۱۰ اقدامی که رهبران برای ایجاد فرهنگ صداقت ‌می‌توانند انجام دهند.

لازم نیست که دراماتیک باشد، اما باید سازگار باشید.

زمانی که در کالج بودم، یک هم اتاقی داشتم که یک هدف برای خوردن یک دوچرخه داشت. هر شب او یک جعبه را بیرون ‌می‌آورد و جعبه یک به خودی خود یک قاشق چایخوری از دوچرخه بود. صبح او تراشه‌ها را در غلات صبحانه اش قرار ‌می‌داد. در طول سال با او زندگی کردم، او موفق به خوردن نیمی از دوچرخه اش شد. یک چالش بزرگ و شکستن آن به قطعات کوچک کلید به دست آوردن اهداف بزرگ است.

من در حال تلاش برای کمک به سازمان‌ها برای بهبود فرهنگشان هستم. همچنین اقدامات کوچک برای دستیابی به چالش‌های بزرگتر نیز اهمیت دارد. رهبران سازمان‌ها خیلی زود متوجه شدند که صداقت، رک بودن و محبت از کارکنان ‌می‌توانند باعث ایجاد قدم‌های بزرگی در ایجاد پیشرفت ، خدمت به مشتریان، ایجاد راه حل‌های نوآورانه و سرعت بخشیدن به یادگیری سازمانی، انعطاف پذیری و اقدام، شوند.

مسئله این است که طوری با کارکنانتان رفتار کنید که ایده‌ها و نظر‌هایشان را به صورت صریح و رک بگویند. تلاش‌هایتان برای الهام بخشیدن به کارکنان ممکن است به نظر کوچک باشد اما در طول زمان تلاش‌هایتان تغییرات بسیار ضروری را برای بهبود نتایج ایجاد خواهد کرد.

در اینجا ۱۰ نکته وجود دارد که ‌می‌توانید بلافاصله آن را برای تشویق در جهت فضایی بازتر و مبتنی بر همکاری بیشتر اعمال کنید.

۱- به دیدگاه‌ها اهمیت بدهید

با زمان گذاشتن برای درخواست از دیگران در جهت به اشتراک گذاشتن دیدگاهشان، نشان ‌می‌دهید که ایده‌های آنها اهمیت دارد. اغلب ما بیشتر بر روی کامل کردن به جای مشارکت و همکاری برای ایجاد بهترین نتایج تمرکز ‌می‌کنیم. گاهی اوقات زمانی که از دیگران ‌می‌خواهید که افکار خود را به اشتراک بگذارند، ‌می‌بینید سرهای آنها پایین ‌می‌افتد و ممکن است تمایل به ارائه ایده‌های خود نداشته باشند. تشخیص دهید که این نوع افراد ممکن است تجربه مثبتی درباره این نوع از تعاملات در گذشته نداشته‌‌‌اند. ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا تیمتان به این نتیجه برسد که شما صادقانه به آنچه که آنها باید بگویند علاقه مند هستید.

۲- صبور باشید

اگر مردم با شما ارتباط بر قرار نمی‌کنند صبور باشید. تغییر زمان ‌می‌برد. به مردم اجازه دهید که به شخصه ببینند که شما واقعا نسبت به ایده‌ها و تجربیاتشان علاقه مند هستید. بعضی از مردم بخاطر ترس از احمقانه به نظر رسیدن ایده‌ها و نظراتشان، تردید دارند تا در برابر دیگران آن‌ها را به اشتراک بگذارند . برخی دیگر افکار خود را به اشتراک نمیگذارند مگر اینکه شخصا برای صحبت کردن دعوت شوند. به سوال کردن و پیشنهاد برای دعوت ادامه دهید، و در نهایت مردم پیامی را که در آن ‌می‌خواهید به آنها بگویید که خواهان شنیدن نظراتشان هستید دریافت خواهند کرد.

۳- به آنچه که مهم است گوش دهید.

هنگامی که مردم را به صحبت وامیدارید، به آنها گوش دهید. گاهی اوقات مردم چیزهای منفی برای گفتن دارند، یا ممکن است از چیزی که دوست ندارند شکایت کنند. به جای تمرکز بر منفی بودن نظرها، از خود بپرسید، چه چیزی برای آنها مهم است؟

اگر زمان بگذارید تا واقعا گوش دهید و سعی کنید تا چیزی که آنها برایش ارزش قائل‌‌‌اند را تشخیص دهید چیزی در پیامشان ‌می‌شنویدکه تا قبل از این هرگز نشنیده‌اید. اگر بعد از گوش دادن به سخنانشان آنچه را که برایشان مهم بود به طور واضح متوجه نشدید، از سوالات روشنگرانه استفاده کنید تا کمک به تعریف چیزی که واقعا شخص مورد نظر در حال بیان است کند.

۴- دیدگاه خودتان را تحمیل نکنید

اگر درحال به اشتراک گذاری ایده‌‌ای هستید و مقاومت‌هایی را مشاهده ‌می‌کنید، دت از تحمیل عقیده خودتان بردارید و شروع به سوال پرسیدن کنید. اگر مردم در مقابل ایده شما مقاومت ‌می‌کنند، اغلب به این دلیل است که دیدگاهی دارند که ممکن است به نظرشان نادیده گرفته شده باشد.

متاسفانه اغلب مردم نمی‌دانند که چطور به صورت محترمانه مخالفت کنند یا نظر متفاوتی را پیشنهاد دهند. آنها ممکن است با گفتن «بله، اما …» مقاومت خود را شروع کنند. وقتی این اتفاق ‌می‌افتد، برای لحظه‌‌ای از به اشتراک گذاشتن نظرتان دست بکشید و به جای آن تفکر آنها را بررسی کنید. به عنوان یک مثال ظاهری، مانند تخلیه کردن یک لیوان آب است، ‌می‌توانید آب بیشتری را به شیشه اضافه کنید. هنگامی که زمان را برای درک دید دیگران صرف کنید، آنها نیز زمان و توجه خود را برای درک دیدگاه‌‌‌‌‌تان به شما اختصاص ‌می‌دهند.

۵- زمان بگذارید

زمانی که گفت و گو‌های مشکل بر روی موضوعات سنگینی دارید، زمان را صرف به اشتراک گذاری نظرات و ایجاد درک متقابل کنید. این نوع مکالمات اغلب از آنچه انتظار دارید، زمان بیشتری ‌می‌گیرد. اگر در حال حاضر به دلیل سایر اولویت‌ها وقت ندارید، برای زمانی که وقت کافی برای جلوگیری از وقفه در ‌گفت‌وگودارید، برنامه ریزی کنید، سپس توجه کامل خود را به فردی که با آن صحبت ‌می‌کنید بدهید. در انجام و به پایان رساندن آن عجله نکنید. مشغول بودن با مسائل دیگر و دقت نکردن به فرد، پیامی را با محتوای اینکه شخص مورد نظر و ایده‌هایش مهم نیستند ‌می‌دهد.

۶- به آرامی فرضیه‌ها و ‌بیش‌بینی‌های منفی را به چالش بکشید.

هنگامی که مکالمات گرم شده پیشرفت ‌می‌کنند، به مردم برای فرضیات سخت گیرانه و یا حتی ‌بیش‌بینی‌های منفی در مورد آینده گوش دهید. این تاکتیک فاجعه آمیز اغلب برای جلوگیری از صحبت عمیق در مورد یک مسئله استفاده ‌می‌شود. وقتی این اتفاق ‌می‌افتد، به حقایق یا داده‌هایی که از دیدگاه فرد مورد نظر حمایت ‌می‌کند گوش دهید. اگر هیچ شواهد و مدارکی را از دیدگاه فرد مورد نظر دریافت نمیکنید، از او بخواهید که مستندات ارائه دهد. مردم اغلب پایه فکریشان را بر مبنای تجربه یا نگرانی‌های فعلی ‌می‌گذارند. به دنبال کشف دلایلی که پشت فکرشان هست باشید تا به صورت موثرتری دیدگاه‌های شان را متوجه شوید.

۷- هیچ چیزی را فرض نکنید.

فرض نکنید که یک فرد شما را درک کرده است حتی اگر فکر ‌می‌کنید که موقعیت خود را به وضوح توضیح داده‌اید یا به روشنی مسیرکاری را نشان داده‌‌اید. آنچه را که فکر ‌می‌کنید آنها شنیده‌‌‌اند خلاصه کنید و از آنها بخواهید تا دیدگاه‌‌‌‌‌تان را تایید کنند یا با آن مخالفت کنند. از سوال پرسیدن در مورد مثال‌ها یا کاربرد‌ها برای اطمینان از اینکه شما حرف آنها را فهمیده‌‌اید یا آنها حرف شما را فهمیده‌‌‌اند نترسید. و تعجب نکنید اگر متوجه شدید از آنچه شما فکر ‌می‌کردید روشن است برداشت اشتباه شده است. ما همه فیلترها و مدل‌های ذهنی داریم که باعث ‌می‌شود چیزها را به صورت متفاوتی بشنویم. برای روشن گری زمان بگذارید تا سو تفاهم رخ ندهد. اگر فرض کنیم که شما آنها را درک کرده‌‌اید یا اینکه دیگران شما را درک کرده‌‌‌اند، آماده باشید تا یاد بگیرند که مفروضاتتان فهم‌‌‌‌‌تان را مغلوب ساخته‌‌‌اند یا خیر.

۸- کارها را شخصا انجام ندهید.

وقتی افراد وارد فاز دفاعی میشوند، رفتار آنها باید نشان دهد که دیدگاه‌های متفاوت دارند. اگر به حالت دفاعی آنها با دوز منفی یا واکنش احساسی پاسخ دهید، گفتگوتان ناخواسته از کنترل خارج ‌می‌شود. به یاد داشته باشید که احساسات دیگران نتیجه ی روش تفکر آنها هست. هنگامی که احساسات منفی ظاهر ‌می‌شوند، آرام باشید و سؤال بپرسید تا سعی کنید دیدگاه فرد دیگر را درک کنید. سوالاتی که ‌می‌پرسید باید به رعایت عقلانیت در تعاملاتتان با دیگران کمک کند، در حالی که احترام به فرد و ایده‌هایشان را هم حفظ کنید.

۹- حمایت کردن را پیشنهاد کنید.

اگر در جریان گفت و گویتان متوجه شدید که فردی مشکلی دارد، از پیشنهاد حمایت یا تشویق او دریغ نکنید. حتی ممکن است بپرسید که آیا چیزی است که ‌می‌توانید برای کمک به فرد انجام دهید. اغلب ما ذهنمان درگیر کار خودمان است و خودمان را ایزوله ‌می‌کنیم و به ضرر دیگران هم است. به دنبال فرصت‌هایی برای استفاده از تخصص خود برای پشتیبانی و کمک به دیگران باشید .

۱۰- از دیگران به خاطر به اشتراک گذاشتن نظراتشان تشکر کنید.

اگر از مردم بخواهید دیدگاه شان را به اشتراک بگذارند یا از آنها دعوت کنید تا به عقب برگردند و دیدگاه شما را تایید نکنند، همیشه از کسانی که شجاعت این کار را دارند تشکر کنید . وقتی دیگران مایل به مخالفت با ما هستند، ما باید از این اختلاف به عنوان یک فرصت برای یادگیری چیزی که خارج از دیدگاه مان است، استفاده کنیم. متاسفانه ما اغلب مقاومت را با مقاومت کردن تلافی ‌می‌کنیم به جای این که سعی ایجاد و به دست آوری فهم از مسئله موجود کنیم.

ایجاد یک فرهنگ صداقت و رک بودن زمان ‌می‌برد. از آنجا که یک شخص ممکن است از چنین فرهنگی نیامده باشد، ممکن است در مورد به اشتراک گذاشتن آنچه که واقعا فکر ‌می‌کنند، نگران باشند. ممکن است برخی ترس از مجازات به دلیل مخالفت یا صحبت کردن داشته باشند. ایجاد یک فرهنگ همکاری نیاز به صبر و تلاش مستمر دارد. استفاده از نکات بالا به شما در جهت پرورش یک فرهنگ موثرتر و هم افزا‌‌‌‌تر کمک ‌می‌کند.

نویسنده : جان استوکر

نویسنده، رئیس انجمن دیالوگ ورکس

منبع :‌ https://www.entrepreneur.com/article/315627

مترجم : امیر بهشتی خو

ویراستار : سید جواد کاشی زاده

کاری از گروه تولید محتوای مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف ـ مرداد ۹۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *