۶ راه ساده برای اینکه استرس خود را کنترل و مدیریت کنید.

احساس درونی خودتان را آرام کرده و اگر نیاز به دیگران دارید از آنها کمک بگیرید.

در زندگی و کسب‌وکار هر روز با مسائل نگران کننده زیادی روبرو می‌‌شویم. البته نباید فراموش کرد که برای انگیزه گرفتن و سخت کار کردن همواره مقداری استرس لازم است. نگرانی‌های عمیق و دردناک معمولاً به شرایط وابسته‌اند و در کوتاه مدت اتفاق می‌افتند. این استرس‌ها معمولاً زمانی انسان را فرا میگیرند که تحت فشار شرایط و خروجی‌های نامطمئن قرار دارد. موثرترین راه برای اینکه با این نگرانی‌‌‌‌‌‌های شدید کنار بیایید این است که بهتر با خودتان ارتباط بگیرید. در ادامه ۶ روش برای مدیریت بهتر استرس آورده ایم که نتیجه آن احساس بهتر و شادتر زندگی کردن شما است.

یک دقیقه به خودتان فرصت دهید.

هر زمانی که احساس استرس و اینکه کنترل زندگیمان از دستمان خارج شده است‌ می‌‌کنیم،  بسیار مهم است که بیاموزیم به ذهن و احساساتمان استراحت دهیم. بایستی یک دقیقه سکوت کنیم و حالت دفاعی ذهنمان را آرام سازیم. در نتیجه این سکوت می‌‌توانید یک قدم به سمت فهمیدن این موضوع که زندگی خیلی هم غیرقابل کنترل نیست، پیش بروید و متوجه شوید که تنها شرایط است که به شما القا می‌‌کند زندگی خیلی بهم ریخته است. بایستی به خودمان یادآوری کنیم که همه مسائل بالاخره مشخص خواهد شد. زمانی که احساس نگرانی می‌‌کنیم، معمولاً برای راحت شدن از دست این احساس منفی ناامیدانه تلاش می‌کنیمبحث را به نفع خودمان تمام کنیم.اما تلاش برای به نتیجه رساندن بحث غالباً هزینه‌های بیشتری از کنار آمدن با شرایط و نگرانی‌‌‌‌‌‌های پیش آمده دارد. یک دقیقه آرام باشید و به خودتان یادآوری کنید گاهی اوقات کمی مهلت دادن بهترین راه برای تغییر عدم اطمینان در شرایط  موجود، به اطمینان می‌‌باشد.

کارهایی که می‌توانید را کنترل کنید.

زمانی که در روزهای سخت قرار داریم، کنترل کردن چیزهایی که در دست مان هست، مانند تنظیم کردن میزان وعده‌‌‌‌‌‌های غذایی، به اندازه خوابیدن، ورزش کردن و کمتر کافئین خوردن می‌تواند تأثیر زیادی بر آرامش‌مان داشته باشد. کافئین به عنوان یکی از عوامل شروع کننده و یا حتی عامل اصلی بعضی از نگرانی‌‌‌‌‌‌های شدید شناخته شده است، به ویژه اگر به خاطر کمبود خواب و یا به عنوان یک وعده غذایی مصرف شود. زمانی که ما بدنمان را به صورت فیزیکی و شیمیایی در تعادل نگه داریم، کنترل و کنار آمدن با استرس بسیار ساده تر می‌‌شود.

نفس بکشید.

احساس استرس یا نگرانی شدید باعث می‌شود نتوانیم به صورت منظم و درست نفس بکشیم که نتیجه آن نرسیدن اکسیژن به مغز برای درست و منطقی فکر کردن در آن لحظات است. اگر بتوانیم خودمان را وادار کنیم که بر روی نفس عمیق و آرام تمرکز کنیم، فورا تب و تابمان میخوابد و شرایط امیدوارانه‌تر می‌‌شود. اگر احساس استرسی که دارید آن قدر شدید است که یک دقیقه آرام نفس کشیدن برایتان غیرممکن به نظر می‌‌رسد، خودتان را وادار کنید که به آرامی از یک تا ده بشمارید. تمرکز کردن بر اعداد حواس ما را از این که تمرکزمان بر شرایطی برود که نمی توانیم آن را کنترل کنیم، پرت می‌کند. نفس عمیق کشیدن نه تنها استرس را کم میکند بلکه ما را به حالت عادی برمی گرداند تا بتوانیم شرایط موجود را تحلیل کنیم و فرایند تصمیم گیری و فکر کردن خود را هوشیارانه تر جلو ببریم.

سخت کار کنید.

گاهی اوقات بهترین راه برای کاهش استرس ادامه دادن همان کار در دستتان است. در خیلی از شرایط می‌‌توان کار را ادامه داد. بایستی بدون توجه به اینکه چقدر تحت فشار هستید و احساسات‌تان چقدر روی شما تاثیر گذاشته است، نگرش “هرگز تسلیم نشو” خود را حفظ کنید. سخت کار کردن ما را فعال، متمرکز و در جستجوی راه حلی برای شرایط چالش برانگیز و پراسترس پیرامونمان نگه می‌‌دارد. تا زمانی که به سخت کار کردن ادامه می‌دهیم، به گونه‌ای پیشرفت‌مان به سمت هدف را حفظ خواهیم کرد. سخت کار کردن تمرکز ما را به جای صورت مسئله به سمت جواب هدایت خواهد کرد.

حالت مثبت خود را حفظ کنید.

در شرایط پر استرس ذهنمان به شدت علاقه دارد که منفی فکر کند. ما بایستی برای حفظ تفکرات مثبت، امیدوارانه و آرامبخش هر کاری بکنیم. در زمانی که ذهنیت‌مان حالت دفاعی دارد، هر چقدر بیشتر خشک فکر کنیم، بیشتر محدود شده و تواناییمان در نوآوری برای حل مسئله کاهش می‌‌یابد. زمانی که در شرایط استرس زا هستیم نباید اجازه دهیم که ترس بر ما غالب شود، بلکه باید عامل پیشران ما باشد. هرچقدر امیدوارانه تر و مثبت تر به قضیه نگاه کنیم، به همان میزان کیفیت زندگی و توانایی تصمیم گیری‌های نوآورانه مان در شرایط سخت بیشتر میشود.

به دنبال نصیحت گرفتن از افراد درست باشید.

استرس در فرآیند فکر کردن ما اختلال وارد می‌‌کند. در این شرایط ما می‌‌خواهیم راه حل هایی ثابت را برای حل همه مشکلات ارائه دهیم. با این حال، این ایده‌‌‌‌‌‌های ثابت ممکن است با آنچه در واقعیت اتفاق می‌‌افتد تناقض داشته باشد. زمانی که نتوانیم خودمان را از این گودال‌‌‌‌‌‌های دردناک به سمت راه‌حل‌های عملی پیش ببریم، منطقی است از افرادی که در این زمینه تجربه دارند، کمک بگیریم. زمانی که بحث از فعال شدن ذهن، احساس تنهایی کمتر و تحت حمایت بودن می‌شود، نصیحت این افراد می‌تواند تاثیری شگرف بگذارد. همه ما به حمایت نیاز داریم. همه مردم می‌خواهند به دیگران کمک کنند. تنها چیزی که برای این کار نیاز دارید این است که بر غرورتان غلبه کرده، دست کمک به سوی افراد با تجربه دراز کنید و ذهنتان را برای فکر کردن باز کنید.

نویسنده : شری کمپبل

مترجم : سید جواد کاشی زاده

منبع : https://www.entrepreneur.com/article/315321

کاری از گروه تولید محتوای مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف، شهریور 97

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *