چرا باید درباره کارآفرینی مطالعه کنیم و آن را یاد بگیریم؟

دلایل اصلی اینکه که تا این حد روی کارآفرینی و فراگیری آن تمرکز می‌شود و مسائل پیرامون آن مورد بحث قرار می‌گیرد چیست؟

در این مقاله به شرح و بررسی برخی از این دلایل اصلی پرداخته شده است و اینکه چرا آموزش کارآفرینی باید عمومی باشد و دانشجویان به طور خاص آن را فراگیر بگیرند، مورد تحلیل قرار گرفته است.

  • پیشرفت و رشد شخصی
  • مرتبط بودن با تمامی حوزه‌های کسب‌وکار
  • تلنگر به استعدادهای کشف نشده
  • ریسک‌پذیری
  • تفکر انتقادی
  • مزیت‌های برای جامعه
  • توانایی ایجاد تغییر
  • آمادگی برای زندگی واقعی

با اینکه ممکن است استعداد ذاتی برای رشته‌ای یا موضوعی داشته باشیم، اگر اشتیاق برای یادگیری وجود داشته باشد هر مهارتی را می‌توان پرورش داد. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که آینده آن نامشخص، و متعلق به خالقان و نوآوران است. به همین خاطر یادگیری و مطالعه کارآفرینی مهم است. آموزش کارآفرینی پایه‌ای برای انواع ایده‌های نوآورانه و خلاقانه است که برای موفقیت در قرن 21 لازم به شمار می رود.

 

  • پیشرفت و رشد شخصی

مطالعه کارآفرینی به دانشجویان و شاگردان با پیشینه‌های اقتصادی و اجتماعی مختلف کمک می کند زیرا بررسی کارآفرینی به مردم یاد می‌دهد مهارت‌های منحصر بفردی را پرورش دهند و به ایده‌های جدید فکر کنند. علاوه بر این باعث ایجاد فرصت‌های جدید، افزایش اعتماد به نفس، تضمین عدالت اجتماعی و تحریک اقتصاد می‌شود. آموزش کارآفرینی همچنین مهارت‌ها و دانش کارآفرینان را رشد می‌دهد تا باعث ایجاد ایده‌های کاری جدید و افزایش قدرت ریسک آن‌ها شود.  این شامل کمک به آن‌ها برای یادگیری درباره حوزه‌های اصلی کسب‌وکار از قبیل مالی، فروش، مدیریت، بازاریابی و حسابداری می‌شود و بدیهی است که طیف وسیع تری از مهارت‌ها مثل سازگاری، ارتباطات موثر و اعتماد به نفس را نیز شامل می‌شود.

  • ارتباط

مزیت یادگیری مهارت‌های کارآفرینانه در مقابل یشتر موضوعات مرسوم این است که آن ها فقط مختص به یک کار نیستند. این مهارت‌ها که برای شروع کار شخصی خودتان مورد نیازند، در تمام زمینه‌های کاری نیز مورد نیاز هستند و همچنین مهارت‌های مطلوب و مهمی برای کارمند بودن هستند. در حقیقت داشتن طیف وسیعی از مهارت‌های کسب‌وکاری که از طریق مطالعه کارآفرینی به دست می‌آید شما را به کاندیدی مناسب در بیشتر زمینه‌ها تبدیل می‌کند. بنابراین مهارت‌های آموخته شده در دوره‌های کارآفرینی به طور کلی برای همه حوزه‌های صنعتی به کار می‌روند و موجب از بین رفتن خلاقیت و از بین بردن فرصت‌ها در یک کار خاص نمی‌شوند.

  • تلنگر زدن به استعدادهای کشف نشده

برنامه‌های تحصیلی استاندارد مدارس ابتدایی تا دانشگاه برای عمل به مدل “تحصیل برای همه” بهینه می‌شوند. در حالی که ایده پشت این جنبش عالی و ذاتا خوب است، باعث بروز رفتارهای خوب در دانش آموزان نمی‌شود. بسیاری از دانش آموزان بخاطر اجبار به یادگیری ریاضیات، تاریخ و یا هنر از استعدادهایشان دور می‌شوند.

یادگیری کارآفرینی با یادگیری هر چیز دیگری متفاوت است. ایده اصلی این برنامه کمک به تشخیص استعدادها و قدرت‌های دانش آموزان و تلاش در جهت پیشرفت آنهاست. در نمونه‌های جهان واقعی می‌توانیم بسیاری از کارآفرینان موفق را ببینیم که در زمان تحصیلشان دانش آموزان بسیار بدی بوده اند. مارک زاکربرگ و بیل گیتس هر دو دانشگاه را رها کردند ولی جایگاه کنونی آنها را می‌توانیم ببینیم.

  • ریسک سبکی برای زندگی است

درس مهم دیگری که برنامه‌های کارآفرینی به دانشجویان می‌آموزند این است که ریسک موضوعی طبیعی است. چیزی است که ما مجبور به زندگی با آن هستیم و باید مدیریت شود. هیچ برنامه دیگری در مدارس نیست که ریسک را آموزش دهد.

در حقیقت اگر با خودمان رو راست باشیم می‌بینیم که بسیاری از ما در زمان تحصیل آموزش دیده‌ایم که ریسک نکنیم و همواره قطعیت و مسیری که قطعی است، بهترین مسیر است.

در دنیای تجارت ریسک کردن پدیده‌‌‌‌ای رایج است و برای موفقیت در آن شما باید روی این ویژگی‌های شخصیتی‌تان ( یعنی ریسک پذیری و سماجت) کار کنید. یک دوره آموزشی کارآفرینی این ویژگی‌ها را در شما پرورش می‌دهد. به همین دلیل برای دانشجویان هنگامی که خود را در موقعیت‌های واقعی زندگی بسیار مفید واقع می‌شود.

  • تفکر انتقادی

توانایی فکر کردن منتقدانه، برای موفقیت در دنیای کار ضروری است. متاسفانه این شیوه تفکر در مدارس عادی پرورش داده نمی شود. چرا این نوع تفکر مهم است؟ یک شرکت الزاما همیشه بی دردسر اداره نمی‌شود، به خصوص امروزه که بازارها بیشتر از همیشه دارای نوسان هستند (صرف نظر از رقابت شدید).

با یادگیری کارآفرینی، دانشجویان در معرض فرصت‌های بیشتری برای یادگیری چگونگی فکر کردن منتقدانه و تحلیل گزینه‌های روی میز قرار می‌گیرند. آگاهی از تمام فاکتورهای مهم و دانستن اینکه آنها چگونه روی یکدیگر اثر می‌گذارند، پایه‌ی یک فرآیند تصمیم‌گیری هوشمندانه است.

این چیزی نیست که بتوان از یک کتاب آموخت. دانشجویان باید در معرض نمونه‌های دنیای واقعی قرار بگیرند و همچنین یاد بگیرند چگونه از تجربیاتشان استفاده کنند.

  • مزیت‌هایی برای جامعه

علاوه بر این، مهارت‌های مربوط به کارآفرینان مانند سواد مالی، مدیریت پول و مهارت‌های ارتباطی بین‌فردی قوی، نه تنها برای کارآفرینی مفید هستند، بلکه برای زندگی روزمره هم مناسب هستند. با این وجود مزایای مطالعات کارآفرینی ورای منافع شخصی است، آنها برای جامعه هم سودمند هستند. هیچ شکی در منافع اقتصادی کارآفرینان برای جامعه نیست، نوآوری کارآفرینانه و برنامه‌های جدید برای هر جامعه‌ای، جهت رقابتی بودن در سطح جهانی حیاتی است. ( با پیشرفت فناوری که کارهای جدید را ایجاد می کند.)

  • توانایی ایجاد تغییر

دنیا هرگز بیش از این نیازمند دانشجویانی که برای ایجاد تغییر تلاش می کنند نبوده است. و این معنای کارآفرینی است. درست است که  هدف آن‌ها فروش محصولات و خدمات است اما این فقط یک قطعه از پازل است. برای موفق بودن، آنها باید مشکلات و نیازهای واقعی مردم را تشخیص دهند و آنها را حل کنند. حتی دانشجویانی که به تازگی برنامه آموزشی کارآفرینی را پشت سر گذاشته‌اند طرز فکر خاص خود را دارند: آنها باید مشکلات را پیدا کنند، راه حلی برای آنها بیابند و در نهایت جهان را به مکان بهتری تبدیل کنند.

  • آمادگی برای زندگی واقعی

همین طور که سیستم آموزشی ما با استانداردها و آزمون‌های انعطاف ناپذیر به ستوه آمده است، فرصت‌ها برای نوآوری، همکاری و نشان دادن مهارت در موقعیت‌های زندگی واقعی نایاب می شوند. آموزش کارآفرینی علاوه بر تشویق مردم نیازمند آن است که دانشجویان نوآور و خلاق باشند و با یکدیگر همکاری کنند.

برای اینکه جامعه الان ما از مزایای کارآفرینی سود ببرد، ما باید خودمان را برای استفاده از آن آماده کنیم. از جنبه‌ای دیگر، منافع فردی مطالعه کارآفرینی ورای دنیای تجارت است که منجر به یک زندگی موفق‌تر می‌شود. نیازی به گفتن نیست که ما به عنوان یک جامعه باید تلاش بیشتری برای پیشرفت ذهن‌های کارآفرینانه کنیم.

جای تعجب نیست که دانشگاه‌ها در دوره‌های آموزشی خود به طور فزاینده ای آنچه که باید بخش عمده آموزش معاصر باشد (یعنی کارآفرینی) را جای می‌دهند. به لطف افراد و سازمان‌های آینده‌نگر ، بعضی از موسسه‌های آموزش عالی دوره‌های کارآفرینی را پیش نیاز تحصیل قرار داده‌اند. بعضی از این برنامه‌ها، دانش آموزان را تشویق به تاسیس شرکت‌های خودشان در همان سال‌های اول دبیرستان می‌کنند، در حالی که تعدادی از مدارس با سرمایه گذاران و همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای سرمایه‌‌‌گذاری در استارتاپ‌ها همکاری می‌کنند.

 

نویسنده: Constantine

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *