کتاب “طرح کسب‌وکار به زبان ساده (راهنمای موفقیت در مسابقات کسب و کار)”

جایگاه دانشگاه‌ها در اقتصاد دانایی محور و در زنجیره تجاری‌سازی دانش، جایگاه ارزنده‌ای است که در آن ایده‌های نوآورانه، شکل می‌گیرند. در مرحله بعد، با پرورش این ایده‌ها، فناوری‌های جدید و محصولات دانشی تولید می‌شوند که علاوه بر ایجاد ارزش افزوده حاصل از فروش آنها، موجب افزایش رفاه جامعه نیز می‌گردند.

مشکل اساسی آنجاست که تمرکز جوامع دانشگاهی عموما روی تولید ایده و توسعه مرزهای دانش است. هرچند پرداختن به این مهم و حرکت در جهت پژوهش‌های بنیادین، یکی از رسالت‌های کلیدی و همیشگی دانشگاه هست و ارزش خاص خود را نیز دارند اما باید به خاطر داشت که ایده‌ها، خلاقیت‌ها، نوآوری‌ها و تلاش‌ها تا زمانی که از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها وارد محیط صنعتی و بازار کار نگردند، عملاً نمی‌توانند گرهی از مشکلات جوامع را باز نموده و نقش موثر و پیشتاز خود را ارائه نمایند.

با توجه به این موضوع، یکی از اقدامات اصلی دانشگاه‌ها در زمینه کارآفرینی، به ترغیب و انگیزش دانشجویان، اساتید و فارغ‌التحصیلان اختصاص دارد. طیف این اقدامات گسترده بوده و در قالب‌های متنوع و خلاقانه در هر دانشگاه برگزار می‌شوند. مهم‌ترین فعالیت از این دست، برگزاری مسابقات طرح کسب‌وکار است که تقریبا در تمام دانشگاه‌های معتبر دنیا برگزار می‌گردد. دانشگاه صنعتی شریف هم به عنوان دانشگاه پیشتاز در زمینه کارآفرینی و توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، در سال‌های اخیر جشنواره‌های سالیانه «کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار شریف» را به منظور ترغیب دانشجویان برای حرکت در جهت ایجاد کسب‌وکار و تسهیل فرایند تولید ثروت از ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه برگزار نموده است.

این جشنواره از یک سو عرصه‌ای است برای ارایه دستاوردهای فنی پژوهشی دانشجویان، دانش‌آموختگان و اساتید دانشگاه و از سوی دیگر فضایی است برای طرح نیازمندی‌های صنعت، که نهایتاً از رهگذر سرمایه‌گذاری صنعت در کسب و کارهای دانش‌بنیان، فرصتی را برای همکاری موثر و نظام‌مند صنعت و دانشگاه فراهم می‌آورد.

در همین ارتباط مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف با همکاری در کتاب «طرح کسب‌وکار به زبان ساده، راهنمای موفقیت در مسابقات طرح کسب‌وکار»، که به همت آقای مهندس بیژن ساعدپناه و آقای بهزاد ساعدپناه، به نگارش درآمده است توان خود را بکار بسته تا تمام اطلاعات مدیریتی و تجاری لازم را به علاقمندان به حضور و شرکت در اینگونه مسابقه‌ها و بانیان شرکت‌های جدید دانش‌بنیان انتقال دهد. امید است این کتاب، راهنمایی ارزشمند برای استفاده تمامی دانشجویان، مدیران و کارآفرینان بوده و نقشی موثر در آشنایی جوامع دانشگاهی با مبانی تدوین یک طرح کسب‌وکار مناسب ایفا نماید.

ویژگی‌های این کتاب عبارتند از:

1- این کتاب اختصاصاً برای مسابقه کارآفرینی نوشته شده است و به عنوان کتاب راهنما به شرکت کنندگان مسابقه داده می‌شود.

2- این کتاب توسط یکی از بزرگترین شرکت‌های مشاوره مدیریت دنیا نوشته شده است لذا به صورتی حرفه‌ای و کاربردی تهیه شده است نه این که تنها به ارائه تئوری‌ها پرداخته باشد.

3- این کتاب در عین کاربردی بودن به صورت موجز نوشته شده است و از شرح و بسط زیادی که ممکن است خواننده را از پیگیری مطلب باز دارد، اجتناب کرده است.

4- این کتاب علاوه بر آموزش مباحث، مثال‌های خوبی نیز دارد تا خواننده، کاربرد آنچه به او آموخته شده را به خوبی فرا بگیرد. به طور خاص یک نمونه خلاصه مدیریتی و یک نمونه طرح کسب‌وکار کامل در این کتاب گنجانده شده که استانداردهای کار را برای خواننده روشن می‌کنند.

282

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *