به دنیا بیاموزید به زمانتان احترام بگذارد.

اگر خودتان برای زمانتان احترام قائل نشوید، چه انتظاری از دیگران دارید؟

اوبر با ارزش‌ترین استارتاپ خصوصی در جهان شده است؟ چرا؟ چون اوبر تنها تاکسی ارائه نمی‌دهد. بلکه زمان ارائه می‌دهد.  ساده‌ترین و در عین حال ارزشمندترین دارایی که ‌می‌توانید داشته باشید. مردم نمی‌توانند روزی را بدون داشتن مکالمه‌‌‌‌های ناخواسته و از پیش برنامه‌ریزی نشده از خانه بیرون بیایند. در واقع اصلا نمی‌توان برای چنین مکالمه‌های برنامه‌ریزی کرد. اگر وقت کسی را بدون اجازه گرفتن، مثل دزدیدن پول غیرقانونی بود، همکاران و شریکان کسب وکار ما بایستی هر روز خود را در دادگاه ‌می‌گذراندند.

با این حال جهان ما کامل نیست. شما نمی‌توانید همه این موارد ناخواسته را از بین ببرید. از طرفی نمی‌توانید تمام مردم دنیا را هم از خود دور کنید.

زمان یک کالای محدود است. شما نمی‌توانید از زمانتان برای چند کار استفاده کنید و در آن واحد تنها می‌توانید یک کار را انجام دهید. همه انسانها هم روزانه به یک مقدار زمان دارند. بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که از این مقدار محدود بیشترین استفاده را ببرید. باور کنید یا نکنید، ‌می‌توانید بدون دشمن‌تراشی به دیگران بیاموزید که به وقتتان احترام بگذارند.

  1. برای وقتتان ارزش قائل شوید.

کم کم شروع کنید. یک برنامه مدیریت زمان ساده درست کنید و بر آن مسلط شوید. مقاله‌‌‌‌های زیادی در مورد موضوع مدیریت زمان نوشته شده است، اما هنوز بسیاری از مردم حتی اصول اولیه آن را هم نمی‌دانند. زمانی که مردم ببینند خودتان به وقتتان احترام نمی‌گذارید، آنها هم همینطور خواهند بود.

به عنوان مثال ممکن است هنر نه گفتن را در خودتان تقویت کنید. اشکالی ندارد فرزندان، موکل دوستان و همکارانتان گاهی اوقات دست رد بر سینه شان بخورد. اگر حس ‌می‌کنید با این حرفتان  بعضی‌‌‌‌ها ناراحت ‌می‌شوند، حق دارید. بعضی از افراد همیشه ناراحت ‌می‌شوند. ( یکی از نمونه‌‌‌‌های خوب آن رسانه‌‌‌‌های اجتماعی است که ‌می‌بینید همیشه عده‌‌ای ناراضی‌‌‌‌‌‌اند) حتی موفق‌ترین افراد در دنیا هم تعدادی دشمن دارند.

این را بدانید: اگر به دیگران اجازه دهید، زمان شما را برای خودشان استفاده می‌کنند. برای هر روزتان یک برنامه بنویسید، در نتیجه ‌می‌دانید که در ۲۴ ساعت آینده باید چه کار کنید. از این کارتان نفع زیادی می‌برید که یکی از نتایج آن گرایش بیشتر به سمت بهره‌وری بهتر است. وقتی ارزش واقعی زمانتان را ‌می‌فهمید، این نگرش به طور طبیعی بر روی آنچه باید انجام دهید و آنچه باید از آن دوری کنید تاثیر ‌می‌گذارد. هرچقدر بیشتر برای زمانتان ارزش قائل شوید، بیشتر طرز تفکرتان را جهت‌دهی درست ‌می‌کنید. در نتیجه کارهایی با اهمیت‌تر انجام داده و اتلاف زمان برایتان عذاب آور ‌می‌شود.

فراموش نکنید که بعضی از بزرگترین دزدهای وقتتان لزوما افراد نیستند. در طول روز بارها و بارها موبایل و دیگر وسایل الکترونیکی‌‌‌‌‌تان با هشدارهای شان حواستان را پرت میکنند. آیا واقعا نیاز دارید هر بار فردی به شما در تلگرام پیام داد، فورا آن را چک کنید؟ توجه کنید در طول روز چگونه حواستان از کار پرت می‌شود و هر باری که اطلاعاتی به دست ‌می‌آورید سریعاً چک کنید که آیا به دردتان ‌می‌خورد یا خیر. هر چیزی را که در این آزمون پیروز نشد حذف کنید.

  1. زمانتان را با مکالمات بیهوده تلف نکنید.

تصمیم بگیرید خودتان را از شر مکالمه‌‌‌‌های  زمان‌بر که  نمی‌توانید آن را تحمل کنید، خلاص نمایید. به یک یا دو جمله مودبانه برای رد مکالمه فکر کنید.

پزشک من یک رویکرد هوشمندانه داشت. هر موقعی که مکالمه طولانی ‌می‌شد می‌گفت ” کاری پیش اومده باید برم”. در اصل آن کار پیدا کردن یک مکالمه بهتر با فردی دیگر بود. خدا را شکر این جمله را مستقیما به خودم نگفت.

شما همچنین ‌می‌توانید از این حواس پرتی استفاده کنید تا مکالمه را به زمان دیگری موکول کنید. ‌می‌توانید بگویید ” واقعاً دوست دارم پای حرفتان بشینم ولی الان وسط کاری هستم. می‌توانید فردا پیش من بیاید؟ “

این رویکرد از سه روش به شما سود ‌می‌رساند. اول اینکه با از بین رفتن عامل حواس پرتی، به شما اجازه ‌می‌دهد کار خودتان را به پایان برسانید. دوم اینکه به ذهنتان آموزش ‌می‌دهد چگونه با رعایت احترام از حواس پرتی‌‌‌‌ها جلوگیری کنید و بر کاری که در حال انجام دادن آن هستید تمرکز نمایید. و سوم اینکه به طرف مقابل ثابت ‌می‌کند که مکالمه‌‌‌‌‌تان ارزشمند است، زیرا نمی‌خواهید الان آن را به هدر بدهید. اگر موضوع مکالمه مهم باشد، طرف مقابل خودش به یاد ‌می‌سپارد و دوباره پیش شما برمیگردد.

یا این حال خیلی مواقع، مکالمه اتقدر بی اهمیت هست که خود طرف مقابل هم آن‌را فراموش می‌کند. این ‌می‌تواند یک فیلتر خوب برای حرف‌‌‌‌های بی پایه و بی اهمیت باشد.

  1. با افراد دیگری که برای زمان شما ارزش قائل هستند، ارتباط برقرار کنید.

در طول زمان، شما تقریباً شبیه افرادی می‌شوید که دور و برتان هستند. با افرادی رفت و آمد داشته باشید که  به خوبی مدیریت زمان و برنامه ریزی برای کارهای شان را بلد باشند. زمانی که انقدر خوش شانس بودید که بتوانید چند دقیقه با آنها مکالمه کنید، نهایت استفاده را ببرید. استفاده درست از زمان لزوماً به معنای همیشه کار کردن نیست. بلکه به معنای هشیار زندگی کردن است.

یکی از مربیان من برگه‌‌ای روی دفترش نصب کرده بود که روی آن نوشته شده بود ” اگر کار مهمی برای انجام دادن ندارید خواهشا کارهای خود را اینجا انجام ندهید ” در عین حال من می‌دیدم که او فردی بسیار دوست داشتنی و باهوش بود. حتی بعد از ۲۵ سال هنوز این جمله تاثیر عمیقی بر من ‌می‌گذارد.

در این دنیای مرتب در حال تغییر و پرهرج و مرج، مدیریت کردن درست زمان کاری است چالش برانگیز. کلی کار وجود دارد که زمان بری آنها به نتیجه شان ن‌می‌ارزد( بعضی از آنها راحت‌تر از بقیه شناسایی ‌می‌شوند.) شما باید بتوانید برای خودتان مرزهایی مشخص کنید، سپس به دنیا بفهمانید که برای آنها احترام قائل شود. شما تنها فردی هستید که میتواند و یا باید این کارها را انجام دهد.

دقیقا خیلی از موفق‌ترین کارآفرینان دنیا هم سخت‌تر از بقیه پیدا ‌می‌شوند. شاید آنها هم نمی‌خواهند وقتشان را تلف کنند.

نویسنده : متئو ویلسون

مترجم : سید جواد کاشی زاده

منبع : https://www.entrepreneur.com/article/309865

کاری از گروه تولید محتوای مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف، شهریور ۹۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *