همه چیز درباره تحصیلات در خاورمیانه

 

تصویری از فارق التحصیلی

علیرغم پیشرفت چشمگیر در آمار رسمی تحصیلات در خاورمیانه در چند دهه اخیر، اختلاف بین تحصیلات و سطح اشتغال هنوز هم بسیار زیاد است. دولتهای در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال های اخیر سرمایه گذاری های سنگین نیروی آموزش کرده اند که نتیجه آن رشد بسیار سریع آموزش های ابتدایی ثانویه و عالی در این مناطق بوده است.

با این حال، نتایج خیلی موفقیت آمیز نبوده است. مدارس و دانشگاه ها فارغ التحصیلانی را وارد جامعه می کنند که مهارت های لازم برای موفقیت در یک شغل در بازار را ندارند. از طرفی خود بازار هم به دلیل عدم مدیریت صحیح اقتصاد با مشکلات زیادی روبرو است. نتیجه این دو عامل، سطح بالای بیکاری در میان تحصیل‌کردگان است.

این باور که  نظام آموزشی در خاورمیانه کمی قدیمی است باور تازه‌ای نیست. در واقع، در یکی از نظر سنجی ها در مورد نیروی کار در ژوئن ۲۰۱۳ که توسط وب سایت bayt.com انجام شد، نشان داده شده است که اگرچه ۶۳ درصد افراد حرفه‌ای در حوزه خاورمیانه و شمال افریقا احساس می کنند که وضعیت دانش آموختگان در حال بهبودی است، ۲۰ درصد از این افراد هنوز هم نظام آموزشی را به دلیل عدم تربیت دانش‌آموختگان با مهارتهای کافی برای هماهنگی با بازار کار سرزنش می کنند.

بر طبق همان نظرسنجی، مناسب نبودن نظام آموزشی به عنوان یکی از موانع اصلی برای رشد اشتغال به حساب آروده شده است. دلیل آن هم به طور خیلی واضح به این موضوع بر می گردد که تحصیلات و آموزش های حرفه ای بایستی منجر به رشد بازارهای رقابتی شود.

دیگر موانعی که در این نظرسنجی ذکر شد عبارت بود از: مدیران (13.7%) و مشکلات اقتصادی( 14.9%). حدود یک پنجم پاسخ‌دهندگان هم گفتند که به دنبال شرکتهایی هستند که برای آنها فرصت های یادگیری و برنامه های آموزشی بگذارند که به آنها کمک کند مهارت های شان را تقویت کنند. بعد از این مورد یک محیط کاری خوب و همچنین حقوق بهتر به عنوان مهمترین فاکتورها برای یک شغل خوب معرفی شدند.

زمانی که صحبت از خلاقیت و تحصیلات در این منطقه شد، ۷۳ درصد پاسخ دهندگان به نظر سنجی این وب سایت در فوریه ۲۰۱۵ گفته اند خلاقیتشان به وسیله نظام آموزشی در کشورهایشان سرکوب شده است. از طرفی ۴۲ درصد از این مصاحبه کنندگان گفته‌اند که نظام آموزشی کشورشان برای تطابق پیدا کردن با تغییرات بایستی بیشتر خلاقیت را در دستور کار خود قرار دهد.

اگر فاکتور سن را در نظر بگیریم، در نظرسنجی که در فوریه ۲۰۱۴ از جوانان منطقه خاورمیانه صورت گرفته است، حدود ۸۳ درصد از این جوانان یعنی افراد با سن بین ۱۸ تا ۳۵ سال با این موضوع موافق بودند که بیکاری بزرگترین مشکل در کشورشان است. زمانی که از آنها پرسیده شد که علاقه مند به چه تغییراتی در سازمانهای کشورشان هستند، ۵۱ درصد از آنها گفته‌اند که علاقه مندند آموزش های کاری بیشتری ببینند تا شانس به دست آوردن مهارت های جدید را پیدا کنند.

در مورد تحصیلات هم تنها ۳۸ درصد از پاسخ دهندگان در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا باور برداشته اند که تحصیلاتشان آنها را کاملاً برای بازار کار آماده کرده است. اکثریت آنان هم به این عقیده داشته اند که تحصیلات بالاتر راهی برای افزایش مزایای شغلی، موقعیت ها و ارتقا پیدا کردن در شغل است.

این عقیده بیشتر در بین جوانان ( ۷۳ درصد افراد زیر ۳۵ سال و ۶۸ درصد برای افراد بالای ۳۵ سال) مطرح بوده است تا میان سال ها. درمورد بزرگترین موانع برای رشد حرفه ای در میان جوانان این منطقه ۳۱% به عدم ارتباط میان تحصیلات و فضای شغلی اشاره کرده اند و پس از آن ۲۸ درصد آنها مهمترین مانع را عدم آموزش های مرتبط با شغل دانسته اند.

برای افراد بالای ۳۵ سال مهمترین مانع برای رشد نبود حمایت مالی( ۴۴ درصد )، تعهدات و مسئولیت های خانوادگی (۲۷ درصد ) و بعد از آن مانند جوان‌ترها عدم ارتباط تحصیلات و فضای شغلی بوده است( ۲۵ درصد). این ارقام به وضوح نشان می دهند که برای مسن ترها نسبت به جوان‌ترها تحصیلات مثبت تر ارزیابی شده است.

دلایل مختلفی برای تحصیلات و کسب مهارت های جدید  وجود دارد:

  • تغییر دیدگاهتان نسبت به دنیا و توانایی برای ایجاد یک شغل  می باشد:

متاسفانه این ارتباط میان تحصیلات و شغل به نظر می‌رسد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا کمی ضعیف است. مشکل از کجاست؟ چرا این حجم سرمایه گذاری عمومی روی تحصیلات منجر به رشد اقتصادی، تولید شغل و فرصت‌های جدید برای جوانان نمی شود؟

جواب به این سوال برای هر کشوری متفاوت است، اما در همه کشورها یک عامل مشترک است: ناهماهنگی شدید میان نظام آموزشی و بازار کار

چگونه بین تحصیلات و کار  پل ایجاد کنیم؟

خاورمیانه به شدت نیازمند سنجه هایی برای  ناهماهنگی میان تحصیلات و اشتغال می باشد که افرادی که به بازار کار وارد می‌شوند را با نیازهای بازار هماهنگ کند.

  • افزایش سرمایه گذاری روی آموزش:

در اقتصاد جهانی امروز که بر اساس دانش بنا شده است، صلاحیت ها و مهارت ها با توانایی حل مسئله سنجیده می شوند. پس زمانی که به دنبال یک شغل جدید هستید، شرکتی را مد نظر داشته باشید که به شما این فرصت را بدهد که چیزی یاد بگیرید. دنبال شرکتی باشید که روی شما سرمایه گذاری کند، چون در ابتدای هر شغلی یادگیری ارزش بسیار بیشتری از دستمزد دارد. نظرسنجی دیگری توسط وب سایت com در مارس ۲۰۱۵ نشان داده است که ۲۵ درصد حرفه ای ها در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا احساس می‌کنند که آموزشهای کافی و فرصت‌های یادگیری خوب در شغل، عامل بسیار مهم تری حتی مهمتر از دستمزد می باشد. ۹۸ درصد آنان گفتند که کار کردن در سازمانی که فرصت‌های آموزش و یادگیری فراهم می کند بسیار مهم است. خوشبختانه ۷۳ درصد از پاسخ دهندگان در نظرسنجی مربوط به مهارت های شغلی در خاورمیانه و شمال آفریقا گفتند که سرمایه گذاری بر روی آموزش در سالهای  آتی افزایش خواهد یافت.

  • تطابق واحدهای درسی و آموزشی با مهارت های عمومی لازم برای نیروی کار:

اگرچه حل این مسئله بسیار پیچیده است، اما با این حال یکی از  مشکلات پیش رو می باشد. مسئولان نظام آموزشی بایستی تلاش هایشان را با استخدام کنندگان شرکت ها هماهنگ کنند و از آنها نیازهای بازار را بیاموزند. کسی که تشنه یادگیری در تمام زندگی اش است، بایستی بخشی از یادگیری هم به درستی در دوره تحصیل او باشد. ابتکارات آموزشی بایستی بتوانند  به صورت کاملا هماهنگ با آموزش های کاری باشند. واحدهای درسی هم باید بتوانند افراد را برای دنیای کسب و کار آماده کرده و به آنها دید درستی بدهند که این دنیا چه قواعدی دارد.

  • سرمایه گذاری بر روی برنامه های توسعه ای:

اگر بر روی برنامه‌های توسعه ای در  کلاس جهانی وقت و هزینه  صرف نکنید و طرز کار آن را نیاموزید، هیچ وقت قادر به رقابت نخواهید بود. هیچ جنگ واقعی بر روی استعداد ها وجود ندارد، بلکه مبارزه واقعی بر روی مهارت هاست. پس بیاموزید که در این جنگ چگونه بهتر از دیگران تجهیزات خودتان را  تقویت کنید.

  • بازنگری در مدلهای آموزشی:

کورس های آنلاینی که به وسیله وب سایتcom در پلتفرم edraakکه یک پلتفرم آنلاین آموزشی است و به وسیله بنیاد کویین ریانا پایه گذاری شده است، تنها یک مثال از تکنولوژی هایی هست که آینده تحصیلات در این منطقه را تغییر خواهد داد. ‏  Bayt.com Specialties یکی دیگر از پلتفرم های حرفه‌ای برای افزایش مهارت ها و همچنین رتبه بندی افراد بر اساس میزان یادگیری شان است. در این وب سایت، هدف ما همواره تقویت افراد با ابزارها و اطلاعاتی که برای انتخاب درست شغل به آن نیاز دارند بوده است. به همین دلیل، دائماً در حال ایجاد راه حل های خلاقانه برای هم متقاضیان شغل و هم کارمندان هستیم تا راحت تر در شغل و یادگیری شان موفق شوند.

تحقیقات ما بارها و بارها نشان  داده است، زمانی که حرفه ای ها در این منطقه اذعان می‌کنند که آموزش ها کامل نیست، فرصتهای آموزش و یادگیری که به وسیله شرکت ها ارائه می شود بسیار ارزشمند خواهد بود.

شرکت هایی که دوره های آموزشی ارائه می کنند معمولا به دنبال کاهش هزینه های نیروی کار و حداقل کردن فاصله مهارت های کارمندان با نیازهای شرکت  هستند. همچنین می توان نتیجه گرفت که بدون تغییرات عمده در نظام آموزشی حال حاضر وضعیت بدتر از اینکه هست خواهد شد.

اکثریت شغل هایی که در حال حاضر وجود دارند به پس زمینه فنی، توانایی حل مسئله، خلاقیت و مهارتهای ارتباطی نیازمندند. اما بیشتر افراد نمی‌دانند کسب و کارها چه نیازی دارند و دانشگاه ها هم آموزش های لازم برای کسب این مهارت ها را به آنها نمی دهند. دلیل این است که افراد حرفه ای بایستی به دنبال روش‌های دیگر برای افزایش دانش‌شان باشند تا همچنان بتوانند خودشان را به روز نگه دارند. چه از طریق آموزش های آنلاین، دوره های رسمی های مختلف و یا آموزش های تخصصی و کارگاه های آموزشی.

علت های مختلفی برای آموزش وجود دارد، اما نهایتاً همه این آموزش ها بایستی  راهی برای رسیدن به یک شغل موفق  ایجاد کنند.

تمامی نیازهایی که در بالا مطرح شد به تغییرات عمده فرهنگی و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ نیازمندند. اما به شخصه کاملا معتقدم افزایش مهارت های مرتبط با شغل، یعنی مرتبط بودن واحدهای آموزشی با نیازهای روز بازار، به ما کمک می کند مهارتهای فارغ التحصیلان را به عنوان یکی از مهمترین مولفه های موفقیت اقتصادی افزایش دهیم.

نویسنده: سهیل المصری

مدیرفروش وبسایت bayt.com

مترجم: سید جواد کاشی زاده

منبع: https://www.entrepreneur.com/article/245762

کاری از گروه تولید محتوای مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *