کتاب «دانشگاه کارآفرین»

مرکز کارآفرینی دانشگاه با هدف ترویج روحیه کارآفرینی در میان دانشجویان و انتشار تجارب و دستاوردهای کارآفرینانه دانشگاه، کتاب «دانشگاه کارآفرین» که حاوی اطلاعات و دستاوردهای عملی دانشگاه در زمینه توسعه کسب‌وکار دانش‌بنیان است، را در سال 1389 منتشر نمود.

ضرورت مساله:

دانشگاه صنعتی شریف به عنوان دانشگاه پیشتاز در زمینه کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار دانش بنیان، در سال‌های اخیر اقدامات مناسبی را در این حوزه بسیار مهم و کلیدی، طرح‌ریزی و اجرا نموده است. رسالت مرکز کارآفرینی در دانشگاه، افزایش روحیه کارآفرینی در دانشجویان و ارتقا سطح معلومات عمومی و تخصصی کسب‌وکار در آنهاست و باید توجه داشت که امروزه مقولاتی مثل «ارزش آفرینی» و « ثروت سازی»، جزئی از شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه‌هاست. با این مقدمه و پیرو تاکیدات مسئولین محترم دانشگاه در ارتباط با حمایت و توسعه پژوهش‌های دانشجویی و گسترش فعالیت‌های کارآفرینانه دانشجویان، مرکز کارآفرینی اقدام به چاپ این کتاب نمود.

خلاصه کتاب:

این کتاب در 4 بخش تدوین شده و انتخاب مطالب به گونه ای بوده است تا نشان دهد که «دانشگاه صنعتی شریف» اهمیت بسیار زیادی برای دانشجو، آینده دانشجو و ارزش آفرینی او در داخل مرزهای کشور قائل است. کتاب حاضر می کوشد تا ضمن آشنا نمودن دانشجویان با فضای کارآفرینی در دانشگاه، ابزارها و نهادهای مرتبط را معرفی نماید. با این رویکرد در بخش اول، نهادهای حامی کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار در دانشگاه معرفی شده اند که عبارتند از:

مرکز کارآفرینی، مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته، صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی توسعه صادرات شریف، پژوهشکده دانشجویی حمایت و توسعه فناوری طلوع، پارک فناوری پردیس و بنیاد شریف. در این بخش ضمن معرفی مختصر هر نهاد، خلاصه ای از فعالیتهای آن به اختصار ذکر گردیده و جهت ایجاد سهولت در ارتباط و مراجعه دانشجویان، نشانی آنها به همراه تلفن، تلفکس، ایمیل و وب‌سایت، آورده شده است.

در بخش دوم، مرکز مطالعات تکنولوژی و پژوهشکده شهید رضایی به عنوان دو نمونه موفق از نهادهای کارآفرین که در نتیجه فعالیت‌های دانشجویی شکل گرفته، قوام یافته و اکنون به سازمان‌های حرفه‌ای بدل گشته‌اند، معرفی شده‌اند. امید است که دانشجویان با شناخت این دو نهاد و فعالیت‌های آنها به این حس دست یابند که دوران دانشجویی، بهترین زمان برای شروع فعالیت‌های کارآفرینانه است و در واقع این عزیزان باید از هم اکنون به فکر کسب‌وکار آینده خود باشند و ارزش‌آفرینی در داخل کشور را هدف‌گذاری نمایند و در کنار تحصیل و کسب دانش، باید بر این مساله نیز در دوران تحصیل خود ارزش قائل شوند تا در آینده شاهد ثمرات آن باشند.

با توجه به اینکه یکی از اقدامات مشترک در دانشگاه‌های معتبر دنیا در حوزه توسعه کارآفرینی، برگزاری مسابقات سالانه طرح تجاری و توسعه کسب‌وکار و نیز جشنواره‌ها و مسابقات دانشجویی دانش‌بنیان است و در دانشگاه ما نیز در سال‌های اخیر در این زمینه فعالیت‌های ارزشمندی صورت گرفته، در بخش سوم این کتاب، به معرفی جشنواره‌ها و مسابقات کارآفرینی برگزار شده، پرداخته شده که امید می‌رود در افزایش علاقه دانشجویان به خصوص ورودی‌های جدید موثر واقع شود.

در نهایت در بخش چهارم، با هدف ایجاد انگیزه، انتقال تجربیات و فناوری‌های ایجاد شده توسط فارغ‌التحصیلان موفق شریف در حوزه کارآفرینی، گزیده سخنان این عزیزان به همراه تعاریف آنان از مقوله کارآفرینی آورده شده است. انتظار می‌رود این انتقال تجربه، شوق خطر کردن و ورود به صحنه کار و کوشش را در میان دانشجویان، تقویت نماید.

280

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *