نوآوری است که باعث باقی ماندن شرکت­‌های نوبنیان می­‌شود.
  • از لحظه­‌ای که دارید به محصول فکر می­‌کنید باید به بازار آن هم فکر کنید.
  • همیشه باید از مشتری جلوتر باشید و برایش ایجاد نیاز کنید، مشتری باید بداند از خرید شما نفع می‌­برد.
  • وقتی صادرات انجام می­‌دهید باید کیفیت محصولتان را بالاتر ببرید تا الزام­‌هايي که مشتری دارد محقق شود. این یعنی خوتان را به چالش می­‌کشید تا بهتر شوید.

و البته تعدا سوالات حاضران آنقدر زیاد و متنوع بود که جلسه تا ساعت ۴۵/۱۸ به طول انجامید و پس از پایان جلسه نیز افرادی برای طرح سوالات شخصی، با مهندس زکایی به طور خصوصی صحبت کردند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *