کارگاه هفت عادت مردمان موثر

کارگاه هفت عادت مردمان موثر توسط قباد حق محمدی در اتاق جلسه‌ی C مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

نویسنده‌ی کتاب هفت عادت مردمان موثر “Stephen R. Covey” است. مجله‌ی تایم در سال 1996 استفان کاوی را به عنوان یکی از 25 شخصیت تاثیرگذار معرفی کرد و مجله‌ی فوربس، این کتاب را به عنوان یکی از 10 کتاب برتر در زمینه‌ی توسعه‌ی فردی و مدیریت کسب‌وکار که تاکنون منتشر شده‌است، عنوان نمود.

  • هفت عادت سه سطح دارد:
  1. اتکا: فرد، وابسته است و در هنگام شکست، دیگران را مقصر می‌داند.
  2. استقلال: خودش، مسئولیت کارهایش را به عهده می‌گیرد.
  3. اتکای متقابل: او معتقد است که ما با همکاری یکدیگر به نتایج بهتری می‌رسیم.

تصویر نمودار هفت عادت مردمان موثر

پس: سعی کنید، همیشه، پیشرو باشید. (بینش فردی) (عادت 1)

هدفمند باشید تا زندگی معنا داری را تجربه کنید. (رهبری فردی) (عادت 2)

همیشه، سازماندهی و اجرا بر مبنای اولویت‌ها مطرح است. (مدیریت فردی) (عادت 3)

همواره تمام جوانب و راه‌حل‌ها را در جهت دست‌یابی به رضایت دو طرفه جستجو کنید. (رهبری جمعی) (عادت 4)

همدیگر را درک کنید و به سخنان هم گوش دهید. (اصول ارتباط) (عادت 5)

همکاری خلاقانه داشته باشید. (اصول همکاری) (عادت 6)

فرصت بازسازی را ایجاد کنید. (اصول بازسازی) (عادت 7)

به طور کلی، اولویت‌بندی خیلی مهم است و عادت سه، هنر تبدیل تصمیم به اقدام می‌باشد. اگر، تصمیم به عمل تبدیل نشود اثر بدی بر روان ما خواهد داشت.

  • سعی کنید قبل از تصمیم‌گیری، سه مولفه‌ی زیر را تخصیص دهید و بعد، این کار را انجام دهید:
  1. زمان
  2. توجه (هوشیاری)
  3. منابع

چون، هر سه مورد، محدود هستند باید، محدودیت‌ها را مدیریت کرد و برای برقراری تعادل در تراز رفتاری می‌بایست از اقداماتی که نتیجه‌ نمی‌دهند آرام آرام، بکاهیم زیرا، روان انسان، در برابر تغیرات ناگهانی مقاومت می‌کنند ولی، اتفاقاتی که به تدریج رخ می‌دهند را می‌پذیرند.

تراز رفتار شامل اقدام‌هایی است که منجر به نتیجه می‌شود یا اقدام‌هایی هست که نتیجه‌بخش نیست.

کارهایی هم هست که اگر انجام دهیم به نتیجه‌ی مطلوب خواهیم رسید ولی انجام ندادن آنها نشانه‌ی نداشتن اراده نمی‌باشد.

به طور کلی، روان ما به شدت با تغییر مخالفت می‌کند و ما با سبک‌های جدید به سختی کار می‌کنیم و بیشتر به دنبال انجام همان، روش‌های قبلی هستیم.

  • چهار موهبت توقف که ما به آنها توجه می‌کنیم شامل موارد زیر است :
  1. خودآگاهی
  2. تصور یا خیال
  3. وجدان
  4. اراده‌ی مستقل

برای داشتن اراده‌ی مستقل، باید، فرآیند را فارغ از محرک به مرحله‌ی عمل رساند.

کیفیت تبدیل تجربه به یادگیری هوش است و اصولا، برداشت‌های ما از موضوع‌های گوناگون واقعیت‌های ما را می‌سازند و سرکوب احساس‌ها برای انسان‌ها مخرّب هستند به طوری که سرکوب خشم، مشکل معده و سرکوب غم، افسردگی را ایجاد می‌کند.

ضمنا، در تحلیل‌های رفتاری، افراد کُنِشگَر به دنبال یافتن جواب چرا برای وقوع رخدادها هستند ولی افراد عامل به دنبال چگونگی یافتن راه‌حل برای حل مشکلات می‌باشند. پس، باید، در برابر هر عامل محرّک توقف کوتاهی داشته باشیم تا بتوانیم هوشمندانه عمل کنیم.

قانون پارکینسون می‌گوید که: “کار، تمام زمانی را که برای آن وقت می‌گذاریم، مصرف می‌کند”. پس، سعی کنید برای کارهای خود ددلاین تعریف کنید و به آن مقید باشید زیرا، با این کار، تمام تمرکزتان را روی کارهای مهم می‌گذارید.

پس، باید، قبل ازشروع هفته، برای آن برنامه‌ریزی کنیم و چالش‌هایی را که برای‌مان از اهمیت زیادی برخوردار هستند را انتخاب نماییم و مدت زمان مناسبی را به رفع آنها اختصاص دهیم.

  •  استفان کاوی با بررسی‌هایی که در مورد سپری کردن زمان توسط افراد مختلف انجام داد به نتایج زیر رسید:
  1. اشخاص، 90 % از وقتشان را صرف کارهای مهم و فوری می‌کنند و 10% آن را به کارهای غیرمهم و غیرفوری اختصاص می‌دهند.
  2. مدیران سرآمد 90 % از وقتشان را به کارهای مهم و غیرفوری اختصاص می‌دهند، 10% آن را صرف کارهای مهم و فوری می‌کنند. آنها کارهای غیرمهم و فوری را برون‌سپاری و کارهای غیرمهم و غیر فوری را حذف می‌نمایند.
  • ارتباطات، نیز، زمان زیادی از وقت ما را به خود اختصاص می‌دهند. شاخص‌های ارتباط‌های موثر عبارتند از:

درک شرایط متقابل فرد

ماندگاری بیشتر کمک‌های معنوی در ذهن مخاطب

اهمیت وضوح در رابطه

وفای به عهد

تمامیت وجود

عذرخواهی

  • ارتباط‌های اشخاص نیز به صورت زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

برنده – بازنده : رقابت

بازنده – برنده: حس قربانی بودن

بازنده – بازنده: تلاش کردن برای آن که همه مانند تو بازنده باشند

برنده – برنده: تلاقی عقل و احساس است

برنده صرف: افرادی که به تنهایی می‌خواهند برنده باشند.

برنده‌ی صرفنظر: ترک کننده‌ی موقعیت کاری یا احساسی به صورت مسالمت‌آمیز

همه‌ی ما باید بدانیم که گوش دادن، هنر است و اگر خوب به حرف دیگران گوش ندهیم نمی‌توانیم تصمیم درستی را اتخاذ کنیم.

  • سازمان بهداشت جهانی، بزرگترین درد بشر امروزی را افسردگی اعلام کرد و درمان آن حرف زدن است و در برابر سخن دیگران باید گوش شنوا وجود داشته باشد. پس، انواع حالت‌های گوش دادن، به شرح زیر است:

گوش ندادن

تظاهر به گوش دادن

گوش کردن انتخابی

گوش کردن بدون عکس العمل متقابل

گوش دادن همدلانه

مهمترین خصلتی که در انسان‌های موفق وجود دارد تغییر شرایط به نفع خود است و رمز پیروزی انسان‌ها انجام کارهای بزرگ و تاثیرگذار به صورت گروهی می‌باشد مانند گروه همخوان در مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف که افراد به صورت گروهی به مطالعه‌ی کتاب می‌پردازند.

عادت هفت، به تیز کردن ارّه اشاره می‌کند که ابعاد مهم آن شامل :

  1. جسم
  2. روابط عمومی و اجتماعی،
  3. ذهن
  4. معنویت
  5. پس، برای آن که نتیجه‌ی کار، خوب باشد باید حال عمومی ما در وضعیت مطلوب قرار بگیرد تا احساس ما در کارمان نمود پیدا کند.

 

 

 

نویسنده: یاسمن حسینی

 

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *