۱۰ نکته که باید از بازاریابی اپل بیاموزید.

شما هرگز اپل را درگیر در یک جنگ قیمت ندیده‌‍‌‌اید، این طور نیست؟ دلیل آن را بیابید.

استیو جابز مدرک دانشگاهی نداشت؛ در واقع مهندس هم نبود؛ اما او در بازاریابی فوق العاده بود. مهارت‌‍‌های بازاریابی او اپل را به سمت نقطه ی اوجش سوق داد و این شرکت را که در آستانه ورشکستگی بود، نجات داد.

نحوه بازاریابی اپل امروزه به یک روش معیار و استاندارد برای شرکت‌‍‌های دیگر که می‌خواهند، مانند اپل، به سطح بالایی از شهرت و درآمد دست یابند، تبدیل شده است. فرقی ندارد شرکت شما در چه زمینه‌‍‌‌ای فعالیت می‌کند؛ خواه شما یک آژانس بازاریابی سطح بالا باشید یا یک ساس پروداکت(تولید نرم‌افزار به عنوان یک سرویس)، به هر حال می‌توانید از نظام بازاریابی اپل نکاتی را بیاموزید؛ در زیر ده نکته مهم از سیستم بازاریابی اپل را مطالعه می‌کنیم:

ساده کار کنید.

مشتریان و خریداران از کمپین‌‍‌هایی که با اطلاعات زیاد و خسته کننده، آنها را دلزده می‌کنند، دل خوشی ندارند. اپل این مفهوم را به درستی فهمیده است و بازاریابی محصول خود را تا حد امکان ساده کرده است. در بسیاری از تبلیغات، امکانات محصول، قیمت و ویژگی‌‍‌های خاص محصول دیده نمی‌شود.

در بازاریابی اپل اطلاعات عادی هم به مشتریان داده نمی‌شود؛ حتی گفته نمی‌شود محصول را کجا و چگونه بخرند؛ با این حال تبلیغات بسیار ساده و سلیس هستند؛ محصول را نشان می‌دهند و با یک پیام اجازه می‌دهند محصول خودش پیام را برساند. سر و صدای زرق و برق دار را از بین ببرید، محتوا را تا حد امکان ساده کنید و گرافیک ساده‌‍‌‌ای که پیامتان را ترجمه می‌کند، نمایش دهید.

هیچ نیازی به اصطلاحات و توضیحات فنی غیرضروری درباره چیزی که قصد دارید به مخاطب خود پیشنهاد دهی، وجود ندارد.

از سفیران برند استفاده کنید.

اپل همواره برای استفاده از سفیران برند و افراد با نفوذ بالای اجتماعی برای تبلیغ محصول خود در فیلم‌‍‌ها و تبلیغات تلوزیونی سرمایه گذاری می‌کند . هر بازاریابی می‌تواند تلاش کند و از ستاره‌‍‌های سینما و تلویزیون بخواهد محصولات آن‌‍‌ها را در صفحات اجتماعی خود مانند اینستاگرام یا اسنپ چت معرفی کنند و در تبلیغات آن‌‍‌ها حضور یابند . وقتی یک فرد با نفوذ بالا محصول شما را معرفی کند و به هواداران خود خوب بودن محصول شما را معرفی کند یک فرآیند طولانی و پرثمر شروع شده است.

۳٫از نظرات مشتریان استفاده کنید .

اپل به خوبی توانسته است از نظرات مشتریان در فضای مجازی به نفع خود استفاده کند. شما نیز می‌توانید از این ترفند استفاده کنید. یک نسخه اولیه یا نسخه آزمایشی رایگان را می‌توانید در ازای یک نظر و بررسی در شبکه‌‍‌های اجتماعی و سایت‌‍‌های مربوطه در اختیار افراد صاحب نظر قرار دهید. خیلی از اوقات اگر از مشتران بخواهید حاضرند نظرات خود را در سایت شما به اشتراک بگذارند. یک کوپن و یا روش منحصر به فرد دیگری نیز وجود دارد . اطمینان حاصل کنید که هر نسخه آزمایشی رایگان نام و تصویر و آواتار شخص را دارد . اگر این یک رابطه ی بی تو بی (مدل تجارت به تجارت) باشد، مطمئن شوید که یک لینک به وب سایت خود برای اعتبار بیشتر اضافه کنید .

۴٫به جای قیمت به ارائه ارزش فکر کنید .

 یک قسمت عمده از استراتژی بازاریابی اپل این است که اپل هیچ وقت خود را درگیر نبرد برسر قیمت نمی‌کند. عموما قیمت خود را ، که اکثرا نسبت به رقبا بالاتر نیز هست ، ثابت نگه می‌دارد . آن‌‍‌ها می‌توانند این کار را بکنند زیرا به جای فکر کردن به قیمت به ارزش‌‍‌های ارائه شده خود توجه می‌کنند . ارزشهایی که هیچ کدام از رقبایش قادر به تقلید از آنها نیستند ، دستگاه‌‍‌هایی زیبا و خوش ساخت که خیلی خوب هم کار می‌کنند.

اپل همواره بر غنی تر کردن تجربه کاربری با استفاده از وسائل و ویژگی‌‍‌های جذاب و برنامه‌‍‌های جانبی محصول خود تاکید دارد . هر وقت اپل محصولی عرضه می‌کند اطمینان حاصل می‌کند که مشتری این حس را داشته باشد که این محصول ارزش پرداخت این قیمت بالا را دارد . این متد را می‌توان برای هر محصول و خدمتی به کار برد . کافی است روی وجه تمایز خود از کلیت بازار تمرکز کنید .

۵٫پای یک ارزش بایستید .

 مشتریان دوست دارند بدانند که شما یک چیز خاص و منحصر به فرد ارائه می‌دهید. ارزش‌‍‌های اساسی که به آنها در خرید و استفاده از محصول احساس راحتی بدهد . این ارزش‌‍‌ها چیزی فراتر از خود محصول است ؛ باید در همه جوانب مرتبط با محصول نمایان باشد، بسته بندی، فروش، خدمات پس از فروش ، تبلیغات و… این ارزش‌‍‌ها باید خود را مدام در هر مرحله و بستری تکرار کنند . پایداری در ارائه ارزش‌‍‌ها به مشتریان شما اعتماد می‌دهد که همواره می‌توانند روی برند (نام تجاری) شما حساب کنند که آن چه را که حقیقتا خواست آن‌‍‌هاست تحویل می‌گیرند . شما باید همیشه به همه ی چیز‌‍‌هایی که بر تلاش‌‍‌های بازاریابی شما تاثیر گذارند توجه داشته باشید و مطمئن شوید که این ارزش‌‍‌ها را با ثبات قابل قبولی ارائه دهید.

۶٫تجربه عرضه کنید نه محصول .

 خیلی‌‍‌ها می‌توانند محصول خوب بسازند اما ساختن یک تجربه عالی که بیاد ماندنی باشد و مشتری را به بازگشت مجدد سوق دهد کار هر کسی نیست . از ارائه محصول که به یک کنسرت موسیقی می‌ماند ، تا تبلیغات با کیفیت عالی، مغازه‌‍‌های فیزیکی و آنلاینی که تجربه خرید را دگرگون کردند همه و همه نشان دهنده این هستند که اپل تجربه مشتری را دگرگون کرده است.

یکی از جنبه‌‍‌های مهم تبلیغات اپل استفاده از هنر داستان گویی است که برای مشتری‌‍‌ها به یاد ماندنی خواهد بود و این مسئله تجربه‌‍‌‌ای را در مشتری ایجاد می‌کند که در طول فرایند تحویل محصول احساسات او را درگیر می‌کند و خرید از اپل را از حالت یک خرید معمولی کامپیوتر ، تبلت یا هر وسیله ی دیگری خارج کرده و آن را به یک اتفاق هیجان انگیز تبدیل می‌کند.

۷٫با مشتریان به زبان خودشان حرف بزنید .

 اپل پس از سالها مرور و بررسی مشتریان به خوبی یادگرفته است که آنها چگونه صحبت می‌کنند و فهمید که چگونه به زبان آن‌‍‌ها با خودشان صحبت کند . با این کار توانسته است یک ارتباط عمیق تر و بنیادی‌‍‌‌‌تر ایجاد کند و فروش بهتری را رقم بزند .

اپل با دوری کردن از اصطلاحات عجیب و پیچیده فنی که فقط باعث گیج شدن و گمراهی می‌شود توانسته است راهی برای ارتباط با مخاطب پیدا کند که رقبا از دستیابی به آن ناتوانند. شما نیز می‌توانید با تمرکز و مطالعه روی مشتریان خود آنها را بشناسید و بفهمید که آن‌‍‌ها چگونه با یکدیگر تعامل می‌کنند و با زبانی با آنها صحبت کنید که آنها در رسانه‌‍‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و از جنبه‌‍‌هایی از محصول حرف بزنید که آنها به آن علاقه دارند.

۸٫در ‌‍‌هاله‌‍‌‌ای از رمز و راز کار کنید .

 یکی دیگر از نکات تمایز رویکرد بازاریابی اپل ایجاد یک‌‍‌ هاله از رمز و راز پیرامون برنامه‌‍‌های خود در راه اندازی اولیه ی محصولات و آگهی‌‍‌ها است به گونه‌‍‌‌ای که تا روز معرفی کسی از محصول بزرگ اپل اطلاع دقیقی ندارد . این کار مشتریان را به هوادارانی دیوانه تبدیل می‌کند که به این فکر نمی‌کنند که آیا به این محصول جدید اپل نیاز دارند یا نه . اپل باز هم پا را فراتر گذاشته است و با افشای یک سری اطلاعات خاص در مورد محصول بعدی خود به ایجاد شایعات دامن می‌زند تا مخاطبان خود را تشنه نگه دارد او واقعا این کار را بلد است. معمولا، فروشندگان محصولات به مشتریان خود همه چیز را راجع به یک محصول می‌گویند ، اما اپل موجب هیجان بیشتر می‌شود واین کار را با خودداری کردن از افشای اطلاعات می‌کند و مشتریان را برای پیش بینی کردن تحریک می‌کند .

۹٫به احساسات بها بدهید .

 اپل توانسته است مشتریان خود را به مبلغان و بازاریایان محصول خود تبدیل کند ؛ زیرا آن روی احساسات آنها کار می‌کند . همواره در تبلیغات اپل خانواده‌‍‌های شادی را می‌بینیم که زمان زیادی را از آیپاد و آیپد خود استفاده می‌کنند اما هیچ صحبتی از سایز حافظه و عمر باتری محصولات نمی‌شود!

هرچه عناصر بصری بیشتر به سمت احساساتی مانند شادی، لذت و هیجان تمایل پیدا کنند بیشتر احتمال می‌رود که این محتوا به اشتراک گذاشته شود و همان بازاریابی دهانی که اپل می‌خواهد رخ دهد . هر کسب و کار جا ویژه و شرکتی می‌تواند با استفاده از عناصر بصری، زبان احساساتی و لحن مثبت و پر امید برای محتوای خود مخاطب را از نظر احساسی کاملا درگیر کند.

۱۰٫از عناصر بصری استفاده کنید .

امروزه به خاطر بمباران مردم توسط کلمات و محتوای کلامی‌ ویدئوها و تصاویر خیلی محبوب‌‍‌‌‌تر شده اند . تصاویر و ویدئوهای بیشتر و کلمات کمتر روی تجربه مخاطب تاثیر عالی دارند.

اپل تبلیغاتی دارد که حتی در انها ۱۰ کلمه هم استفاده نشده است زیرا اپل به خوبی می‌داند که کلمات و به ویژه استفاده زیاد از کلمات تاثیر خوبی روی مخاطب ندارد . در کمپین‌‍‌های تبلیغاتی کلمات کمتر ارزش بیشتری برای مخاطب دارد بالاخص وقتی که عکس‌‍‌های با تاثیر احساسی عمیق استفاده شده باشند.

روش‌‍‌های بازاریابی اپل در فروش عالی جهانی این شرکت تاثیر به سزایی داشته است . هر شرکتی می‌تواند همین کار را انجام دهد اگر این درس‌‍‌ها را در استراتژی بازاریابی خود اعمال کند و همچنان از این تاکتیک‌‍‌ها برای محصولات و خدمات جدید و موجود خود استفاده کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *