کتاب «دانشگاه کارآفرين»

مرکز کارآفرینی دانشگاه با هدف ترویج روحیه کارآفرینی در میان دانشجویان و انتشار تجارب و دستاوردهای کارآفرینانه دانشگاه، کتاب «دانشگاه کارآفرين» که حاوی اطلاعات و دستاوردهای عملی دانشگاه در زمینه توسعه کسب‌وکار دانش‌بنیان است، را در سال ۱۳۸۹ منتشر نمود.

ضرورت مساله:

دانشگاه صنعتی شريف به عنوان دانشگاه پيشتاز در زمينه کارآفرينی و توسعه کسب‌وکار دانش بنيان، در سال‌های اخير اقدامات مناسبی را در اين حوزه بسيار مهم و کليدی، طرح‌ريزی و اجرا نموده است. رسالت مرکز کارآفرينی در دانشگاه، افزايش روحيه کارآفرينی در دانشجويان و ارتقا سطح معلومات عمومی و تخصصی کسب‌وکار در آنهاست و بايد توجه داشت که امروزه مقولاتی مثل «ارزش آفرينی» و « ثروت سازی»، جزئی از شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه‌هاست. با اين مقدمه و پيرو تاكيدات مسئولين محترم دانشگاه در ارتباط با حمايت و توسعه پژوهش‌هاي دانشجويي و گسترش فعاليت‌هاي كارآفرينانه دانشجويان، مرکز کارآفرينی اقدام به چاپ اين کتاب نمود.

خلاصه کتاب:

اين کتاب در ۴ بخش تدوين شده و انتخاب مطالب به گونه ای بوده است تا نشان دهد که «دانشگاه صنعتی شريف» اهميت بسيار زيادی برای دانشجو، آينده دانشجو و ارزش آفرينی او در داخل مرزهای کشور قائل است. کتاب حاضر می کوشد تا ضمن آشنا نمودن دانشجويان با فضای کارآفرينی در دانشگاه، ابزارها و نهادهای مرتبط را معرفی نمايد. با اين رويکرد در بخش اول، نهادهای حامی کارآفرينی و توسعه کسب‌وکار در دانشگاه معرفی شده اند که عبارتند از:

مرکز کارآفرينی، مرکز رشد فناوري‌های پيشرفته، صندوق پژوهش و فناوری غير دولتی توسعه صادرات شريف، پژوهشکده دانشجويي حمايت و توسعه فناوری طلوع، پارک فناوری پرديس و بنياد شريف. در اين بخش ضمن معرفی مختصر هر نهاد، خلاصه ای از فعاليتهای آن به اختصار ذکر گرديده و جهت ايجاد سهولت در ارتباط و مراجعه دانشجويان، نشانی آنها به همراه تلفن، تلفکس، ايميل و وب‌سايت، آورده شده است.

در بخش دوم، مرکز مطالعات تکنولوژی و پژوهشکده شهيد رضايي به عنوان دو نمونه موفق از نهادهای کارآفرين که در نتيجه فعاليت‌های دانشجويي شکل گرفته، قوام يافته و اکنون به سازمان‌های حرفه‌ای بدل گشته‌اند، معرفی شده‌اند. اميد است که دانشجويان با شناخت اين دو نهاد و فعاليت‌های آنها به اين حس دست يابند که دوران دانشجويي، بهترين زمان برای شروع فعاليت‌های کارآفرينانه است و در واقع اين عزيزان بايد از هم اکنون به فکر کسب‌وکار آينده خود باشند و ارزش‌آفرينی در داخل کشور را هدف‌گذاری نمايند و در کنار تحصيل و کسب دانش، بايد بر اين مساله نيز در دوران تحصيل خود ارزش قائل شوند تا در آينده شاهد ثمرات آن باشند.

با توجه به اينکه يکی از اقدامات مشترک در دانشگاه‌های معتبر دنيا در حوزه توسعه کارآفرينی، برگزاری مسابقات سالانه طرح تجاری و توسعه کسب‌وکار و نيز جشنواره‌ها و مسابقات دانشجويي دانش‌بنيان است و در دانشگاه ما نيز در سال‌های اخير در اين زمينه فعاليت‌های ارزشمندی صورت گرفته، در بخش سوم اين کتاب، به معرفی جشنواره‌ها و مسابقات کارآفرينی برگزار شده، پرداخته شده که اميد می‌رود در افزايش علاقه دانشجويان به خصوص ورودي‌های جديد موثر واقع شود.

در نهايت در بخش چهارم، با هدف ايجاد انگيزه، انتقال تجربيات و فناوري‌های ايجاد شده توسط فارغ‌التحصيلان موفق شريف در حوزه کارآفرينی، گزيده سخنان اين عزيزان به همراه تعاريف آنان از مقوله کارآفرينی آورده شده است. انتظار می‌رود اين انتقال تجربه، شوق خطر کردن و ورود به صحنه کار و کوشش را در ميان دانشجويان، تقويت نمايد.

280

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *