مصاحبه آقاي دكتر منوچهر منطقي

س: آقاي دكتر! لطفاً در مورد سوابق تحصيلي و شغلي خود توضيح دهيد.

من در دبيرستان الهي واقع در منطقه نازي آباد تحصيل كردم. دوره دبيرستان از جنبه اصلاح آداب اجتماعي و منش اجتماعي بسيار مؤثر بود. افراد مستعد و الگوساز بسيارى وجود داشتند. در رشته مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي شريف قبول شدم، ولي به علت عدم علاقه به مكانيك، تغيير رشته دادم و در رشته برق فارغ التحصيل شدم. براي كارشناسي ارشد در ۳ امتحان شركت كردم كامپيوتر شريف، كنترل شريف و دوره مشترك بين صدا و سيما و پلي تكنيك نيويورك در حوزه مخابرات و الكترونيك كه در هر سه مورد پذيرفته شدم. تحصيل در رشته كامپيوتر شريف و پلي تكنيك نيويورك را همزمان شروع كردم. ولي بعداً به علت محدوديت هايي كه وجود داشت به اجبار كامپيوتر را كنار گذاشتم. در دوره دكترى تغيير حوزه دادم و از دانشگاه تهران در رشته مديريت سيستم ها فارغ التحصيل شدم.

س: آيا شما توانستيد با كارهاي صنعتي موازي پيش برويد؟

كار در صنعت را زماني كه براي كارشناسي ارشد تحصيل مي كردم شروع كردم و از سال ۵۸ كار را با تدوين روش هاى نگهدارى سامانه هاى جديد صوتي صدا و سيما شروع كردم. زماني كه فارغ التحصيل شدم به علت نيازهاي تخصصي جنگ به مخابرات سپاه رفتم. در مخابرات سپاه در ابتدا تعمير و نگهداري سامانه هاي مخابراتي و طراحي شبكه هاي مخابراتي را شروع كرديم و در ادامه به تحقيق و توليد سامانه هاي جديد مخابراتي پرداختيم و از سال ۶۳ كار را در حوزه هوافضا شروع كردم. در كل دوره دكترا همچنان در سازمان هوافضا كار تحقيق و توليد صنعتى را ادامه دادم.

س: در اين مجموعه فعاليت ها چه ميزان نوآوري فناورانه رخ داد؟

در همه اين حوزه هاى كاري نوآوري فناورانه اتفاق افتاد. در تمام حوزه هاي كاري كه شروع كرديم فناورى آن را نداشتيم بنابراين بايد ايجاد مي شد. ايجاد فناورى با بخشى براى تحقيق مشترك و به صورت تحقيق و توسعه در صنعت مربوطه انجام گرفت.

س: لطفاً در زمينه فعاليت هايي كه در ايران خودرو انجام داده ايد و تحولاتي كه روي داده است توضيح دهيد.

ورود به ايران خودرو همزمان با شروع فعاليت هاي شركت تام بود. مديريت ايران خودرو قصد داشتند مجموعه اي درست كنند كه بتوانند براي توليد محصولاتي كه در ايران خودرو طراحي مي شود خط توليد ايجاد كنند. لذا شركت « تام » که خلاصه شده تجهيزات ابزار و ماشين افزار است تأسيس شد.

 س: در طراحي تجهيزات و كار با ربات آيا شركت تام مي تواند طراح و سازنده اين تجهيزات باشد؟

مجموعه اي از افراد با تجربه به اضافه افرادي با خلاقيت بالا به علاوه همكاري فناورانه خارجى تركيبى بود كه كار رباتيك را در تام شروع كردند. پس از انجام حداقل ۳ پروژه، تام قادر به طراحى و پياده سازى هر خط توليد رباتيك با سطوح اتوماسيون بسيار بالاست.

س: در راهبرد ۱۰ ساله ايران خودرو ما مي توانيم صادر كننده اين دانش شويم؟

در حال حاضر توانمندي طراحي و ايجاد يك خط توليد با سطح فناورى بالا وجود دارد و ما صادرات اين دانش را دست كم به ۶ كشور جهان انجام داده ايم.

س: آيا مي توانيم در فناورى خودرو به سطوح جهاني دست پيدا كنيم؟

در فناورى خودرو در سه زمينه مى توانيم به سطوح جهانى دست پيدا كنيم: اولين حوزه در رشته الكترونيك خودروست. با توجه به اين كه در حوزه الكترونيك، مخابرات و كنترل داراى توانمندى بسيار بالايى هستيم، در اين حوزه مى توانيم با همكارى دانشگاه در دنيا سرآمد باشيم. همين طور در زمينه دستيابي به فناورى خودروهاي با سوخت گاز طبيعي هم مزيت بسيار بالايي داريم. سومين حوزه، طراحى خطوط توليد منعطف خودرو با سطح اتوماسيون بالاست.

س: به نظر شما يك كارآفرين چه ويژگي هاي مهمي دارد و آيا اين ويژگي ها رفتاري، مديريتي و يا نظام مند است؟

كارآفريني در ايران تفاوت بسيارى با محيط هاي ديگر دارد. در ايران كارآفريني مورد توجه قرار گرفته است. يك فرد كارآفرين براي اين كه كارش مؤثر باشد بايد در هر حوزه كارى كه وارد مى شود يك مرحله يادگيري مستمر و كسب تجربه را داشته باشد و بايد از مراحل پايين آن حوزه كارى را شروع كند و تا انتها برود. كارآفرين بايد صبر داشته باشد. زيرا كارآفرين يك فرد خلاق است و خلاق يعني حساسيت بالا نسبت به محيط و محيط ما عوام زيادي دارد كه باعث سركوب انگيزه كارآفريني مي شود و نهايتاً اين كه كارآفريني، يك محيط حامي مي خواهد. كه معمولاً محيط حامي، موقتي است. در اين صورت مدير كارآفرين اگر بخواهد كار بزرگي انجام دهد بايد توان اين را داشته باشد كه در محيط نفوذ كند و محيط را تغيير بدهد. در كشورهاي ديگر براي كارآفريني محيط به گونه اي آماده شده است كه كارآفريني در آنها به صورت نظام يافته انجام مي شود. به بيان ديگر كشورهاي ديگر از اين نظر از ما پيشرفته ترند و از افراد خلاق، به صورت بهينه استفاده مي كنند. يكي از دلايلي كه ما اين سامانه را نداريم اين است كه اغلب كارآفرينان ما در وسط راه، دچار يأس و نااميدي مي شوند و به آن حالت نمي رسيم.

س: لطفاً نظر خود را درباره كمك هايي كه دانشگاه براي ارتقاى كيفيت خودرو مي تواند انجام دهد، بيان كنيد.

هم اكنون خودروهايي داريم كه بعضى از آنها در سطح جهانى اند، ولى عمده آنها با اين سطح اختلاف دارند. براى ارتقاى كيفيت، بايد قطعات با كيفيت و سامانه هاى توليد كيفى داشته باشيم. در مورد قطعات، عمده آنها به دست بخش خصوصى توليد مى شود. دانشگاه مى تواند به عنوان كارآفرين در مواردى كه باعث ارتقاى كيفيت سازندگان بخش خصوصى مى شود به آنها كمك كند از جمله: عدم تسلط سازندگان بر مواد، عدم تسلط آنها بر فرايندهاى ساخت، عدم تسلط بر فرايندهاى كنترل كيفى و … از طرفى، سازندگان بايد قابليت طراحى داشته باشند و دانشگاه مى تواند در زمينه  ايجاد هسته هاى تحقيق و توسعه به آنها كمك كند. همه اينها مى تواند در قالب شركت هايى از فارغ التحصيلان كارآفرين دانشگاه باشد كه باعث تشكيل هسته هاى تخصصى در آينده نيز مى شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *