تحریم‌ها باید پذیرایی شوند نه پذیرفته

مدرس دوره “ام بی ای سلامت” جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تحریم بر روند کارآفرینی تأثیر مثبت دارد، گفت: به جای بحث‌های سیاسی، مقوله تحریم باید به عنوان یک فرصت و وضعیت، پذیرایی شود نه پذیرفته.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید رضایی اظهار کرد: به دنبال تحریم و در پی آن هزینه‌بر شدن واردات، بسیاری از محصولات تولید داخل توجیه اقتصادی پیدا کرده و همچنین خروج افراد باهوش، علاقمند، مستعد و تحصیل‌کرده کمتر شده، بنابراین بیشتر این افراد به دنبال یافتن راه‌هایی برای تقویت و توسعه تولید محصول در داخل کشور هستند.

این کارآفرین دارنده مدرک دکترای آینده پژوهی دانشگاه تهران، ادامه داد: افراد باید تحریم را به چشم یک فرصت ببینند، همان‌طور که در دیدگاه کارآفرینی هر وضعیتی یک فرصت است، باید با خلاقیت و کارآفرینی به دنبال نقش‌آفرینی در این عرصه باشیم.

این کارآفرین با اشاره به وضعیت کارآفرینی در ایران، گفت: مقوله کارآفرینی از حدود ۱۵ سال پیش در سیاست‌گذاری‌های کشور جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و وضعیت آن نسبت به گذشته بهتر شده، هرچند هنوز به حد کفایت توسعه پیدا نکرده و با وضعیت مطلوب فاصله دارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه هویت کارآفرینی در ایران به عنوان موتور محرکه اقتصاد هنوز احصاءنشده است، گفت: جایگاه و ارزش یک طبیب یا یک روحانی در جامعه امروز ما کاملاً مشخص و تعریف شده است، ولی آیا در رابطه با جایگاه یک کارآفرین در سطح جامعه نیز می‌توان با همین قطعیت صحبت کرد؟ آیا موضوع و اهمیت تربیت یک کارآفرین برای والدین، آموزش و پرورش، دانشگاه یا جامعه تعریف شده است؟ به اعتقاد بنده هنوز هویت کارآفرینان در سطح جامعه احصاء و ابلاغ نشده است.

رضایی با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در زمینه کارآفرینی، عنوان کرد: باید در رابطه با ارزش، هویت و جایگاه کارآفرینی از طریق ساخت فیلم، تألیف و ترجمه کتاب، گزارش‌نویسی، مصاحبه و گفت‌و گو در رسانه‌ها اقدام شود تا ارزش و هویت آن برای مردم ملموس شود. چراکه هویت کارآفرینان به عنوان یک مؤلفه اجتماعی بی نهایت مهم در دنیای امروز شناخته شده است و اهمیت آن در شرایط تحریم چند برابر می‌شود.

وی با انتقاد نسبت به تعریف کارآفرینی به عنوان اشتغال‌زایی، اظهار کرد: امروزه در زمینه کارآفرینی پیشرفت‌های خوبی حاصل شده، کتب و مقالات زیادی منتشر شده و فضای فعالیت برای فارغ التحصیلان و دانشجویان علاقمند نیز فراهم است. اگرچه تمامی این اقدامات نویدبخش است، ولی باید واقعی‌تر و متمرکزتر شده و فضا برای فعالیت اقتصادی جوانان توسعه بیشتری پیدا کند.

این فارغ‌التحصیل دکتری آینده‌پژوهی با اشاره به تعریف اصلی آموزش کارآفرینی، ادامه داد: آموزش کارآفرینی به معنای تربیت کارآفرین هنوز در ایران خیلی عقب است، ولی در زمینه آشناسازی مردم با مقوله کارآفرینی و خصوصیات و ویژگی‌های کارآفرین و شرکت‌های نوآور اقدامات خوبی صورت گرفته است.

برای مطالعه ادامه این خبر اینجا کلیک کنید. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *