علت دشوار بودن یافتن سرمایه‌گذار برای خانم‌های کارآفرینان

اکثر سرمایه‌گذاران عمدی یا غیرعمد، بیشتر تمایل به سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای متعلق به آقایان دارند. لازم است که در این نگرش تغییری ایجاد شود.

زنان کارآفرین ۳۰درصد کسب‌وکارهای کوچک را اداره ‌می‌کنند، روی هم رفته ۷٫۹ میلیون نیروی کار را استخدام ‌می‌کنند و در حدود ۱٫۴ تریلیون دلار در فروش تولید ‌می‌کنند( مطابق آمار سال ۲۰۱۵). نیازی نیست که اشاره کنیم که این اعداد شگفت‌آور است.

همه این دستاوردها جالب توجه‌اند. گرچه، یک موضوع اساسی زنان را از تاثیرگذاری هر چه بیشتر باز ‌می‌دارد– دشواری در تامین سرمایه!

زنان صاحب کسب‌وکار تنها ۷درصد از پولی که سرمایه‌گذاران خطرپذیر سرمایه٬گذاری می‌کنند را دریافت ‌می‌نمایند، که همین نقش و اثرگذاری آنها را در اقتصاد به شدت غیر ممکن ‌می‌سازد. بعلاوه اینکه، میزان نرخ پذیرش وام برای زنان کارآفرین در حدود ۱۵ درصد است که این مقدار نسبت به ۲۰ درصد نرخ پذیرش وام برای آقایان کمتر است. بوضوح، یک جای کار ‌می‌لنگد.

دسترسی به سرمایه برای طی مسیر رشد کسب‌وکارهای کوچک، حیاتی است. با توجه به دلیل این اختلاف‌ها، به سادگی راه حل‌هایی ‌می‌توان یافت. با وجود بسیاری از زنان توانمند و ارزشمند در دنیای کسب‌وکار در جهان، لازم است تا جامعه به عنوان یک مجموعه کلی تضمین کند که آنها نیز شانس برابری برای انجام کارهای بزرگ دریافت کنند. در این مقاله دلایل اصلی اینکه چرا زنان کارآفرین زمان سخت تری را سپری ‌می‌کنند تا سرمایه و وام دریافت کنند، آمده است.

برای هر استارت آپی موضوع یافتن سرمایه دشوار است.

باید توجه داشته باشیم که مستقل از جنسیت، عرصه کار استارت آپی کلا دشوار است. سرمایه‌گذاران ریسک پذیر، موسسات مالی و سایر وام دهندگان غالبا همه کارآفرین‌ها را رد ‌می‌کنند. این را مد نظر داشته باشید — در نیمه اول سال ۲۰۱۴ از میان همه کسب‌وکارهای کوچک متقاضی وام، تنها نیمی از آنها پذیرفته شد.

بنابراین باید در کل باید اضافه کنیم که شرکت‌های کوچک با چالش‌هایی رو به رو هستند که نه تنها موجب ‌می‌شود که بانوان مدل کسب‌وکار خود را به خوبی نسازند، اعتبار خوب و جریان نقدینگی پایداری را نداشته باشند، بلکه باید فرآیندی را سبب ‌می‌شود که به طور نابرابرانه‌‌ای به نفع مردان است.

پروفایل یک کارآفرین موفق موضوع بحث برانگیزی است.

کاندیدا براش، استاد کارآفرینی در دانشکده بابسون بر دلایل اصلی مساله جذب سرمایه توسط خانم‌های کارآفرین نگاهی انداخته است– پروفایل یک کارآفرین موفق همواره یک آقا بوده است. اگر به این موضوع بیاندیشید، به طرز ناامیدکننده‌ای درست است. امروزه زمانیکه در حال تصور افراد موفق در حوزه کسب‌وکار هستید، برای بسیاری تصویر مارک زاکربرگ و استیو جابز تصاویری هستند که به ذهن ‌می‌رسند.

بنابراین وقتی زنان کارآفرین به سرمایه‌گذاران مراجعه ‌می‌کنند، یک سوگیری ناخودآگاه در سرمایه‌گذاران وجود دارد که این زنان به اندازه همتایان آقای خود برای سرمایه‌گذرای قابل اعتماد و سرمایه‌گذاری نیستند. برای حل این مساله، پروفسور براش معتقد است که زمان آن رسیده است که رسانه و تحصیل کرده‌ها و سرمایه‌گذاران کارآفرین موفق را در جف بزوس و بیل گیتس خلاصه نکنند.

راه‌حل از بین بردن این کلیشه غیرعادلانه از کارآفرین موفق آن است که زنان موفق و بزرگ دنیای کسب‌وکار را به نحوی موثر برجسته کنیم– خانم شر وانگ، هم بنیانگذار HTC؛ آریانا‌هافینگتون، هم بنیان‌گذار پست‌هافینگتون؛ و بث کامستوک یکی از بنیانگذاران Hulu و معاون فعلیGE. این معرفی‌ها به درونی شدن این جریان که کارآفرین موفق در فرم خانم هم ظاهر ‌می‌شود بسیار کمک خواهد کرد.

سرمایه‌گذار ریسک پذیر معمولا شرکت‌های تحت سرمایه خودرا حمایت ‌می‌کنند.

سرمایه‌گذاران ریسک پذیر همواره تمایل دارند که در استارت آپ هایی سرمایه‌گذاری کنند که در آن با فرد یا نفراتی در ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم هستند. مشکل این موضوع اینجاست که دنیای سیاست و دنیای کسب‌وکار هنوز تا حد زیادی در سلطه مردان است. به عنوان مثال در اس اند پی ۵۰۰ به ازای هر زن، چهار مرد تنها به نام‌های جیمز، ویلیام، رابرت و جان وجود دارند.

در دنیای سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر که ۸۹ درصد سرمایه‌گذاران مرد هستند، زنان کارآفرین در برابر مردانی که با سرمایه‌گذاران ارتباط دارند به راحتی نادیده گرفته ‌می‌شوند. (مثلا این ارتباط ‌می‌تواند از نوع هم دانشکده‌‌ای بودن و دوست مشترک یک خویشاوند و هم شهری بودن با سرمایه‌گذار باشد.) بعنوان نمونه ‌می‌توان به سخنان بونی کارتر مدیر عامل Full Circle Insights اشاره کرد که ذکر ‌می‌کند که سرمایه‌گذاران ریسک پذیر به خویشاوندان خود پیشنهاد تامین مالی ‌می‌دهند.

طبق آنچه تا اینجا گفته شد، امید و فرصت باقی است. ۱۱ درصد سرمایه‌گذاران ریسک پذیر را زنان تشکیل ‌می‌دهند، و شرکت‌هایی که شریک خانم در آن‌ها حضور دارد اغلب در کسب‌وکار زنان کارآفرین سرمایه‌گذاری ‌می‌کنند. رمز موفقیت زنان کارآفرین در ایجاد شبکه ارتباطی و یافتن سرمایه‌گذاران و وام دهندگانی است که برای کسب‌وکار زنان کارآفرین تامین مالی ‌می‌کنند، است.

سرمایه‌گذارانی با سوگیری‌های عمد یا غیرعمدی وجود دارند.

داستان کاترین مینِشوا، هم بنیان گذار The Muse، یک مثال هشداردهنده از مشکلات پیش بینی نشده‌‌ای است که زنان کارآفرین در راه یافتن سرمایه باید با آنها کنار بیایند. زمانی که کاترین در حال افزایش سرمایه برای Muse بود، پی در پی به در بسته خورد، چراکه بسیاری از شرکت‌های VC در بازار مدعی بودند که در بازار نیستند تا صحبت‌های او را بشنوند. وقتی که بیشتر اصرار کرد، جواب‌های بدتری دریافت کرد. حتی زمانی که صحبت‌هایش شنیده ‌می‌شد، رهبری و اعتماد به نفس او به چشم ‌می‌آمد و درک ‌می‌شد به نسبت نشانه‌هایی برای رشد کسب‌وکارش وجود داشت. عاقبت، مینِشوا پس از درخواست به بیش از ۲۰۰ شرکت سرمایه‌گذاری توانست تامین سرمایه کند.

برای یک تعداد اقلیت از زنان کارآفرین مساله بدتر است. زنان سیاه پوست در امریکا مالک ۱٫۵ میلیون کسب‌وکار هستند که در حدود ۴۴ میلیارد دلار سالانه درآمد ایجاد ‌می‌کنند. در حالی که به زنان سیاه پوست تنها ۰٫۲ درصد از دلارهایی که سرمایه‌گذاری ‌می‌شود، تعلق ‌می‌گیرد. تجربیات شخصی بی شماری وجود دارند که این وضعیت بد را نشان ‌می‌دهد. کاترین فینی، کارآفرین زن و سیاه پوست که بلاگ بسیار موفق Budget Fashionista را راه اندازی کرد، از تجربه­اش ‌می‌گوید: ” سرمایه‌گذاران ریسک پذیر تمایلی به کار در حوزه زنان سیاه پوست ندارند.” فینی مشابه بسیاری دیگر از زنان با مساله تبعیض موجود در تامین سرمایه ریسک پذیر رو به رو شده است. در واقع بخش کوچکی از زنان در کشور نماینده کارآفرینانی هستند که به سرعت رشد ‌می‌کنند.

با وجود تبعیض‌های عمدی و غیرعمدی که دسترسی زنان کارآفرین به سرمایه را با محدودیت رو به رو ‌می‌کند، کارآفرینان بایستی تامین سرمایه کنند. بدیهی است که برای از بین بردن این مرزها تلاش بیشتری نیاز است. سرمایه‌گذاران و وام دهندگان و سایر شرکت‌های مالی به فهم بیشتری از موضوع تاثیرگذاری و پتانسیل زنان در پیشرفت دنیای کسب‌وکار نیاز دارند. آمار و ارقام دروغ نمی‌گویند و بوضوح سرمایه‌گذاران به آگاهی بیشتری از این مساله که چگونه تبعیض مانعی برای فرصت‌هاست، نیاز دارند.

علیرغم همه این‌ها، آینده روشن است.

برخلاف همه موانعی که زنان با آن رو به رو هستند، هیچ وقت در تاریخ امریکا برای زنان کارآفرین اوضاع بهتر از این نبوده است. تعداد زنان مالک شرکت از سال ۲۰۰۷ در حدود ۶۸ درصد رشد داشته است که این از میانگین نرخ رشد نیز بیشتر است. آمارهای این چنینی نشان ‌می‌دهد که مسیر روشن تری پیش روی زنان صاحب کسب‌وکار است. اما اقدامات بیشتری مورد نیاز است.

با وجود این حجم از مشکلات تامین سرمایه برای زنان، راه‌های زیادی برای غلبه به این موانع وجود دارد. این راه با شجاعت و خارج شدن از سکنی و شکوفایی پتانسیل‌ها شروع ‌می‌شود. از جمله این روش‌ها ‌می‌توان به مواردی از این دست اشاره کرد: مدیریت کسب‌وکارهای کوچک برنامه‌های ویژه وام برای زنان صاحب کسب‌وکار دارد. و یا شرکت فرشتگان سرمایه‌گذار و موسسه‌های ارائه دهنده کمک مالی که به طور ویژه به زنان وام ‌می‌دهند. بعلاوه با گسترش استارت آپ‌های حوزه تکنولوژی- مالی منابع جدید تامین سرمایه بیشتری وجود دارد نظیر سایت‌های وام دهی بدون واسطه. شبکه سازی با سایر زنان کارآفرین راه دیگری برای تامین سرمایه است و سازمان ملی زنان صاحب کسب‌وکار نقطه شروع خوبی است.

در انتها اگر به اندازه کافی غنی هستید و کنترل فرآیند را ‌می‌توانید به دست بگیرید، ‌می‌توانید سرمایه مورد نیاز خودتان را بدست آورید و دوباره به سوی ساختن رویاهایتان حرکت کنید.

منبع : https://www.entrepreneur.com/article/281733

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *