انجام هریک از این ۹ کار ‌‌می‌تواند ‌‌سرمایه‌گذاران را فراری دهد.

از این اشتباهات اجتناب کنید و سرمایه را جذب خود کنید.

اغلب استارتاپ‌ها و ‌‌کسب‌وکارهای جدید و موجود ‌‌می‌توانند از وجوه خارج شرکت بهره مند گردند. به کمک جذب سرمایه، شرکت‌ها قادر خواهند بود سریع‌‌تر رشد کنند، نوآوری‌های جدید خلق کنند، مزیت رقابتی به دست آورند و تصمیمات بلندمدت بهتری اخذ کنند چرا که قادر خواهند بود فراتر از مسائل کوتاه مدتی همچون تنظیم لیست حقوق بیندیشند.
متأسفانه اغلب کارآفرینان و صاحبان ‌‌کسب‌وکار اشتباهاتی را مرتکب ‌‌می‌شوند که آنها را از جذب سرمایه باز ‌‌می‌دارد. این اشتباهات در زیر آورده شده اند. از آنها اجتناب کنید تا سرمایه از آن شما شود.

ادعاهای غیرواقعی راجع به اندازه بازار
‌‌سرمایه‌گذاران کارکشته باید بدانند که اندازۀ بازار مرتبط شما چقدر است و اینکه آیا سرانجام خواهید توانست به یکی از بازیکنان غالب بازار تبدیل شوید یا خیر.
واژۀ کلیدی در اینجا «مرتبط» است و نه «بازار». برای مثال اگر ‌‌می‌خواهید یک ابزار پزشکی برای درمان پا بسازید، نباید «بازارتان» را بازار مراقبت‌های سلامت میلیارد دلاری بدانید زیرا این تعریف بسیار وسیع خواهد بود.
در این صورت، بازار مرتبط شما را ‌‌می‌توان به طور مشخص‌‌تر بازار ابزارهای پزشکی درد پا تعریف کرد و نه صرفاً بازار ابزارهای پزشکی. با محدود کردن حوزه تان، بهتر ‌‌می‌توانید اندازۀ واقعی بازارتان را مشخص کنید. مثلاً ‌‌می‌توانید تعداد اشخاص دچار پادرد را که هر ساله به دنبال مراقبت‌های پزشکی هستند مشخص کرده و آن را در قیمتی که برای دستگاه شما پرداخت خواهند کرد ضرب کنید.

نادیده انگاشتن رقبا
گاهی اوقات شرکت‌ها به ‌‌سرمایه‌گذاران ‌‌می‌گویند که هیچ رقیبی ندارند. این موضوع باعث وحشت ‌‌سرمایه‌گذاران ‌‌می‌شود زیرا فکر ‌‌می‌کنند که اگر هیچ رقیبی وجود ندارد، پس بازاری نیز نباید وجود داشته باشد.
تقریباً تمامی ‌‌کسب‌وکارها رقبای مستقیم یا غیرمستقیمی دارند. رقبای مستقیم همان محصول یا خدمت را به همان مشتریان عرضه ‌‌می‌کنند؛ در حالیکه رقبای غیرمستقیم محصولی مشابه را به همان مشتریان و یا همان محصول را به مشتریان متفاوت ارائه ‌‌می‌کنند.
مثلاً اگر یک رستوران ایتالیایی در شهری باز کرده‌اید که پیشتر چنین رستورانی نداشت، ‌‌می‌توانید به درستی بگویید که هیچ رقیب مستقیمی ندارید. در هر صورت، رقبای غیرمستقیم شما شامل تمامی دیگر رستوران‌های شهر، سوپرمارکت‌ها، و دیگر محل‌های ارائۀ غذا ‌‌می‌شود.
به همین ترتیب، رقبایتان را کم اهمیت نیز جلوه ندهید. گفتن اینکه تمامی رقبایتان افتضاح هستند به ندرت واقعیت دارد زیرا حتماً بخشی از کارشان را درست انجام ‌‌می‌دهند که توانسته اند در بازار بمانند.

نمایش ‌‌پیش‌بینی‌های مالی غیرواقعی
رشد ‌‌کسب‌وکارها زمان ‌‌می‌برد. حتی شرکت‌هایی همچون فیسبوک و گوگل با سرمایه‌های شگفت آور دردسترس سالها طول کشید تا به اندازه‌های کنونی شان برسند. ایجاد تیم، ارتقای آگاهی از برند، و توسعه ‌‌کسب‌وکار همگی کارهای زمانبری هستند. پس انتظار نداشته باشید که شرکت‌تان سریعاً بتواند به درآمدهای نجومی دست یابد. به همین ترتیب، برای رشد ‌‌کسب‌وکارتان متحمل هزینه‌های بسیاری خواهید شد که باید حساب آنها را نیز داشته باشید.
به همین ترتیب و به هنگام انجام ‌‌پیش‌بینی‌های مالی، حتماً از مفروضات هزینه‌‌ای و درآمدی معقولی استفاده کنید. در غیر این صورت ‌‌سرمایه‌گذاران را خواهید ترساند یا حتی بدتر، سرمایه را بدست آورده و سپس به خاطر تمام شدن سرمایه تان شکست خواهید خورد.

ارائه ای بسیار مختصر یا برعکس بسیار طویل از شرح ‌‌کسب‌وکار
گرچه ‌‌سرمایه‌گذاران ‌‌می‌خواهند شما را پیش از ‌‌سرمایه‌گذاری برای کسب وکارتان ملاقات کنند، با این حال نیاز به طرح تجاری خواهند داشت که فرصت تجاری را شرح داده و علت موفقیت آن را تشریح کند.
طرح تجاری شما نباید همانند رمان باشد؛ ‌‌سرمایه‌گذارن وقت کافی برای ورق زدن ۱۰۰ صفحه کتاب برای رسیدن به کلیدهای موفقیت شما را ندارند. عکس قضیه نیز مصداق دارد؛ شما ن‌‌می‌توانید پرسش‌های کلیدی ‌‌سرمایه‌گذاران را در پشت دستمال کاغذی پاسخ دهید!
یک طرح تجاری ۱۵ الی ۲۵ صفحه‌‌ای بهترین اندازه برای انتقال اطلاعات لازم به ‌‌سرمایه‌گذاران است.

ندانستن مقیاس‌ها
هزینۀ به دست آوردن یک مشتری چقدر است؟ ارزش طول عمر مورد انتظار مشتری چه میزان است؟
گرچه دانستن این مقیاس‌ها به هنگام راه اندازی ‌‌کسب‌وکار غیرممکن به نظر ‌‌می‌رسد، ولی باید آنها را هرچه زودتر مشخص کنید.
بدون این مقیاس‌ها ن‌‌می‌دانید چقدر پول باید جمع آوری کنید. برای مثال، اگر امیدوارید ۱۰۰۰ مشتری امسال به دست آورید، ولی هزینۀ به دست آوردن مشتری را ن‌‌می‌دانید، میزان پول لازم برای فروش و بازاریابی را نیز نخواهید دانست.
به همین ترتیب، درک مقیاس‌ها به شما و تیمتان اجازه ‌‌می‌دهد تا در تنظیم و دستیابی به اهداف رشدتان اثربخش‌‌تر عمل کنید.

رفتاری شبیه به همه چیزدان‌ها
گرچه ‌‌سرمایه‌گذاران از شما انتظار خبره بودن در بازارتان را دارند، ولی انتظار ندارند که در همه چیز خِبره باشید. افزون بر این، اغلب ‌‌کسب‌وکارها باید همراه با زمان با شرایط متغیر بازار خود را وفق دهند، و کارآفرینانی که احساس عقل کل بودن دارند، معمولاً ره به جایی ن‌‌می‌برند.
یک ‌‌سرمایه‌گذار خوب شاهد شکست و موفقیت‌های عظیم ‌‌سرمایه‌گذاری‌های بسیاری بوده است. چنین تجربیاتی از آنها مشاورانی عالی ساخته است. آنها با تمامی شرایط ممکن روبرو بوده اند و چگونگی مواجهه با آنها را ‌‌می‌دانند.
اگر به دنبال سرمایه هستید، در مقابل تجربیات ‌‌سرمایه‌گذاران سر تعظیم فرود آورید. بگذارید بدانند که گرچه شما در بازار خود خِبره‌‌اید، ولی به اندیشه‌ها و پندهای آنها در زمینه‌های بازاریابی، فروش، استخدام، توسعۀ محصول و دیگر زمینه‌های لازم برای رشد ‌‌کسب‌وکارتان ارج ‌‌می‌نهید.

تمرکز بیش از حد بر روی محصولات و ویژگی‌های آنها
به هنگام جذب سرمایه، باید نشان دهید که در حال ساخت یک شرکت بزرگ هستید و نه صرفاً یک محصول یا خدمت عظیم. گرچه محصول یا خدمات عالی زیربنای یک شرکت عظیم هستند، ولی نمی‌وانید بدون مهارت‌هایی همچون فروش، بازاریابی، منابع انسانی، عملیات، و مدیریت مالی شکوفا شوید.
افزون بر این، اگر محصول شما دارای ویژگی متمایزی است، نحوۀ ایجاد موانع ورود را مشخص کنید؛ برای مثال از طریق ثبت اختراع . بدین ترتیب، رقبا به راحتی قادر به کپی آن نخواهند بود.

مبالغۀ بیش از حد
زمانی که برای ‌‌سرمایه‌گذاران به مبالغه ‌‌می‌پردازید و آنها نیز ‌‌می‌دانند که در حال مبالغه هستید، اعتبارتان را از دست ‌‌می‌دهید.
یکی از شیوه‌های اغراق، همانطور که در بالا بحث شد، بزرگنمایی درخصوص ‌‌پیش‌بینی‌های مالی است. راه‌های بسیار دیگری نیز برای اغراق وجود دارند. برای مثال، گفتن اینکه شما بهترین قدرت‌های دنیا را در بازار XYZ هستید عالی است، ولی اگر آنها واقعاً قدرت‌های پیشرو در جهان باشند.
به همین ترتیب، زمانی که ‌‌می‌گویید رقبا سه سال از نظر تکنولوژی از شما عقب هستند، ‌‌سرمایه‌گذاران از فعالان موجود در صنعت در این باره خواهند پرسید و بهتر است آنها نیز گفتۀ شما را تأیید کنند زیرا در غیر این صورت، اعتبار و سرمایۀ شما از دست خواهد رفت.

عدم تمرکز
‌‌سرمایه‌گذاران به چه چیز اهمیت ‌‌می‌دهند؟ به دست آوردن بازده بر روی ‌‌سرمایه‌گذاری شان. در همین راستا، هرچیزی که این موضوع را مورد حمایت قرار دهد برایشان خوشایند خواهد بود.
برای مثال، ‌‌می‌توانید راجع به محصول چشمگیرتان صحبت کنید که موانعی طبیعی بر سر ورود رقبا وجود دارد. راجع به تیم مدیریتی تان صحبت کنید که قابلیت لازم برای استفاده از فرصت‌ها را دارد، و یا راجع به شرکای استراتژیکی بحث کنید که به شما در فروش و رهبریِ سریع‌‌تر کمک خواهند کرد.
ولی سراغ موضوعاتی که مستقیماً و به طور خاص به کسب بازدهی برای ‌‌سرمایه‌گذاران مربوط نمی‌شود نروید، مثل این حقیقت که شما یک بازیکن تنیس ماهر هستید.
به همین ترتیب، انتقال افکارِ بسیار نشان دهندۀ عدم تمرکز شماست. مثلاً گفتن اینکه ‌‌می‌خواهید محصول شماره یک را سال بعد راه اندازی کنید و سریعاً محصول ۲ ، ۳، و ۴ را راه اندازی خواهید کرد. چنین چیزی ‌‌سرمایه‌گذاران را خواهد ترساند. چرا؟ زیرا آنها ‌‌می‌خواهند پیش از اینکه شما حتی به فکر راه اندازی محصولی جدید بیفتید، شاهد موفقیت کلان محصول ۱ باشند!
‌‌سرمایه‌گذاران دو منبع بسیار کمیاب دارند: زمان و پولشان. از اشتباهات بالا در مواجهه با ‌‌سرمایه‌گذاران اجتناب کنید تا آنها نیز پاداش شما را با پول و سرمایه شان بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *