آنچه باید درباره جهانی کردن کسب‌وکار خدماتی خود بدانید

جهانی کردن کسب‌وکار خدمانی:

اکثر مردم وقتی به ‌‌کسب‌وکار‌های جهانی فکر ‌می‌کنند، معمولا کالاهای فروخته شده به بازار‌های ‌‌بین‌المللی را در نظر دارند. اما ‌‌کسب‌وکار‌های محصول محور تنها شرکت‌هایی نیستند که می‌توانند در بازار‌های جهانی موفق باشند. شرکت‌های خدماتی نیز روز به روز در عرصه ‌‌بین‌المللی پرطرفدارتر می‌شوند.

در ماه می سال ۲۰۱۷ ، اداره تحلیل اقتصادی  گزارشی درباره کالاها و خدمات ‌‌بین‌المللی منتشر کرد. این گزارش حاکی از این بود که صادرات خدماتی در ماه می ۰٫۶ میلیارد دلار افزایش یافته است، که این میزان ۲۰۰ درصد بیشتر از رشد صادرات کالا است. برخی خدمات به خاطر طبیعت ‌‌کسب‌وکارشان در زمینه جهانی خوب عمل می‌کنند. برای مثال، به گفته وزارت بازرگانی ایالات متحده خدمات مسافرتی و مالی در ماه می به ترتیب ۰٫۳ و۰٫۲ میلیارد دلار رشد داشته‌‌اند

درباره جهانی کردن کسب‌وکار خدمانی

با این حال توسعه‌ی جهانی بدون چالش نیست. اد مارش ، مشاور صادراتی شرکت امریکن اکسپرس ، تاکید می‌کند که ‌‌کسب‌وکار خدماتی موفق در عرصه ‌‌بین‌المللی باید بتواند از تفاوت‌های فرهنگی فراتر رود.

مارش افزود ” برای مثال طراحی فرودگاه‌ها و مراکز کنفرانس و انجمن‌ها، خدماتی هستند که ملاحظات مشترک اولیه را در هر جای دنیا از نظر عملکرد و مقررات دارند. با این حال ویژگی‌های طرح بسیار وابسته به فرهنگ هر بازار است.”

همچنین آداب و رسوم اجتماعی متفاوت نیز باید هنگام انجام ‌‌کسب‌وکار در خارج از کشور در نظر گرفته شود. جولیا ونگ ، مدیر عامل کمپانی ‌‌بین‌المللی طراحی داخلی و مشاوراتی به نام جولیا ونگ دیزاینر ، به خاطر روابطی که با دیگر مشتریان داشت مورد توجه ‌‌کسب‌وکار‌های ‌‌بین‌المللی قرار گرفت.

خانم ونگ اظهار داشت”هنگام کار با مشتریان ‌‌بین‌المللی بخش اجتماعی ‌‌کسب‌وکار نقش مهمی‌را بازی می‌کند. درک این موضوع که فرهنگ‌های متفاوت روش‌های متفاوتی برای ‌‌کسب‌وکار دارند مهم است. برای مثال بسیاری از ‌‌کسب‌وکار‌ها در آسیا در محیطی دوستانه انجام می‌شود.”

خانم ونگ در مصاحبه با Business News Daily گفته است که بزرگترین مانعی که برای توسعه‌ی موفقیت‌آمیز خدماتش در عرصه ‌‌بین‌الملل باید از آن عبور کند، درک کردن و پل زدن بین اختلافات در فرهنگ و سبک زندگی است. مارش نیز چنین توصیه‌ای داشت.

به گفته‌ی آقای مارش”هنگام ورود به بازار‌های تازه،‌‌کسب‌وکار‌ها باید بازاریابی، مدل‌های کسب‌وکار، طرح‌ها ودیگر برنامه‌هایشان را طوری تنظیم کنند که به بهترین شکل با فرهنگ یک بازار مشخص سازگار باشد.کلید توسعه خدمات درک این است که کجا مشکل یا نیازی در بازار‌هایی مشخص وجود دارد و چگونه باید حل شود.”

آقای مارش تاکید کرد که فروش کالا یا خدمات به صورت ‌‌بین‌المللی، هر دو، ‌‌کسب‌وکار‌ها را ملزم به پرسش سوال‌های یکسانی در زمینه بازاریابی می‌کند: مردم می‌خواهند چه مشکلی حل شود و به دنبال چه تجربه یا سودی هستند؟

پس چگونه می‌توان به مشتریان بالقوه ‌‌بین‌المللی دست یافت؟ آقای مارش تاکید می‌کند که مانند هر بازاری، کلید آن حضور آنلاین است. او می‌گوید لازم است تیم‌های بازاریابی اطلاعات درستی را تولید کنند تا به هدفشان در تعداد مخاطبان برسند. به طور مشابه خانم ونگ تاکید کرده است که داشتن وبسایتی چند زبانه امری ضروری است.

با وجود اینکه بازاریابی کالا و خدمات در عرصه ‌‌بین‌المللی مشابه است، اما تدارکات کار خارج از کشور می‌تواند برای کارهای خدماتی سخت‌تر باشد. آقای مارش هشدار داد که شرکت‌هایی که وارد یک رابطه تجاری محلی می‌شوند باید آگاه باشند که نیاز به پرداخت مالیات، گرفتن مجوز، ثبت‌نام و ملاحظات کارمندی دارند.

امارش می‌گوید با توجه به مقیاس خدمات، ممکن است ‌‌کسب‌وکار‌ها به استخدام و مدیریت نیروی کار در خارج از کشور و همچنین مطابقت با الزامات قانونی نیاز داشته باشند، هر چند خدماتی که می‌توانند از راه دور کنترل شوند احتمالا کمتر با این مسائل مواجه ‌می‌شوند.

ویرایشگر : سید جواد کاشی‌زاده، کاری از گروه تولید محتوای مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف، اسفند ۹۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *