چگونه اعتمادبه‌نفس از خود نشان دهیم

چه درگیر ارائه برای یک سرمایه‌گذاران بالقوه باشید یا در یک جلسه‌ی کارمندی ارائه دارید، باید از خود اعتماد به نفس نشان دهید. اطمینان شما از خودتان به دیگران نشان می‌دهد که شما به ایده‌های کسبوکارتان باور دارید و به شما کمک می‌کند آن‌ها را به شکل موثری بفروشید.

در برخی موارد، روشی که ایده‌ای را ارائه می‌دهید با اهمیت‌تر از خود ایده است.

  • نظر بلیک در این مورد :

به گفته‌ی بلیک ایستمن[1] یک کارافرین سریالی و موسس گروه غیرکلامی[2]، سازمانی مشاوره‌ای در منهتن که کلاس‌های زبان بدن را برای رهبران کسب‌وکار ارائه می‌دهد ” انرژی احساسی و غیرکلامی بسیار مهمتر از محتوا هستند”.

“سرمایه‌گذاران درباره‌ی سرمایه‌گذاری بر افراد صحبت می‌کنند، نه سرمایه‌گذاری بر ایده‌ها.”

یادگیری با اعتماد به نفس دیده شدن به این معنی است که خودتان با آن چه که می‌گویید همخوانی داشته باشید.

برای مثال، اگر در حال صحبت کردن درباره‌ی هیجان‌انگیزترین ویژگی محصولتان هستید،ظاهر شما باید بزرگ باشد، صدایتان پر انرژی و از زبان بدنتان هم استفاده کنید.

بی‌قرار بودن و شروع کردن از پایینتر از سکوی ارائه به معنی خارج از همگام بودن است.

” تناسب یعنی توانایی باور درست داشتن در آن چیزی است که می‌گویید” ایستمن می‌گوید. به معنی کاملا درگیر بودن در پیامتان؛ هم احساسی و هم عقلانی.

این روش در ارائه‌ی برای تعداد زیادی از افراد می‌تواند سخت باشد، اما می‌توانید یاد بگیرید آن را با آگاهی ساده و تمرین یاد بگیرید.

این روش‌ها را یاد بگیرید تا به شما کمک کند با اعتمادبه‌نفس به نظر برسید (و احساس کنید):

  • با فیلم گرفتن از خودتان تمرین کنید :

دیدن عملکرد خودتان راحت‌ترین راه برای شناسایی جایی برای بهبود است. طبق گفته ایستمن ” آنالیز ویدئو به شما نشان می‌دهد چه زمانی کاملا همگام نبوده‌اید.”

به لحظه‌هایی توجه کنید که افتضاح یا غیر متقاعدکننده به نظر می‌رسند. توجه کنید آیا ارتباط چشمیتان را قطع می‌کنید و به شوقی که در صدایتان و بدنتان وجود دارد دقت کنید. سعی کنید تا به یاد بیاورید در لحظات ضعیفتر به چه چیزی فکر یا احساس می‌کردید؛ توجه به شک‌ها یا اضطراب‌ها به شما کمک می‌کند تا آن‌ها را پشت سر بگذارید.

  • از حافظه سخن بگویید :

در حین ارائه ایده، راحت می توانید اشتیاقتان را از دست دهید به خصوص زمانی که با زحمت به جزئیات فکر می‌کنید. برای بااعتماد به نفس به نظر رسیدن، خودتان را جدا از اسلایدهای پاورپوینت یا یادداشت‌ها نگه دارید. به بیان ایستمن ” ارائه باید از احساس نشات بگیرد.”. ” به این دلیل است که وقتی که افراد از ته قلبشان سخن می‌گویند، بسیار موثر واقع می‌شود.”

تصور کنید در کافی شاپ هستید و درباره‌ی عملکرد سازمانتان و اهمیت آن با دوستی صحبت می‌کنید .” باور و اعتقادتان به محصول را نشان دهید “. انرژی احساسی بسیار مورد اعتماد به نظر می‌رسد و دیگران را تشویق می‌کند تا به آن‌چه که انجام می‌دهید باور داشته باشند.

  • احساسات و زبان بدن را منطبق کنید : 

“حرکت به طرز شگفت‌انگیزی مهم است” ، مخصوصا وقتی که به متقاعد کردن دیگران با اعتمادبه نفس می‌رسیم. حرکات فیزیکی که همخوان با پیام شماست توجه دیگران را موثرتر جلب می‌کند و متقاعدکننده‌تر است.

همانطور که ارائه می‌دهید، صورت، دستها و بدننتان را به کار بگیرید تا نکته را بیان کنید.اگر در حال توضیح مشکلی هستید، ابروی شما باید درهم برود و صدایتان تلختر شود. ” باید تغییری همانطور که درباره احساسات مختلف صحبت می‌کنید وجود  داشته باشد”.

  • بدون تردید عمل کنید: 

وقتی با دیگران صحبت می‌کنید، قاطع به نظر رسیدن بسیار مهم است. “اعتمادبه‌نفس واقعا در تک تک حرکات نمایش داده می‌شود”، یعنی افراد با اعتمادبه‌نفس هیچ تردیدی بین تصمیم تا اقدام و عمل نشان نمی‌دهند. شک حرکت شما را کمتر در جریان نشان می‌دهد و فقدان اعتمادبه‌نفس را فاش می‌کند.

حرکتات بدن درست را تمرین کنید و مچ خودتان را در لحظاتی که دچار شک به خود یا تردید هستید بگیرید. بپرسید بدترین چیزی که اگر من این کار را انجام دهد چه چیزی است؟ یا چه چیزی مرا غیرمطمئن نشان می دهد؟ پاسخ دادن به چنین سوالاتی به شما کمک خواهد کرد بر تردیدهایتان غلبه کنید.

نویسنده: نادیا گودمن[3]

مترجم: مریم رمضانی

ویراستار: سید جواد کاشی زاده

منبع: https://www.entrepreneur.com/article/225374

کاری از گروه تولید محتوای مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف

 

[1] Blake Eastman

[2] The Nonverbal Group

[3] Nadia Goodman

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *