تیم، مهم‌ترین عامل تبدیل ایده به عمل

کارگاه کارآفرینی، از ایده تا عمل روز سه‌شنبه 11 تیر 1398 در اتاق جلسه‌ی B مجتمع خدمات فناوری دانشگاه شریف توسط پیمان ترابی برگزار شد.

به طورکلی، هر استارتاپ تجربه‌ی منحصر به فردی دارد اما یک سری کلیات در مورد آنها وجود دارد.

ایشان در مورد خود، اظهار داشت: “لیسانس مکانیک خواجه نصیر خواندم. ابتدا به دنبال ساخت سه بعدی قطعات رفتیم و شروع به تحقیقات کردیم. ما نمونه‌ی اولیه را با حداقل امکانات، دو ساله ساختیم و کارکرد دستگاه‌مان از دستگاه دکتر خوشنویس بهتر بود.

من، ایشان را در دانشگاه شریف دیدم و سپس به USC رفتم. در آنجا، تیم قوی تشکیل دادم و در مسابقات دانشجویی نیز شرکت کردم امّا، در نهایت، در سال آخر دکترا، استارتاپ‌مان شکست خورد”.

پیمان ترابی در ادامه گفت: “تیم، خیلی مهم است و اعضای آن باید نقص‌های یکدیگر را بپوشانند، انعطاف‌پذیر باشند و برای ادامه‌ی کار خود، به دانش‌اندوزی بپردازند.

ما با مشتری‌های زیادی صحبت کردیم تا نیاز بازار را درک کنیم و ایده‌ی اولیه‌ی کارمان را این طور بدست آوردیم. سپس، مدل کسب‌وکار خود را نوشتیم و به دنبال درآمدزایی رفتیم. ضمنا، زمان ورود به کار، خیلی مهم است.

ما، ابتدا، دستگاه را ساختیم و قطعه‌ای را با چاپ سه بعدی تولید کردیم. مشتریان نیز،حاضر بودند قطعات ما را بخرند. ما هم با جذب سرمایه، فضای خود را توسعه دادیم و کارخانه‌ی ما در کالیفرنیا هست و ما تولید انبوه داریم”.

او به این نکات اشاره کرد:

ما با پودر فلز شروع می‌کنیم و آنها را روی دستگاه، پخش می‌نماییم. روی تمام لایه‌ها، چسب، اسپری می‌شود و لایه‌ها را به هم می‌چسباند.

مزایای رقابتی ما نسبت به دیگران:

  1. دقت ساخت بالا
  2. کیفیت بالای ساخت و خواص مکانیکی بالا با کیفیت مناسب هست.

ایشان، در مقایسه‌ی شرایط کاری ایران و آمریکا گفت: “انجام کار با پرینترهای سه بعدی در ایران بیشتر در تولید پلاستیک کاربرد دارد امّا برای قطعات فلزی، هنوز کاری در این مورد انجام نشده‌است. ولی ما در آمریکا، قطعات کوچکی که در موتور هواپیما به کار می‌رود و همین طور، ابزار جراحی، نیز، ساختیم و این روش، برای ساخت قطعات پیچیده‌تر کاربرد بیشتری دارد. ضمنا، سرمایه‌گذاری در آمریکا، سیستماتیک است و در صورتی که کار خود را ثبت کنید امکان کپی‌برداری از آن وجود ندارد ولی در ایران، این طور نیست”.

پیمان ترابی در بخش پایانی کارگاه، به نکات زیر تاکید کرد :

  1. تشکیل تیم قدرتمند
  2. شناخت صحیح نیاز مشتری
  3. ارائه‌ی راهکاری برای برطرف کردن خلاء بازار
  4. استفاده‌ی صحیح از منابع مالی برای موفقیت یک کسب‌وکار

کارگاه، با پرسش و پاسخ پیمان ترابی و شرکت‌کنندگان به پایان رسید.

تصویری از پیمان ترابی و شرکت کنندگان

نویسنده: یاسمن حسینی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *