جذب مشتری و حفظ آن یکی از مهمترین مهارتها برای موفقیت و کسب درآمد است که البته مهارت سختی هم هست. برای کسب این مهارت، نیاز است شما علم این کار را داشته باشید، برای آن تمرین کنید، صبوری به خرج دهید. همچنین، توجه و مهارت در این زمینه باعث میشود، شما در کارخود سود کرده و موفقتر باشید.
در بازاریابی، جذب مشتری یکی از نکات بسیار مهم است که به روند کار کمک شایانی میکند:
- ابتدا، لازم است که بستری داشته باشید تا مشتری با آن ارتباط برقرار کند؛ ازجمله وبسایت، کارت ویزیت، بروشور و… که آن طرح یادآور ارزشها وخلاقیتهای شما باشد.
- درک درستی از مخاطبان خود داشته باشید؛ اطلاعاتی مثل رده سنی، ملیت، سطح تحصیلات، درآمد، جنسیت مشخصات روانشناختی و درک شخصیت مخاطبان بسیار مهم است.
- صمیمانه به مشتریهای خود کمک کنید و به بهترین شکل از آنها پشتیبانی کنید؛ ایجاد کانالهای ارتباطی، اعطا جوایز و ارائه تخفیفهای ویژه میتواند آنها را دلگرم کند.
- در مورد تقاضا آنها تحقیق کنید و بدانید خواستههای دقیق آنها چیست؛ با توجه به خواستههایشان خدمات ارائه دهید.
- نوآوری، یکی دیگر از نکاتی است که در این راستا مفید است؛ در حال حاضر، شرکتهای مثل اپل، اوراکل، گوگل، سامسونگ و… تیمهای تخصصی دارند و درحال تحقیق وتوسعه هستند که در نهایت سبب حفظ مشتریانشان میشود.
- نگرش مثبتی به کارتان داشته باشید، سعی کنید بر ترسهای خود غلبه کنید، بر افکارخود اگاهی داشته باشید و افکار تضعیفکننده را از خود دور کنید.
- زبان بدن را وارد فروش کنید؛ هنگامیکه شما خود را علاقهمند نشان دهید، تماس چشمی برقرارکنید، بدانید که چطور با افراد ارتباط برقرار کنید و هیجانها واحساسات خود را درست کنترل کنید. همچنین، باید به صدا و لحن خود هم توجه داشته باشید و از یک حدی بالاتر وپایینتر نرود.
- تبلیغات هدفمند داشته باشید؛ درهنگام فروش، چه آنلاین چه حضوری، میزان تبلیغ بسیار اثرگزار است.
- با سوالاتی صحبت خود را شروع کنید که مشتری را جذب میکند. همچنین، با آن سوالها، مشتری را متوجه سازید که از نیاز و خواسته مشتری آگاهی دارید.
- از سیستم همکاری در فروش، چه به صورت آفلاین چه به صورت آنلاین، استفاده کنید و از مشتریهای خود بخواهید در صورت معرفی افراد جدید و خرید آنها تخفیف یا جایزهای برایشان در نظر میگیرید.
- تلاش بیشتر برای جلب مشتریهای که تاکنون داشتید؛ برای این کار میتوان تخفیف یا خدمات مفید برای مشتریها گذاشت تا آنها را شگفتزده کنید.
- از انواع تبلیغات استفاده کنید؛ هم در شبکههای اجتماعی فعال باشید و هم به صورت فیزیکی کاتالوگ، بروشور، کارت ویزیت و … .
- تنوع در محصولها را کاهش دهید؛ اگر گزینههای زیادی داشته باشید، مشتری بیشتر دچار سردرگمی میشود و احتمال خرید کاهش مییابد. بنابراین، تا آنجا که امکان دارد مراحل خرید را برای مشتری راحتتر و سریعتر کنید و گزینههای خرید را کم و باکیفیت کنید.
- با مشتری همراه باشید؛ به جای اینکه فقط یک فروشنده باشید، سعی کنید نقش یک مشاور را داشته باشید. در نظر داشته باشید که مشتری زمانی احساس خوبی داشته باشد، خرید میکند.
- نقاط ضعف خود را بشناسید و خود را مجبور کنید که ضعفهایتان را جبران کنید؛ یاد بگیرید که چگونه میتوان در کار خود موفق باشید.
- کتاب بخوانید؛ برای افزایش فروش و جذب مشتری همیشه باید کتاب بخوانید و بیشتر یاد بگیرید. هرچه بیشتر اطلاعات داشته باشید، بیشتر میتوانید از رقبا خود جلو بزنید.
- کارمندهای بااستعداد استخدام کنید؛ یک کارمند خوب میتواند چندین مشتری جدید به شرکت شما اضافه کند. پس بهتر است متخصصان باتجربه وکاربلد را استخدام کنید.
- رقبای کاری خود را بشناسید؛ با بررسی کار آنها و مطالعه نقاط مثبت و منفی باعث میشود که شناخت در کار خودتان هم افزایش پیدا کند.
- اهدافی که برای کارهای خود دارید، رها نکنید و آنها را پیگری کنید. ممکن است چندین ماه زمان برای کارخود بگذارید اما چیزی دریافت نکنید؛ صبور باشید و دلسرد نشوید. شما در ادامه به اهداف خود خواهید رسید.
- تا حد امکان قیمتها را پایین بیاورید، برای یک مشتری بسیار جذاب است که بتواند کالای باکیفیت را بامناسبترین قیمت تهیه کند.
ممنون از وقتی که گذاشتید!