مصاحبه آقاي مهندس فرخ مليحي

س: آقاي مهندس لطفاً خودتان را معرفي كنيد و در مورد سوابق تحصيلي و كاري خود توضيح دهيد؟

من فرخ مليحي فارغ التحصيل سال ۱۳۵۴ رشته مهندسي برق دانشگاه صنعتي شريف هستم. ما در سال ۱۳۵۰ به همراه تعداد زيادي از فارغ التحصيلان دبيرستان البرز به دانشگاه صنعتي شريف راه يافتيم. بعد از پايان در شهر Carnegie-Mellon University تحصيلات در ايران براي ادامه تحصيل به دانشگاه كارنگي ملون پيتسبورگ امريكا رفتم. كارشناسي ارشد را در رشته مهندسي برق و انرژي در سال ۱۳۵۶ گرفتم و بعد از آن دوره و در رشته مهندسي Carnegie-Mellon را در دانشگاه M.E. Polymer & Surface Science تخصصي شيمي با گرايش علوم پليمر در سال ۱۳۵۸ به پايان رساندم. دوره كارشناسي ارشد براي من يك  دوره ي تغيير و تحول بود و به تدريج از رشته مهندسي برق وارد مهندسي شيمي با تخصص پليمر و علوم شيمي سطح شدم. تجربه كاري و حرف هاي من در ۲۵ سال اخير در زمينه صنايع پتروشيمي با تمركز بر بخش تحقيق و توسعه در صنعت رنگ و صنايع شوينده و بهداشتي بوده است. بعد از فارغ التحصيلي به مدت ۴ سال به عنوان محقق در بخش تحقيقات در صنايع توليد رنگهاي ICI Chemicals كه بخشي از شركت Glidden Coatings and Resins شركت خانگي و صنعتي است در ايالت اوهايو امريكا كار كردم. اين دوران كاري براي من تجربه پرباري بود. مسئوليت كاري در اين شركت بيشتر در زمينه بررسي خواص فيزيكي و كيفيت پليمرها و پيگمان هاي مختلف مورد استفاده تهيه بيش از ۱۰ مقاله علمي است كه در نشريات ICI در صنعت رنگ بود. نتيجه كار در مركز تحقيقات شركت معتبر تخصصي در صنعت رنگ و فناوري پليمرها در سا ل هاي ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ چاپ شد و نيز در كنفرانس هاي مختلف بين المللي ارائه گرديد. در ايالت نيوجرسي كه از بزرگترين Colgate- Palmolive در سال ۱۳۶۳ به مركز تحقيقاتشركت هاي توليدكننده محصولات شوينده و بهداشتي بين المللي است رفتم و ابتدا به عنوان محقق ارشد در بخش تحقيقات و سپس به عنوان مدير بخش توسعه محصولات شوينده مشغول به كار شدم. اين دوره ۱۰ ساله ( ۷۲ -۱۳۶۳ ) تجربه ي بسيار خوبي در زمينه تحقيقات كاربردي و مديريت فرايند طرح و توسعه محصولات به همراه يك تيم كاري مهندسي و بازاريابي بين المللي در صنايع شوينده را دربرداشت. طراحي و بازارگذاري چندين محصول، ثبت ۵ اختراع در امريكا Colgate-Palmolive حاصل كار در شركت و كشورهاي ديگر و نيز ارائه مقالات تخصصي در كنگره هاي مختلف بين المللي بود. در حقيقت يك تجربه حرف هاي مفيد در زمينه فناورى و بازاريابي محصولات شوينده و بهداشتي كه بازار جهاني وسيعي دارند كسب كردم. مانند پودرها و مايعات لباسشويي و محصولات ظرفشويي (Household Detergents) محصولات شوينده و پاك كننده هاي خانگي بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار در بازار جهان فروش دارند. در حال حاضر كشور ما حدود يك درصد از سهم بازار مصرف بين المللي اين محصولات را به خود اختصاص داده است. همين طور محصولات مانند شامپو، انواع صابون و خميردندان و غيره بيش از ۲۰۰ ميليارد (Personal Care Products) بهداشتي دلار در سطح دنيا فروش دارند. اين محصولات با كارايي و تنوع وسيع، سهمى عمده در بهبود بهداشت و سلامت جوامع ايفا مي كنند. پس از كسب تخصص و تجربه حرف هاي در امريكا در سال ۱۳۷۲ به ايران بازگشتم. بازگشت من مصادف با سالهاي پس از پايان جنگ و شروع تغيير و تحولات اقتصادي در ايران براي بازسازي كشور بود. در سال ۱۳۷۴ را با كمك چند تن از دوستان تأسيس Fargol Group شركت مشاوره بين المللي به نام گروه تحقيقات فرگل كرديم. فعاليت عمده شركت در بخش هاي مشاوره مديريت، طرح و توسعه محصولات، اجراي طرح هاي تحقيقاتي و آموزش و مشاوره به صنايع است. همكاري شركت بيشتر با صنايع شيميايي با تمركز بر صنعت شوينده و بهداشتي است،كه صنعت پويا و فعالي در سطح كشور است. در كشور ما از سال ۱۳۴۰ شركت هاي بزرگ و فعالي در اين صنعت تأسيس شده كه ميتوان گفت در اين صنعت بخش عمده دانش فني را جذب كرده اند و حرفي براي گفتن داريم. فناورى آن را جذب كرده ايم و حتي در بعضي موارد توانسته ايم بهبود هايي را هم در طراحي محصولات و فرايند توليد حاصل كنيم. البته فضاي فعاليت صنايع هنوز به طور كامل رقابتي نيست و بخش هايي از اين صنعت حتي در سال هاي اخير نيز از يارانه هاي دولتي بهره مند بودند. اين امر باعث شده كه بخش هايي از فعاليت تخصصي صنايع از جمله واحدهاي تحقيقاتي و بخش بازاريابي كمتر توسعه يابند و فعاليت محدودي داشته باشند. برخي مسائل موجود در شركت ها كه در حال حاضر باعث محدوديت بهره وري، اثربخشي و كارايي اين سازمانها مي شوند عبارتند از: ضعف مديريت، عدم وجود برنامه ريزي بلند مدت،ضعف در آموزش حرف هاي مديران و كارشناسان، ضعف دانش فني و دانش بازار و ضعف ساختاري سازمان ها.در حال حاضر مديريت صحيح و علمي بيش از هر زمان در احيا و رشد سازمان ها نقش كليدي دارد. سازمان ها اگر بخواهند خدمات و وظايف خود را به نحو مطلوب انجام دهند و در بازارهاي بين المللي رقابت كنند بايد راه و روش و ساختار خود را تغيير دهند و با يك تفكر نظا م دار و برنامه ريزي بلندمدت سازمان ها را اداره كنند. ما در برنامه كاري گروه تحقيقات فرگل بر ۳ بخش تمركز داريم: كمك به شركت هاي توليدي در زمينه بهبود محصولات موجود و طراحي و بازارگذاري محصولات جديد، مشاوره در امور بازاريابي و تحقيقات بازار و همكاري در برنامه هاي آموزش تخصصي مديران و كارشناسان. در كل هدف اين است كه به ارتقاى بهره وري، كارايي و اثربخشي شركت هاي توليدي كه هنوز مراكز تخصصي تحقيقات و يا واحدهاي بازاريابي توسعه يافته ندارند كمك كنيم كه با توسعه محصولات جديد و بهبود كيفيت محصولات موجود بهتر بتوانند در بازار ملي و نيز در بازارهاي بين المللي رقابت كنند.

س: آقاي مهندس! شما فرموديد ثبت اختراع داشتيد. لطفاً در اين مورد بيشتر توضيح دهيد.

من ۵ اختراع بين المللي ثبت شده دارم كه در زمينه طراحي محصولات شوينده و فرايند توليد اين محصولات هستند. در شركت هاي بين المللي ثبت اختراع از معيارهاي مهم در ارزيابي واحدهاي تحقيقات و قدرت نوآوري سازمان هاست. در صنايع شوينده هر سال بيش از ۲۰۰۰ اختراع در سطح بين المللي ثبت مي شود. شركت هاي بين المللي با  ثبت اختراعات خود مزيت رقابتي ايجاد مي كنند و از دانش فني و نتايج تحقيقات شركت محافظت مي نمايند. همان طور كه اشاره شد هدف از تأسيس گروه تحقيقات فرگل كمك به واحدهاي توليدي كشور در زمينه انتقال دانش و بهبود بهره وري است. هدف ما انتقال دانش فني و مهارت ها و روش هاي نوين كاري است تا اين صنعت بتواند با روش هاي علمي تخصصي  كار كند و كيفيت محصولات و سطح فرايند توليد خود را ارتقا بخشد. نتايج مطالعات و اختراعات ثبت شده و بيش از ۳۰ مقاله كه در زمينه مواد شوينده، پليمرها، مواد پتروشيمي ارائه و چاپ شده در امور مربوط به طرح هاي تحقيقاتي و طرح و توسعه محصولات مورد استفاده قرار مي گيرند. نتيجه آن شد كه توانستيم محصولات مختلفي را كه قبل از آن در بازار وجود نداشت، با سرمايه گذاري و همكاري شركت هاي توليدي داخلي بازارگذاري كنيم. از جمله طرح هاي تكميل شده گروه تحقيقات فرگل مي توان به اين موارد اشاره كرد: طراحي و بازارگذاري پودر براي بهبود قدرت سفيدكنندگي (Bleach Activator) ماشين لباسشويي بر پايه فناورى جديد مواد فعال كننده كه هم قدرت (Mild Dishwashing Liquids) كه در سال ۱۳۷۵ وارد بازار شد. مايعات ظرفشويي جديد Household) پا ك كنندگي بهتر دارند و هم سازگاري بهتري براي پوست دارند، پا ك كننده هاي مختلف (Fabric Softeners) براي نظافت و جرم زدايي سطوح مختلف خانگي، مايعات نرم كننده لباس (Cleaners و مايعات لباسشويي مخصوص شستشوي پارچه هاي رنگي كه در سال هاي اخير به بازار محصولات كشور  عرضه شده اند.

س: آقاي مهندس! با توجه به توضيحاتي كه داديد شما در كار تحقيقاتي هستيد. آيا ارتباط شما با تمامي صنايع كشور است؟ يعني براي همه اين خدمات را داريد؟

همان طور كه قبلاً اشاره شد همكاري گروه فرگل بيشتر با صنايع شيميايي با تمركز بر صنعت رنگ و صنعت شوينده و بهداشتي است. در كار مشاوره دو محور را رعايت مي كنيم: يكي مسئله اختصاصي و محرمانه بودن طرحها – يعني حاصل كار انجام شده براي يك شركت و يا خدماتي را كه ارائه  مي شود فقط در اختيار آن شركت خاص مي گذاريم. پروژه ها ممكن است ۶ ماه تا يك سال يا بيشتر به طول انجامد. در طول مدت همكاري دانشي را انتقال مي دهيم كه به توليد محصول جديد – بهبود فرايند توليد و يا ارتقاى كيفيت محصول موجود منجر مي شود و نهايتاً موجب ايجاد ارزش افزوده و افزايش سهم بازار براي آن شركت خاص مي شود. محور ديگر تعهدي است كه به كار برنامه ريزي شده و ساختاربندى شده و كاربرد علم و دانش روز داريم. نتيجه اين امر قدرت ابتكار و نوآوري در بازار، ايجاد مزيت رقابتي و وجه تمايز در خصوصيات محصول جديد و نهايتاً جذب سهم بيشتر بازار و سودآوري مناسب براي شركت هاست. امروزه در بازارهاي بين المللي، شركتها راهبردهاي مختلفي را در طراحي و بازارگذاري محصولات دنبال مي كنند. پيشرو بوده است. هميشه نوآوري كرده و هزينه Sony به طور مثال در صنعت الكترونيك لوازم خانگي، شركت زيادي براي تحقيقات صرف مي كند تا در سطح اول فناورى باشد و محصولات جديد را قبل از رقبا وارد بازار كند.هستند كه راهبرد آنها بر اين اساس است كه (Matsushita (Panasonic اما شركت هاي ديگري مانند شركت هزينه كمتري را براي ابداع و نوآوري بگذارند و بيشتر دنباله روى شركت هاي پيشرو هستند. هدف اين شركت ها اين است كه بتوانند فناورى را سريع مشابه سازي و با يك ساختار قيمتي و آميخته، محصول متفاوتى را بازارگذاري سريع تر رخ مي دهد كه اين مطلب « مشابه سازي » كنند. در بعضي صنايع از جمله صنايع شوينده و بهداشتي فرايند بستگي به پيچيدگي فناورى دارد. سعي ما بر اين است در صنايع شوينده با استفاده از فناورى جديد در طرح و توسعه محصولات بتوانيم فاصله دست كم يكساله در حضور بازار با رقبا ايجاد كنيم تا در طول يك سال آن محصول جديد وارد بازار شود و نام تجاري آن در بازار جا بيفتد و سهم مناسبي از بازار را به خود اختصاص دهد.

س: با توجه به اين كه شما يك شركت تحقيقاتي هستيد آيا به دانش فني خاصي دست يافته ايد؟ و تا به حال موفق به صادر كردن آن شده ايد؟

تمركز كار ما همان طور كه ذكر شد روي انتقال دانش فني است. طبق تعريفي كه اين روزها در دنيا براي يعني جابه جايي اطلاعات در جهت R&D ، وجود دارد، اگر كلي و كلان به آن نگاه كنيم (R&D) تحقيق و توسعه نوآور،پاسخ به نياز جامعه و يا حل يك مشكل. همين كار را ما با فعاليت هاي گروه تحقيقات فرگل در ايران انجام داديم.يعني هدف ما اين بوده كه دانش روز را جمع آوري و به صورت يك مجموعه روي يك كاربرد خاص به طور مثال طراحي يك محصول جديد متمركز كنيم. البته قبل از اين كه اين اتفاق بيفتد همان طور كه اشاره شد يك شاخه ديگر از فعاليت هاي گروه فرگل كارهاي تحقيق بازار است كه قبل از مرحله طراحي محصول لازم است تكميل و ارزيابي كيفيت (Concept Evaluation) شود. كار تحقيق بازار عمدتاً در دو مرحله: ارزيابي ايده محصول با نظرخواهي از مصرف كنندگان انجام مي شود. (Product Testing) نمونه محصول امروزه شركت هاي بين المللي به اين نتيجه رسيده اند كه ابتدا بايد بازار را دقيقاً ارزيابي كرد، نيازها و مشكلات مصرف كننده را شناسايي كرد و بعد از آن به دنبال فناورى رفت و محصول را طراحي كرد. من فكر ميكنم كه ما در گروه تحقيقات فرگل موفق بوديم كه اين ارتباط  مهم را ايجاد كنيم. البته نكته ديگري كه بايد به آن توجه كرد اين است كه بايد توانايي شركت ها از نظر امكانات توليد، سرمايه گذاري و قدرت اجرايي طرح ها بررسي و در صورت لزوم تقويت شود. در طراحي محصولات، عادات و فرهنگ مصرف خاص در جامعه و ميزان درآمد سرانه بايد در نظر گرفته شود. لذا هر فناورى براي هر كشوري جوابگو نيست و براي جوامع مختلف فناورى هاي خاصي در نظر گرفته مي شود. البته سعي بر اين است كه هرچه بيشتر به طرف فناورى جديد برويم. اما بايد استفاده از اين فناورى و محصولاتي كه وارد بازار مي شود با سطح درآمد و فرهنگ مصرف جامعه نيز هم خواني داشته باشد و يا فرهنگ مصرف از طريق اطلاع رساني مؤثر ايجاد شود. در بخش صادرات فناوري و دانش فني، ما پروژه هايي را با شركت هاي بين المللي داريم كه بيشتر در زمينه تحقيق و بررسي بازار و ارزيابي كيفيت محصولاتند. شركتهاي مختلفي هستند كه كارهاي تجاري در ايران انجام مي دهند و علاقه مندند كه بازار مصرف و نيازها را بشناسند و ما در اين زمينه به اين شركت ها كمك مي كنيم. تحقيق بازار براي آنها انجام مي دهيم تا خدمات اقتصادي و تجاري كه انجام مي دهند متمركز و بر اساس بررسي دقيق نياز جامعه و بازار مصرف انجام گيرد.

س: شما معمولاً دانشي كه داريد به چه صورت به روز مي كنيد؟

بحث دانش در حال حاضر همان طور كه مي دانيد به قدري وسيع است كه واقعاً حتي شركت هاي بزرگ هم يك درباره مواد (Patent) بخش محدودي از آن را در اختيار دارند. در صنايع شوينده سالانه بيش از دو هزار اختراع (Surfactants) اوليه و فرايند توليد در دنيا ثبت مي شود. بيش از ۲۰ نشريه تخصصي در زمينه مواد فعال سطحي در سطح دنيا وجود دارد. به خصوص در اين ۳۰ سال اخير توليد دانش در (Detergents) و محصولات شوينده اين صنعت مانند ديگر صنايع زياد بوده و با راه اندازي شبكه اينترنت بيش از پيش در دسترس كارشناسان و محققان است. هم در زمينه ايجاد مواد جديد كه در ساخت محصولات كاربرد دارند و هم اين كه چطور از اين مواد براي طراحي محصولات جديد استفاده شود. در گروه تحقيقات فرگل اطلاعات مورد نياز از طريق ارتباطات ملي و بين المللي با صنايع شوينده، نشريات علمي و اينترنت كسب مي شود. سعي مي شود تا با حضور در كنگره هاي مهم اطلاعات روز را كسب كنيم و با جامعه علمي دنيا در ارتباط باشيم و تبادل نظر كنيم. در مسير انتشار مقالات و كتاب هاي جديد در سطح بين المللي هستيم. نهايتاً اين اطلاعات را از طريق سمينارهاي داخلي و كارگاه هاي آموزشي به مديران و كارشناسان صنعت ارائه مي دهيم. همچنين ارتباطاتي كه در داخل كشور بين توليد كنندگان وجود دارد، مديران و كارشناساني كه در اين صنعت فعالند و دانشگاه هايي كه كارهاي مربوط به اين صنعت را انجام مي دهند مي توانند منابع مفيدي براي تبادل اطلاعات باشند. متأسفانه ما هنوز در ايران دانشگاهي نداريم كه توجه خاصي به صنعت شوينده ها كرده باشد. در سال هاي اخير كم و بيش پروژه هايي به طور پراكنده در دانشگاه هاي مختلف انجام شده است. به طور مثال چند پروژه به طور مقطعي در دانشكده شيمي دانشگاه صنعتي شريف و دانشكده علوم دانشگاه تهران انجام شده است. بخشي از مشكلات به ارتباط ضعيف صنعت و دانشگاه مربوط مي شود كه هنوز از انسجام كافي برخوردار نيست. در كشورهاي اروپايي، امريكا و ژاپن دانشكده هاي شيمي يا مهندسي شيمي فعاليتهاي تحقيقاتي متمركز بر صنايع شوينده دارند.

س: آقاي مهندس! نظر شما در مورد مقوله ارتباط مؤثر صنعت با دانشگاه چيست؟

به برخي موارد در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه در بخش قبل اشاره شد. در حال حاضر چندين ماه است با گروهي به نام جمعيت ارتباط صنعت و دانشگاه كه چند سالي است به همت دانشگاه اميركبير در ايران فعال شده همكاري مي كنيم. به نظر من تا زماني كه فضاي فعاليت صنايع به طور كامل رقابتي نشده و واحد هاي تحقيقات به سطح قابل قبولي از نظر نيروي تخصصي، دانش و مهارتها و امكانات آزمايشگاهي نرسند R&D) صنايع نمي توان صنعت را به طور مؤثر با دانشگاه ارتباط داد. واحدهاي تحقيقاتي صنعت بايد توسعه يابند و تقويت شوند و از نظر نيروي تخصصي و دانش كار از سطح بالايى برخوردار باشند تا بتوانند با دانشگاه ارتباط مؤثر ايجاد كنند. پروژه هاي مشتركي در سال هاي گذشته بوده است كه به طور مقطعي باعث ارتباطاتي بين صنعت و دانشگاه شده اما در زمان مناسب تكميل نشده و به نتيجه قطعي نرسيده است. كامل نشدن اين پروژه ها شبهه اي براي صنعت ايجاد كرده است و اين باعث شده كه به منابع ديگر رجوع كنند و حاضر شوند هزينه هاي زيادي را بدهند تا مشكلات را رفع كنند. به اين ترتيب به نظر من بايد در آن حلقه مفقوده كه اشاره شد يك گروه كاري متخصص كه هم آشنايي خوبي با مشكلات صنعت دارند و هم از دانش و تخصص و امكانات دانشگاهي مطلعند قرار گيرند و اين ارتباط را تهيه كند كه با تحليل (Business Plan) ايجاد كنند. لازم است اين گروه تخصصي بتوانند يك برنامه تجارى دانشگاه به حل مشكلات صنعتي با كمك دانشگاه منجر شود. دانشگاه بايد « امكانات » هاي صنعت و « نياز » دقيق از اعتماد و اعتبار ايجاد كند كه مي تواند مشكلات صنعت را در زمان مناسب و با صرف بودجه قابل قبول حل كند و صنعت كشور نيز اعتقاد پيدا كند كه بايد صنعت ما تخصصي و بر پايه علم و دانش روز باشد تا بتواند در بازار بين المللي رقابت كند. در اين زمينه ما از ۵ سال پيش با دانشكده شيمي دانشگاه صنعتي شريف همكاري هايي داشتيم و در نهايت توانستيم يك درس كاربردي درباره صنايع شوينده را در برنامه دوره كارشناسي شيمي قرار دهيم كه چند ترم ارائه -SDTC) شده است. سال گذشته نيز يك كنفرانس بين المللي در زمينه فناورى مواد فعال سطحي و شوينده ها ۲۰۰۸ ) با همكاري دانشكده مهندسي شيمي و نفت و حمايت صنايع شوينده در دانشگاه شريف داشتيم كه با استقبال خوب كارشناسان صنعت و هيئت علمي دانشگاه با موفقيت برگزار گرديد. چند طرح تحقيقاتي نيز در با همكاري مركز تحقيقات شيمي و مهندسي شيمي ايران و (Surfactants) زمينه آناليز مواد اوليه شوينده ها اصفهان انجام شده است. همچنين به تازگى يك LAB شركت سرمايه گذاري صنايع شيميايي ايران در مجتمع در دانشكده شيمي دانشگاه تهران فعال شده (Surfactants) دوره كارشناسي ارشد مرتبط با مواد فعال سطحي است. اين فعاليت ها شروع خوبي است اما راهى طولاني در پيش داريم تا مجموعه اين فعاليت ها به صورت يك جريان مستمر شكل گيرد. اميدوارم كه با استقبال صنعت و نشان دادن تعهد و اعتمادي كه به تخصص و دانش دانشگاه دارد و همين طور با استقبال دانشگاه از صنايع، اين ارتباط در« تأسيس شركتهاي دانشجويي » آينده قوي تر شود.

س: در مركز كارآفريني دانشگاه صنعتي شريف ايده اي مطرح شده تحت عنوان لطفاً نظر خود را درباره اين ايده بفرماييد.

به نظر من برنامه و تمرين خوبي است تا بتوان مهارت هاي افراد و استعدادهاي بالقوه آنها را براي كارآفريني رشد خود را راه اندازي (Business) داد. در خارج از كشور معمول اين است فردي كه مي خواهد كسب و كار تجاري كند، ابتدا بايد چند سالي در يك سازمان كار كند كه هم دانشي را كه در دانشگاه فرا گرفته به كار برد و هم يك سرمايه اوليه براي خود ايجاد كند تا در راه اندازي شركت از اين درآمد استفاده كند. مهم تر اين كه فرد ياد مي گيرد يك سازمان توليدي و يا خدماتي چگونه كار مي كند و مديريت مي شود. به نظر من مهم است كه در اين شرايط تمرينى ايجاد كارآفريني كه در دانشگاه ميسر شده شركت-كنندگان مطالبي ازجمله:اصول مديريت، ساختار سازمان، ارتباطات داخل سازمان و مهارت هاي لازم در امور حقوقي، مالي و بازاريابي را فرا گيرند. اگر ما بتوانيم ايده هاي جديد ارائه دهيم كه نوآوري و حل يك مسئل هاي مهم جامعه در كار باشد قطعاً موفقيت بيشتري در پيدارد. تأكيد من اين است كه اين گروه ها از بازار شروع كنند و نيازها را به دقت بررسي كرده، با توجه به دانشي كه كنند. (Business Plan) دارند نتايج تحليل خود را تبديل به يك برنامه تجاري کنند.

س: تعريف شخصي شما از كارآفريني چيست و به نظر شما خصوصيات فرد كارآفرين چيست؟

تعريف كلاسيك كارآفريني مشخص است و در كتابها و مقالات مختلف به آن اشاره شده است. اگر بخواهيم عوامل اصلي در تعريف كارآفريني را بيان كنيم شامل موارد زير مي شوند:

– خلاقيت و نوآوري

– جمع آوري منابع لازم و سازماندهي يك بنگاه اقتصادي

– استفاده از يك فرصت براي موفقيت اقتصادي در شرايط مبهم و خطرپذيراما از نظر خصوصيات كارآفرينان،

به نظر من فرد كارآفرين بايد ابتدا هدف كار را به صورت دقيق و شفاف با توجه به نيازها و امكانات تنظيم كند و به جزئيات كار (Business Plan) تعيين كند. يك برنامه كاري دقيق توجه كند. توجه به امور مالي در شروع كار و توانايي جذب سرمايه در مواقع لازم از نكات كليدي در موفقيت يك كارآفرين است. فرد كارآفرين بايد خود نمونه و الگوي كاري خوبي بوده و از اعتبار و اعتماد شركا و همكاران خود برخوردار باشد. كارآفرين بايد نظم و انظباط كاري داشته و اولويتها را خوب تشخيص دهد. پشتكار، سعي و تلاش و قدرت ريسك پذيري داشته و علاقه داشته باشد كار را به انتها برساند. همچنين حضور يك مدير قوي با قدرت رهبري گروه كاري و سازماندهي يك تيم كاري با تخصص هاي مختلف اهميت زيادي دارد. يك كارآفرين خوب در شروع كار مي تواند از مشاوران تخصصي در زمينه هاي امور حقوقي، بازاريابي، امور مالي و جذب سرمايه كمك بگيردتا وقتي كه بتواند در زمان مناسب با گسترش سازمان، تخصص و مهارت هاي لازم را در داخل شركت ايجاد كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *