چگونه به عنوان یک کارآفرین استرس و نگرانی های‌تان را مدیریت کنید.

یکی از مهم ترین مهارت هایی که به عنوان یک کارآفرین باید بر آن مسلط شوید ددیریت استرس‌تان است.

چند شب پیش ساعت ۳ صبح از خواب بلند شدم. نمی‌توانستم فکر اینکه بایستی در یک مدت زمان محدود کلی تماس تلفنی برای محصول داشته باشم و با یک مشتری هم جلسه ای برنامه ریزی شده برگزار کنم و اینکه چگونه تماس‌‌‌‌هایتلفنی را در کمتر از ۳۰ دقیقه تمام کنم تا به جلسه برسم.

در ابتدا باید چند حقیقت در مورد خودم را به شما بگویم: من یک تیم متشکل از ۲۵ برنامه نویس و یک فروشنده برای تماس با مشتریان دارم. تا آن روز خودم صدها بار با مشتریان تماس گرفته و در کارم صدها مشتری را مدیریت کرده بودم. در آن روز چند کار همزمان پیش آمده بود. حتی با یکی از مشتریان هم جلسه هم داشتم. اما هیچکدام از اینها غیر عادی نبود.

 پس چرا در نیمه شب با این همه استرس از خواب پریدم؟

 راستیتش موضوع از این قرار است که من در کل زندگیم همیشه نگران و با استرس بوده ام. کارآفرین شدن من را وادار کرده است که استراتژی هایی برای غلبه بر این واکنش‌ها پیدا کنم تا بتوانم شرکت را بهره ور و موثر پیش ببرم.

 اگر به طور طبیعی در زندگیتان استرس دارید، چه بخواهید چه نخواهید مجبورید استراتژی‌های مدیریت استرس بچینید تا بتوانید در کسب و کارتان موفق شوید. در ادامه چند تا از استراتژی هایی را که خودم به آن علاقه دارم، آورده ام:

تمرین کنید

از آنجایی که باید در طول روز به طور میانگین ۱۰ الی ۱۲ ساعت کار کنم،  تلاش می‌کنم روزم را با تمرین کردن آغاز کنم. زمانی که در صبح تمرین می‌کنم در کل روز شاد تر و آرام ترم.

 ورزش هایی که می‌کنم معمولا یکی از موارد زیر است: کیک بوکسینگ، دویدن، قایق سواری و موج سواری. اما اگر به خاطر کار اداری‌تان  چنین فرصت‌هایی را ندارید می‌توانید ورزش‌های کنید که حداقل شما را از روی میز کامپیوترتان بلند کند، حتی اگر ۱۰ دقیقه باشد. به عنوان مثال ۱۰ دقیقه بعد از ناهار خوردن پیاده روی کنید.

 با این کار علاوه بر اینکه از منبع استرس دور می‌‌‌شوید، از ترشح آندروفین در بدنتان هم لذت می‌برید.

خواب و کارتان را از هم جدا کنید.

 مانند بسیاری از کارآفرینان من هم تا دیر وقت کار می‌کنم. اما فهمیدم هر چقدر زمان پایان کارم به زبان خوابیدنم نزدیکتر باشد، در موقع خواب بیشتر به مسائل کاری فکر می‌کنم.

 برای این که بتوانم محیط کاری را از محیط خوابم جدا کنم، به  نزد یک دکتر رفتم که کمک کرد یک عادت را در خودم پرورش دهم، یعنی یک ساعت قبل از خوابیدن از کار دست بکشم و تمامی دستگاه ها را خاموش کنم. ( حداقل وسایل دیجیتالی ) از طرفی من یکی از طرفداران پر و پا قرص برنامه‌‌‌‌های مدیتیشن هستم تا به وسیله آن چند نفس عمیق درست کشیده و خودم را برای روز بعد آماده کنم.

 لیست کارهایی که باید انجام دهید را ساده تر کنید

چند وقت پیش شروع به ایجاد کردن لیستی برای کارهایی که باید انجام دهم کردم. سپس با نگاهی به لیست با خودم فکر کردم چه افرادی می‌توانند در انجام این کارها به من کمک کنند. نتیجه آن شد که:

  • یک دستیار استخدام کردم تا تمامی کارهای مربوط به پرداخت‌هایمالی لیستم را انجام دهد.
  • همچنین یک متخصص بازاریابی با تولید محتوا را استخدام کردم تا این بخش از کارهایم را انجام دهد.
  • تعداد سخنرانی هایم برای دیگران را در طول روز کمتر کردم.
  • به جا اینکه خودم بنشینم و دنبال زمانبندی کارهای شرکت باشم آن را به افراد شرکت واگذار کردم.

 به راحتی می‌توان غرق در کارهایی شد که در طول روز بایستی انجام شود. اما درمورد از دست ندادن زمانتان و حل مشکل بهره‌وری در بلند مدت بسیار جدی باشید.

یکی از بزرگ ترین چیزهایی که به من کمک کرد تا استرسم را مدیریت کنم، این بود که روزهای تعطیل را چگونه بگذرانم. در طول هفته کارها روی هم انباشته می‌شود و لیست کارهایی که باید انجام دهم بدتر و بدتر می‌شود. اگر در طول هفته حس کنم که کاری برایم خیلی ارزشمند نیست تصمیم می‌گیرم آن را انجام ندهم( شاید به خاطر اینکه احتمالا آن را به فرد دیگری واگذار می‌کنم) یا آن را به آخر هفته موکول کنم.

 سعی نکنید به هر قیمتی لیست روزانه را تمام کنید.

جمعه ها اول صبح بلند می‌شوم و سه چهار ساعت از زمانم را برای به پایان رساندن کارهایی که در طول هفته اولویت‌دار نبودند می‌گذارم. با تمام کردن لیستی که در هفته نوشته بودم و خالی کردن آن برای هفته بعد، خودم را آماده می‌کنم. این کار همچنین به من کمک میکند که در بعد از ظهر جمعه ها آرامش پیدا کنم، به خاطر اینکه مطمئن شدم تمام کارهای ریزی را که باید انجام می‌‌دادم به پایان رسیده است.

 سیستم کاری‌تان  را در حد توانتان بچینید.

 ببینید چه چیزی برایتان اهمیت دارد. بعضی از افراد حتی اگر بیشتر از ۵۰۰۰ ایمیل نخوانده شده داشته باشند برایشان اهمیتی ندارد. ولی در مورد من، اگر حس کنم تعداد ایمیلهای نخوانده شده ام از مجموع تعداد انگشتان دست هم بیشتر شده است، استرس پیدا می‌کنم.

به همین خاطر از دو ابزار برای مدیریت ایمیل‌های هم استفاده می‌‌کنم: اپلیکیشن بومرنگ و سینگس.  اگر بدانم که الان نیازی به پاسخ دادن به ایمیل نیست، از طریق اپلیکیشن بومرنگ آن را به زمانی بعد مانند آخر هفته موکول می‌کنم تا بتوانم درست اداره اش کنم و با استفاده از اپلیکیشن سینگس بر روی ایمیل‌های نشانه گذاری می کنم تا سریع آنان را پاسخ دهم. به این ترتیب به هر ایمیل واکنشی نشان داده ام و ایمیل نخوانده نیست که باعث ایجاد استرس بشود.

 افرادی مثل خودتان پیدا کنید.

 پیشنهاد آخر: به گروهی از کارآفرینان ملحق شوید. من به سازمان کارآفرینان ملحق شده ام و ماهی یک بار میزبان بازاریاب‌ها، مدیران استارتاپ ها و دیگر افراد این حیطه می‌باشم. معمولا با هم کارهای جذابی انجام می‌دهیم، مانند رفتن به کارتینگ. به هیچ وجه در مورد کسب و کار صحبت نمی‌کنیم. این کار ما به نحوی جمع کردن افراد دور و بر خودمان هست که حرف هم را می‌فهمیم و می‌توانیم در این مسیر به همدیگر کمک کنیم.

فراموش نکنید حضور در این گروه ها واقعاً می‌تواند استرس و نگرانی شما را کاهش دهد.

نویسنده : سوجان پاتل

مترجم : سید جواد کاشی زاده

منبع : https://www.entrepreneur.com/article/314260

کاری از گروه تولید محتوای مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف، شهریور 97

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *