مصاحبه آقای دکتر منوچهر منطقی

س: آقای دکتر! لطفاً در مورد سوابق تحصیلی و شغلی خود توضیح دهید.

من در دبیرستان الهی واقع در منطقه نازی آباد تحصیل کردم. دوره دبیرستان از جنبه اصلاح آداب اجتماعی و منش اجتماعی بسیار مؤثر بود. افراد مستعد و الگوساز بسیارى وجود داشتند. در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف قبول شدم، ولی به علت عدم علاقه به مکانیک، تغییر رشته دادم و در رشته برق فارغ التحصیل شدم. برای کارشناسی ارشد در 3 امتحان شرکت کردم کامپیوتر شریف، کنترل شریف و دوره مشترک بین صدا و سیما و پلی تکنیک نیویورک در حوزه مخابرات و الکترونیک که در هر سه مورد پذیرفته شدم. تحصیل در رشته کامپیوتر شریف و پلی تکنیک نیویورک را همزمان شروع کردم. ولی بعداً به علت محدودیت هایی که وجود داشت به اجبار کامپیوتر را کنار گذاشتم. در دوره دکترى تغییر حوزه دادم و از دانشگاه تهران در رشته مدیریت سیستم ها فارغ التحصیل شدم.

س: آیا شما توانستید با کارهای صنعتی موازی پیش بروید؟

کار در صنعت را زمانی که برای کارشناسی ارشد تحصیل می کردم شروع کردم و از سال 58 کار را با تدوین روش هاى نگهدارى سامانه هاى جدید صوتی صدا و سیما شروع کردم. زمانی که فارغ التحصیل شدم به علت نیازهای تخصصی جنگ به مخابرات سپاه رفتم. در مخابرات سپاه در ابتدا تعمیر و نگهداری سامانه های مخابراتی و طراحی شبکه های مخابراتی را شروع کردیم و در ادامه به تحقیق و تولید سامانه های جدید مخابراتی پرداختیم و از سال 63 کار را در حوزه هوافضا شروع کردم. در کل دوره دکترا همچنان در سازمان هوافضا کار تحقیق و تولید صنعتى را ادامه دادم.

س: در این مجموعه فعالیت ها چه میزان نوآوری فناورانه رخ داد؟

در همه این حوزه هاى کاری نوآوری فناورانه اتفاق افتاد. در تمام حوزه های کاری که شروع کردیم فناورى آن را نداشتیم بنابراین باید ایجاد می شد. ایجاد فناورى با بخشى براى تحقیق مشترک و به صورت تحقیق و توسعه در صنعت مربوطه انجام گرفت.

س: لطفاً در زمینه فعالیت هایی که در ایران خودرو انجام داده اید و تحولاتی که روی داده است توضیح دهید.

ورود به ایران خودرو همزمان با شروع فعالیت های شرکت تام بود. مدیریت ایران خودرو قصد داشتند مجموعه ای درست کنند که بتوانند برای تولید محصولاتی که در ایران خودرو طراحی می شود خط تولید ایجاد کنند. لذا شرکت « تام » که خلاصه شده تجهیزات ابزار و ماشین افزار است تأسیس شد.

 س: در طراحی تجهیزات و کار با ربات آیا شرکت تام می تواند طراح و سازنده این تجهیزات باشد؟

مجموعه ای از افراد با تجربه به اضافه افرادی با خلاقیت بالا به علاوه همکاری فناورانه خارجى ترکیبى بود که کار رباتیک را در تام شروع کردند. پس از انجام حداقل 3 پروژه، تام قادر به طراحى و پیاده سازى هر خط تولید رباتیک با سطوح اتوماسیون بسیار بالاست.

س: در راهبرد 10 ساله ایران خودرو ما می توانیم صادر کننده این دانش شویم؟

در حال حاضر توانمندی طراحی و ایجاد یک خط تولید با سطح فناورى بالا وجود دارد و ما صادرات این دانش را دست کم به 6 کشور جهان انجام داده ایم.

س: آیا می توانیم در فناورى خودرو به سطوح جهانی دست پیدا کنیم؟

در فناورى خودرو در سه زمینه مى توانیم به سطوح جهانى دست پیدا کنیم: اولین حوزه در رشته الکترونیک خودروست. با توجه به این که در حوزه الکترونیک، مخابرات و کنترل داراى توانمندى بسیار بالایى هستیم، در این حوزه مى توانیم با همکارى دانشگاه در دنیا سرآمد باشیم. همین طور در زمینه دستیابی به فناورى خودروهای با سوخت گاز طبیعی هم مزیت بسیار بالایی داریم. سومین حوزه، طراحى خطوط تولید منعطف خودرو با سطح اتوماسیون بالاست.

س: به نظر شما یک کارآفرین چه ویژگی های مهمی دارد و آیا این ویژگی ها رفتاری، مدیریتی و یا نظام مند است؟

کارآفرینی در ایران تفاوت بسیارى با محیط های دیگر دارد. در ایران کارآفرینی مورد توجه قرار گرفته است. یک فرد کارآفرین برای این که کارش مؤثر باشد باید در هر حوزه کارى که وارد مى شود یک مرحله یادگیری مستمر و کسب تجربه را داشته باشد و باید از مراحل پایین آن حوزه کارى را شروع کند و تا انتها برود. کارآفرین باید صبر داشته باشد. زیرا کارآفرین یک فرد خلاق است و خلاق یعنی حساسیت بالا نسبت به محیط و محیط ما عوام زیادی دارد که باعث سرکوب انگیزه کارآفرینی می شود و نهایتاً این که کارآفرینی، یک محیط حامی می خواهد. که معمولاً محیط حامی، موقتی است. در این صورت مدیر کارآفرین اگر بخواهد کار بزرگی انجام دهد باید توان این را داشته باشد که در محیط نفوذ کند و محیط را تغییر بدهد. در کشورهای دیگر برای کارآفرینی محیط به گونه ای آماده شده است که کارآفرینی در آنها به صورت نظام یافته انجام می شود. به بیان دیگر کشورهای دیگر از این نظر از ما پیشرفته ترند و از افراد خلاق، به صورت بهینه استفاده می کنند. یکی از دلایلی که ما این سامانه را نداریم این است که اغلب کارآفرینان ما در وسط راه، دچار یأس و ناامیدی می شوند و به آن حالت نمی رسیم.

س: لطفاً نظر خود را درباره کمک هایی که دانشگاه برای ارتقاى کیفیت خودرو می تواند انجام دهد، بیان کنید.

هم اکنون خودروهایی داریم که بعضى از آنها در سطح جهانى اند، ولى عمده آنها با این سطح اختلاف دارند. براى ارتقاى کیفیت، باید قطعات با کیفیت و سامانه هاى تولید کیفى داشته باشیم. در مورد قطعات، عمده آنها به دست بخش خصوصى تولید مى شود. دانشگاه مى تواند به عنوان کارآفرین در مواردى که باعث ارتقاى کیفیت سازندگان بخش خصوصى مى شود به آنها کمک کند از جمله: عدم تسلط سازندگان بر مواد، عدم تسلط آنها بر فرایندهاى ساخت، عدم تسلط بر فرایندهاى کنترل کیفى و … از طرفى، سازندگان باید قابلیت طراحى داشته باشند و دانشگاه مى تواند در زمینه  ایجاد هسته هاى تحقیق و توسعه به آنها کمک کند. همه اینها مى تواند در قالب شرکت هایى از فارغ التحصیلان کارآفرین دانشگاه باشد که باعث تشکیل هسته هاى تخصصى در آینده نیز مى شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *