کتاب “طرح کسب‌وکار به زبان ساده (راهنمای موفقيت در مسابقات کسب و کار)”

جايگاه دانشگاه‌ها در اقتصاد دانايي محور و در زنجيره تجاري‌سازي دانش، جايگاه ارزنده‌اي است که در آن ايده‌هاي نوآورانه، شکل می‌گيرند. در مرحله بعد، با پرورش اين ايده‌ها، فناوري‌هاي جديد و محصولات دانشي توليد می‌شوند که علاوه بر ايجاد ارزش افزوده حاصل از فروش آنها، موجب افزايش رفاه جامعه نيز مي‌گردند.

مشکل اساسی آنجاست که تمرکز جوامع دانشگاهی عموما روی توليد ايده و توسعه مرزهای دانش است. هرچند پرداختن به اين مهم و حرکت در جهت پژوهش‌های بنيادين، يکی از رسالت‌های کليدی و هميشگی دانشگاه هست و ارزش خاص خود را نيز دارند اما بايد به خاطر داشت که ايده‌ها، خلاقيت‌ها، نوآوري‌ها و تلاش‌ها تا زمانی که از آزمايشگاه‌های تحقيقاتی دانشگاه‌ها وارد محيط صنعتی و بازار کار نگردند، عملاً نمی‌توانند گرهی از مشکلات جوامع را باز نموده و نقش موثر و پيشتاز خود را ارائه نمايند.

با توجه به اين موضوع، يکی از اقدامات اصلی دانشگاه‌ها در زمينه کارآفرينی، به ترغيب و انگيزش دانشجويان، اساتيد و فارغ‌التحصيلان اختصاص دارد. طيف اين اقدامات گسترده بوده و در قالب‌های متنوع و خلاقانه در هر دانشگاه برگزار می‌شوند. مهم‌ترين فعاليت از اين دست، برگزاری مسابقات طرح کسب‌وکار است که تقريبا در تمام دانشگاه‌های معتبر دنيا برگزار می‌گردد. دانشگاه صنعتی شريف هم به عنوان دانشگاه پيشتاز در زمينه کارآفرينی و توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنيان، در سال‌های اخير جشنواره‌های ساليانه «کارآفرينی و توسعه کسب‌وکار شريف» را به منظور ترغيب دانشجويان برای حرکت در جهت ايجاد کسب‌وکار و تسهيل فرايند توليد ثروت از ايده‌ها و طرح‌های نوآورانه برگزار نموده است.

اين جشنواره از يك سو عرصه‌اي است براي ارايه دستاوردهاي فني پژوهشي دانشجويان، دانش‌آموختگان و اساتيد دانشگاه و از سوي ديگر فضايي است براي طرح نيازمندي‌هاي صنعت، كه نهايتاً از رهگذر سرمايه‌گذاري صنعت در كسب و كارهاي دانش‌بنيان، فرصتي را براي همكاري موثر و نظام‌مند صنعت و دانشگاه فراهم مي‌آورد.

در همين ارتباط مرکز کارآفرينی دانشگاه شريف با همکاری در کتاب «طرح کسب‌وکار به زبان ساده، راهنمای موفقيت در مسابقات طرح کسب‌وکار»، که به همت آقای مهندس بيژن ساعدپناه و آقای بهزاد ساعدپناه، به نگارش درآمده است توان خود را بکار بسته تا تمام اطلاعات مديريتی و تجاری لازم را به علاقمندان به حضور و شرکت در اينگونه مسابقه‌ها و بانيان شرکت‌های جديد دانش‌بنيان انتقال دهد. اميد است اين کتاب، راهنمايي ارزشمند برای استفاده تمامی دانشجويان، مديران و کارآفرينان بوده و نقشی موثر در آشنايي جوامع دانشگاهی با مبانی تدوين يک طرح کسب‌وکار مناسب ايفا نمايد.

ویژگی‌های این کتاب عبارتند از:

۱- این کتاب اختصاصاً برای مسابقه کارآفرینی نوشته شده است و به عنوان کتاب راهنما به شرکت کنندگان مسابقه داده می‌شود.

۲- این کتاب توسط یکی از بزرگترین شرکت‌های مشاوره مدیریت دنیا نوشته شده است لذا به صورتی حرفه‌ای و کاربردی تهیه شده است نه این که تنها به ارائه تئوری‌ها پرداخته باشد.

۳- این کتاب در عین کاربردی بودن به صورت موجز نوشته شده است و از شرح و بسط زیادی که ممکن است خواننده را از پیگیری مطلب باز دارد، اجتناب کرده است.

۴- این کتاب علاوه بر آموزش مباحث، مثال‌های خوبی نیز دارد تا خواننده، کاربرد آنچه به او آموخته شده را به خوبی فرا بگیرد. به طور خاص یک نمونه خلاصه مدیریتی و یک نمونه طرح کسب‌وکار کامل در این کتاب گنجانده شده که استانداردهای کار را برای خواننده روشن می‌کنند.

282

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *