۵ اشتباه رایج که ‌‌‌سرمایه‌گذاران خطرپذیر را از ‌‌‌سرمایه‌گذاری باز میدارد

می‌خواهید ‌‌‌سرمایه‌گذارارن خطرپذیر را برای ‌‌‌سرمایه‌گذاری جذب ‌می‌کند؟ مطمئن شوید این پنج اشتباه خودسرانه را انجام ندهید.

یکی از منابع رشد و جذب سرمایه برای کارآفرینان بهره بردن از حمایت و ‌‌‌سرمایه‌گذاری ‌‌‌سرمایه‌گذاران خطرپذیر است. اما دنیای ‌‌‌سرمایه‌گذاران خطرپذیر دنیایی جدی و وحشی است و ارائه‌های ضعیف که از ارزش، سود بالقوه و جرقه‌های لازم برای اشتیاق ‌‌‌سرمایه‌گذاری خالی هستند، چیزی بیشتر از یک ایمیل حذف شده و پیچ دک نادیده گرفته شده، نخواهند شد.

کارآفرینان باید پیچ دک خود را به گونه‌‌ای تنظیم کنند که یک “فرمول کامل” ایجاد کند؛ ترکیبی از ایده ‌‌‌کسب‌وکار و ارائه که ‌‌‌سرمایه‌گذاران خطرپذیر به دنبال آن هستند.

شین براون موسس و مدیر عامل شرکت ‌‌‌سرمایه‌گذاری خطرپذیر گو است. براون برخی از دلایل اصلی را که چرا سرمایه داران خطر پذیر به پیچ دک تان پاسخ نمی‌دهند و آنچه که ‌می‌توانید انجام دهید تا نه تنها توجهشان را جلب کنید، بلکه آنها را مشتاق به سوال پرسیدن بیشتر در مرود ایده تان کنید.

شما ایمیل‌های دسته جمعی ارسال ‌می‌کنید

اشتباه اولیه‌‌ای که بسیاری از کارآفرینان انجام ‌می‌دهند این است که ایمیل‌هایی بی روح به ‌‌‌سرمایه‌گذاران ‌می‌زنند،  طوری که قبل از فرستادن پیچ دک به آنها هیچ تحقیقی انجام نمی‌دهند. ‌‌‌سرمایه‌گذاران ‌می‌توانند بلافاصله متوجه شوند که یک ایمیل که برای آنها فرستاده شده است ناامید کننده بوده و برای کلی از ‌‌‌سرمایه‌گذاران دیگر هم فروارد شده است.

براون توضیح ‌می‌دهد: “انجام این کار نه تنها فورا شما را از جذب ‌‌‌سرمایه‌گذاران محروم می‌کند، بلکه نشان ‌می‌دهد که شما وقت برای شخصی سازی و ساخت یک ایمیل به طور خاص برای آن ‌‌‌سرمایه‌گذار نگذاشتید.”

ضروری است که کارآفرینان تحقیقات کافی را در مورد شرکت انجام دهند و نه تنها به درک دقیقی از آن نوع شرکت‌هایی که ‌‌‌سرمایه‌گذاران خطرپذیر، ‌‌‌سرمایه‌گذاری ‌می‌کنند برسند، بلکه در مورد اخبار شرکت و رویدادهای کنونی آن، به روز باشند. هنگامی که تحقیق و توجه به جزئیات به خوبی در ایمیل اولیه بازتاب داده شود، ‌‌‌سرمایه‌گذار بیشتر احتمال دارد که به آن توجه کند.

  • ایمیلتان خیلی طولانی است

علاوه بر انجام تحقیقات مناسب، کارآفرینان باید به المان ایمیل خود توجه خاصی داشته باشند و در قسمت موضوع و بدنه ایمیل تمرکز کرده باشند. در قسمت موضوع، کارآفرینان باید یک جمله ارزشمند منحصر به فرد ارائه کننده ‌‌‌کسب‌وکار خود را در یک جمله بیان کنند. این مرحله، حیاتی است.

براون تأکید ‌می‌کند: ” اگر قسمت موضوع ‌‌‌سرمایه‌گذار را جذب نکند، احتمال دارد که حتی ایمیل را باز نکنند و کل فرصتتان برای همیشه از دست برود.”

اگر ‌‌‌سرمایه‌گذاران ایمیل را باز کرده و با یک متن طولانی مواجه شوند، به اندازه کافی آن را نمی‌خوانند. متن ایمیل را در یک پاراگراف نگه دارید و یک یا دو نکته در مورد طرح شرکتتان در آن قرار دهید که ‌‌‌سرمایه‌گذاران را برای خواندن پیچ دک تحریک کند.

این کار به حوزه تحقیقتان قبل از پیچ دک بر ‌می‌گردد. براون ‌می‌گوید:” باید آنچه را که این شرکت قرار است انجام دهد بدانید، و با توجه به آن دانش و علایقتان را در ایمیل برای شرکت ‌‌‌سرمایه‌گذار بیان کنید”.

  • پیچ دک شما داستانی نیست

اشتباه دیگری که براون بارها دیده، این است که کارآفرینان قادر به گفتن داستان خود به گونه‌‌ای که ‌‌‌سرمایه‌گذاران را جذب کند، نیستند. کارآفرینان، غالبا به اشتباه تعداد زیادی اسلاید و تصویر را برای گفتن داستان کافی ‌می‌دانند، اما کاملا برعکس است. در این مورد هرچه کمتر باشد، بهتر است.

” بیش از ۱۰ تا ۱۵ اسلاید را در پیچ دک خود قرار ندهید و داستان قانع کننده‌‌ای در مورد شرکتتان به اشتراک بگذارید. داستان‌ها چیزی است که مردم را جذب ‌می‌کنند” – زیرا بر عنصر انسانی ‌‌‌کسب‌وکار شما تأکید ‌می‌کند -.

به ‌‌‌سرمایه‌گذاران تمام اطلاعاتی که برای آگاهی کامل از ‌‌‌کسب‌وکارتان نیاز دارند، بدهید اما آن را به گونه‌‌ای شکل دهید که آنها را به آینده ی ‌‌‌کسب‌وکار از جهت پتانسیلی اش امیدوار کند.

  • خلاصه کار اجراییتان به خوبی چیده نشده است

پیچ دک شما باید با یک خلاصه اجرایی شروع شود. خلاصه اجرائی به عنوان یک مروری کوتاه از کل طرح ‌‌‌کسب‌وکار شما بیان ‌می‌شود. ارائه شما باید با این عنصر شروع شود و با دقت ساخته شود. این خلاصه باید شامل موارد زیر باشد:

  • توضیحات در مورد محصول یا سرویستان و مشکلی که آن را حل ‌می‌کند.
  • ساختار مدیریت شرکت
  • خلاصه‌‌ای از اهداف و موضوعات
  • طرح‌های مالی
  • یک مرور کلی از نیازهای مالی

این اولین صحنه از ایده ‌‌‌کسب‌وکارتان است که ‌‌‌سرمایه‌گذاران ‌می‌بینند. پانزده دقیقه وقت صرف کردن روی خلاصه اجرائی کافی نیست. برنامه‌ریزی کنید تا روزها برای ساختن خلاصه اجرایی وفت بگذارید، مطمئن شوید که نه تنها کامل است، بلکه عالی هم بیان ‌می‌شود.

  • پیچ دک شما پر از اشتباهات کوچک است

یکی از بزرگترین چیزهایی که ‌‌‌سرمایه‌گذاران را آزار ‌می‌دهد، اشتباهاتی به ظاهر جزئی هستند که تأثیر قابل توجهی بر ارائه کلی کارآفرینان دارند؛ شمار اندکی از کار غیر حرفه‌‌ای که تاثیر بدی ‌می‌گذارند. اطمینان حاصل کنید که هر قسمتی از ارائه، قبل از ارسال به ‌‌‌سرمایه‌گذار، برای جلوگیری از اشتباهات جزئی، حتی اشتباهات قابل اغماض، سه بار چک شود.

براون ‌می‌گوید: “کارهای کوچک مانند تبدیل نکردن یک ارائه پاورپوینت به یک پی دی اف، ‌می‌تواند یک اشتباه بزرگ باشد. ارائه شما باید تمیز و در فرمتی آسان برای خواندن باشد، زمانی که در ابتدا آن را طراحی کردید تا خوانده شود.”

هنگام ارسال ایمیل پیچ دک اصلی به ‌‌‌سرمایه‌گذار، مطمئن شوید که فرمت آن پی دی اف باشد. پس از ارائه، پیچ دک شما به احتمال زیاد به اشتراک گذاشته خواهد شد؛ یک فرمت پی دی اف باعث ‌می‌شود این فرایند آسان شود.

اشتباه‌های املایی ممکن است مضر باشد. تمام عناصر پیچ دک شما، از جمله ایمیل اولیه به ‌‌‌سرمایه‌گذاران، باید بدون اشتباهات املایی باشند. این اشتباه کوچک عدم توجه به جزئیات – چیزی که برای ‌‌‌سرمایه‌گذار بسیار مهم است – را نشان ‌می‌دهد.

نویسنده: جاناتان لانگ

مترجم: سعید عبدالهی

ویراستار: سید جواد کاشی‌زاده

منبع: https://www.entrepreneur.com/article/312780

کاری از گروه تولید محتوای مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف، تیر ۹۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *