کارگاه هفت عادت مردمان موثر

هفت عادت مردمان موثر

کارگاه هفت عادت مردمان موثر توسط قباد حق محمدی روز سه شنبه اول مرداد 1398 در اتاق جلسه‌ی C مجتمع خدمات فناوری دانشگاه شریف برگزار شد. ایشان، فوق لیسانس روانشناسی است . روانشناسان در ارائه‌ی محتوا باید حساسیت بیشتری داشته باشند.

در سال 1388 یک نفر به من گفت: هفت عادت را می‌شناسی؟ آن را خیلی بخوان. مطالعه‌ی این کتاب، تاثیر زیادی روی من داشت و در نهایت، از سال 1392 روی آن کار کردم و در نهایت، نمایندگی آن را گرفتم.

من به نوجوان‌ها درس می‌دادم و بعد در مرکز مشاوره‌ی دانشگاه تهران، هشتاد و سه هفته به صورت گروهی دور هم جمع شدیم واین کتاب را خواندیم و سپس، این کار را در دانشگاه کارآفرینی، سازمانها، وزارت نفت، بانک‌ها و … انجام دادیم و الان در حال پیاده‌سازی آن در صنعت غذایی کوروش هستیم.

هفت عادت سه سطح دارد:

  1. اتکا: فرد، وابسته است و در هنگام شکست، دیگران را مقصر می‌داند.
  2. استقلال: خودش، مسئولیت کارهایش را به عهده می‌گیرد.
  3. اتکای متقابل: او معتقد است که ما با همکاری یکدیگر به نتایج بهتری می‌رسیم.

ابتدا، فیلمی در مورد وسترن دیجیتال که بزرگترین تولیدکننده‌ی هارد دیسک‌ در دنیا بود، پخش شد. این شرکت به خاطر سیل با مشکل مواجه شد امّا آنها به خاطر همکاری با همدیگر پس از طی شدن، 36 روز توانستند وضعیت را به حالت عادی برگردانند پس، سعی کنید، همیشه، پیشرو باشید. (بینش فردی) (عادت 1)

هدفمند باشید تا زندگی معنا داری را تجربه کنید. (رهبری فردی) (عادت 2)

سازماندهی و اجرا بر مبنای اولویت‌ها مطرح است. (مدیریت فردی) (عادت 3)

تمام جوانب و راه‌حل‌ها را در جهت دستیابی به رضایت دو طرفه جستجو کنیم. (رهبری جمعی) (عادت 4)

همدیگر را درک کنید و به سخنان هم گوش دهید. (اصول ارتباط) (عادت 5)

همکاری خلاقانه (اصول همکاری) (عادت 6)

ایجاد فرصت بازسازی (اصول بازسازی) (عادت 7)

بعضی اوقات، تجربه‌های بد، پارادایم‌های معیوب را می‌سازند و فیلمی نیز در این مورد پخش شد.

ضمنا، موفقیت و شکست ما بر اساس تصاویر ذهنی‌مان شکل می‌گیرد و تجربه‌ی بهروز فروتن “مدیرعامل شرکت بهروز” مطرح شد.

هیچگاه 4 موهبت را فراموش نکنید که عبارتند از:

  1. خودآگاهی: قابلیت ما برای آگاهی و سنجش افکار، احساسات و رفتارهای‌مان
  2. قوه‌ی تخیل: توانایی ما برای تجسم فراتر از تجربه و شرایط فعلی ما
  3. وجدان: قابلیت تشخیص درستی و نادرستی
  4. اراده‌ی مستقل: شما همیشه به چیزی فکر می‌کنید که برای‌تان مهم است امّا، بعضی اوقات، تغییر شرایط برای ما ممکن نیست مانند تغییر نتیجه‌ی تیم فوتبال محبوب‌مان ولی، بعضی اوقات، تغییر شرایط، امکان‌پذیر است مثل پرهیز از توقف کار، به خاطر تحریم‌ها وتهیه‌ی مواد اولیه از کشوری که برای ما صرفه‎ی اقتصادی دارد همچنین فیلمی نیز در این مورد پخش شد.

کارگاه، با بیان تجربه‌های کاری در این مورد، به پایان رسید.

دومین جلسه کارگاه هفت عادت مردمان موثر روز چهارشنبه 2 مرداد ماه 98 :  

اولویت بندی رمز پیروزی انسان‌های موفق

شما، با خلق ذهنی می‌توانید به تجلی عینی برسید پس، امروز را با داشتن تصور از آینده آغاز کنید. شما، باید مشخص کنید که می‌خواهید چه کاری انجام دهید و چه دستاوردی داشته باشید؟ سعی کنید، آن جایگاهی را که می‌خواهید در آینده داشته باشید به صورت یک برنامه‌ی منظم، برای خود، بنویسید تا با استفاده از آن بتوانید تصویر روشنی از آینده را به صورت مکتوب برای خود ترسیم کنید زیرا، افرادی که برنامه‌ی آینده‌ی‌شان را فقط در ذهن دارند احتمال موفقیت‌شان کم است.

کلیپی نیز در مورد عادت 2 پخش شد.

فرانکل معتقد است که: “ما ماموریت زندگی را خلق نمی‌کنیم بلکه آن را کشف می‌کنیم و ما برای تعریف ماموریت‌مان حقیقتا لازم است که به عمیق‌ترین امیال‌مان بیاندیشیم”.

عادت سوم به ما می‌آموزد که نخست، امور نخست را انجام دهید. پس، ما برای انجام هر کاری نیاز به زمان، توجه و منابع داریم و اگر اولویت‌بندی ما درست نباشد دچار مشکل خواهیم شد و کارهای فوری، جای کارهای مهم را خواهند گرفت به همین دلیل، باید از انجام کارهای غیر مهم و غیر فوری (مشاهده‌ی شبکه‌های اجتماعی) پرهیز کنیم، کارهای غیر مهم و فوری (پاسخ به مکاتبات بیخودی) را به دیگران واگذار نماییم، کارهای فوری و مهم (حضور به موقع در جلسه‌ی کارفرما) را به موقع انجام دهیم و برای تبدیل شدن به یک انسان موفق کارهای مهم و غیر فوری (یادگیری زبان خارجی) را در یک زمان مناسب اجرا نمایید که با کارهای اصلی شما تداخل ایجاد نکند.

سپس، کلیپی در مورد برنامه‌ریزی هفتگی پخش شد.

بیشتر افراد، در زمان حال زندگی می‌کنند و از این بحران به بحران دیگر می‌روند. پس، برای تبدیل شدن آرزو به عمل، باید روی اهداف خود تمرکز کنید و بدانیم که چه کاری را انجام دهیم تا زندگی‌مان به تعادل برسد. سعی کنید همیشه 20 تا 30 دقیقه را در محیط خلوت برای سه کار اختصاص دهید.

  • نقش‌های مهم زندگی‌تان (فرزند، همسر، کارمند، خواهر و …) را بنویسید و برای همه‌ی آنها فکر کنید.
  • سنگ بزرگ را انتخاب کنید (اگر این کار را انجام دهید روی کارهای دیگرتان تاثیر می‌گذارد).
  • برای سنگ‌های بزرگ برنامه‌ریزی کنید. شما باید روی کارهای مهم‌تر وقت بگذارید و برای آنها برنامه داشته باشید تا همه‌ی کارها به موقع انجام شود و راندمان آنها بالاتر رود.

استفان کاوی از صاحبان فروشگاه‌های بزرگ پرسید که: “سنگ بزرگ شما چیست”؟

همه‌ی آنها گفتند:”بهبود کیفیت ارتباط با مغازه‌دارها 5% زمان ما را به دلیل مشغله‌ی کاری، جلسات زیاد و … شامل می‌شود”. ولی استفان کاوی از آنها خواست که 30% زمان‌شان را به مشاوره‌ی او اختصاص دهند و همین، موضوع باعث توجه بیشتر آنها به مغازه‌داران شد.

سپس، کلیپی در مورد اولویت‌گذاری بر کارها پخش شد که در آن سنگ‌های بزرگ نماد اولویتهای اصلی بودند و سنگریزه‌ها نماد کارهای دیگر است. کاوی به حضار آموخت که برای قراردادن تمام سنگ‌های بزرگ در یک ظرف باید، سنگریزه‌ها را روی سنگ‌های بزرگ ریخت.

ضمنا، پیروزی شخصی مقدم بر پیروزی جمعی است. شما نمی‌توانید این فرآیند را بر عکس بروید همان گونه که قبل از کاشت برداشت کرد.

کارگاه، با بیان برداشت حاضران از مطالب به پایان رسید.

 

نویسنده: یاسمن حسینی

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *